- Gratis-modellen er på vei mot apokalypsen

MMO-veteran spår mørke tider for sjangeren.

14. april 2013 13:48

(PressFire.no): Mark Jacobs, en av de store veteranene innen massive onlinespill, er en av de som ikke legger sin lit til de såkalte free-to-play-modellene.

Ikke bare vil betalingsmodellen kræsje i løpet av de neste tre årene, det virker som om veteranutvikleren mener at det også inviterer til et dårligere spillsamfunn.

I et intervju med VG247 uttalte den tidligere grunnleggeren av Mythic Entertainment seg om hva han syntes om betalingsmodellen som har blitt så populær de senere årene.

Kortsiktig suksess?

- Modellen kommer nok ikke til å forsvinne i morgen, men la oss se hva som skjer i løpet av de neste tre til fem årene, og jeg gjetter nærmere tre, når free-to-play bare er nok en annen modell.

- Akkurat nå vil alle hoppe på trenden: Er ikke dette flott? Free-to-play, vi kommer til å håve inn!

Jacobs fortalte spillsiden at mange utviklere og utgivere jager free-to-play-markedet i håpet om at en liten prosent av spillerne faktisk legger igjen penger på mikrotransaksjonene som er tilgjengelige. Han mener dette ikke er økonomisk forsvarlig.

- Jeg tror ikke denne modellen kommer til å fungere bra for noen. Ikke i det lange løpet. Kortsiktig - javisst. Akkurat som hvilken som helst modell som virker interessant på kort sikt.

Konsekvenser

- Free-to-play er bare nok en betalingsmodell, og som alle andre betalingsmodeller i industrien, vil den ha sin plass en stund, men så blir det konsekvenser. I løpet av et par år kommer konsekvensene til å bli noe av en apokalypse, forklarte Jacobs.

- Vi kommer til å få se mange utviklere som må stenge dørene, og mange utgivere som kommer til å tenke at det å bruke 20 millioner dollar på et free-to-play-spill var kanskje ikke den beste idéen, mener Jacobs.

- Det er én grunn, men den andre er at om du går free-to-play må du også konkurrere med alle andre free-to-play spill på markedet.

Jacobs forlot Mythic da eierne EA ville sammensmelte studioet med et annet stort rollespillstudio - BioWare. Han gikk videre for å starte et nytt studio, City State Entertainment.

Akkurat nå jobber de med «Camelot Unchained», den åndelige oppfølgeren til Jacobs' storspill «Dark age of Camelot», som kom ut i 2001. Spillet ligger ute på Kickstarter, med over 800 000 $ igjen for å nå finansieringsmålet.

Minimerer fanteri

Naturligvis er valget for det nye spillet en mer tradisjonell månedsbetaling. Jacobs mener at det i stor grad eliminerer de som ikke bryr seg.

- Jeg tar heller en liten gruppe som er engasjerte over produktet våres, enn en ti ganger så stor brukergruppe der jeg er nødt til å håndtere spillere som ikke bryr seg, kommenterte veteranen.

- De bare leter etter det neste gratisspillet, som de kommer til å klage på, selv om de ikke bruker noen penger på det. Og så føler de at de kan si og gjøre hva de vil fordi - hvem bryr seg? Det er jo et gratis spill. Så du sperrer dem ut, Whoopee. Og så skaper de en ny konto, kommer tilbake og gjør det samme om igjen, sa Jacobs.

- Nei, det kan de større utgiverne få plages med, de som vil skape penger kortsiktig, og så tar jeg min lille brukerbase som vil ha dette spillet og gjør noe flott i stedet.

Toppbilde: Stillbilde fra «Camelot Unchained»-video, via Kickstarter.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3