Frister det med robot-action i sommer?

Vi testet «Transformers: Dark of the Moon».

26. mai 2011 18:01

LONDON (PressFire.no): «Transformers: Revenge of the Fallen» (2009) holdt på å bli anmeldt her på PressFire.no. Men vedkommende som fikk med seg spilldisken hjem før en langhelg endte opp med et kronisk anfall av frustrasjon og raseri. Alt dette som følge av kvaliteten på «Revenge of the Fallen». Eller rettere sagt; mangelen på kvaliteter.

Den dag i dag knekker vedkommende sammen i krampegråt om noen skulle komme til å nevne «Transformers» for ham. Ettervirkninger, kan man anta.

I fjor kom «Transformers: War for Cybertron», et spill som fikk langt bedre kritikker enn forgjengeren (79 prosent for Xbox 360-versjonen på Gamerankings, og det er faktisk bedre enn «X-Men Origins: Wolverine», som står med 76 prosent). Spillet hadde i tillegg fordelen med å kunne utforske dette universet uten å være knyttet til forpliktelsene en stor kinofilm automatisk medfører.

Nå er nok et «Transformers» på gang, med undertittelen «Dark of the Moon». I forbindelse med Activisions Pre E3-event i London tidligere denne uken, fikk vi noen minutter med spillet. Nærmere bestemt flerspillerdelen.

NB! Se trailer nederst i saken.
 

Bygger bro mellom filmene

«Transformers: Dark of the Moon» er også navnet på den neste filmen regissert av Michael Bay. Spillet, som lanseres i slutten av juni (altså uken før kinopremieren), er utviklet av High Moon Studios.

Dette er samme utvikler som sto bak fjorårets «War for Cybertron».

Historiedelen i «Dark of the Moon» forteller om begivenhetene som leder opp til handlingen i den nye filmen, og blir altså en slags prequel. Eller brobrygger mellom den andre og tredje filmen, om du vil. Det skal bli spennende å se hva High Moon har klart å få ut av en slik frihet, der de ikke er tvunget til å forsøke å gjenfortelle filmen (med alt for kort utviklingstid).

En av de store nyhetene til «Dark of the Moon» er Stealth Mode som lar deg forvandle figuren din til en tredje tilstand – en slags hybrid – som kombinerer våpenkraften som robot med manøvreringsmulighetene du har som fartøy.

18 oppdrag spredt over sju kapitler, lagt til ulike deler av verden – som Sør-Amerika, Sibir og Detriot – er det som danner ryggmargen i enspillerdelen. I de første tre avsnittene spiller du som en Autobot, de påfølgende tre som Decepticon. Det hele fullføres med en slags finale, der du igjen er Autobot. Ganske likt oppbygningen av det forrige spillet. 

Hva slags farge vil du ha på din Transformer?

PressFire testet flerspillerdelen litt mellom intervjuene vi gjorde og presentasjonene vi så, der vi blant annet fikk «Call of Duty: Modern Warfare 3» demonstrert. Vi kommer tilbake til mer fra denne Activision-dagen i løpet av de neste dagene.

Mye minner om flerspillerdelen i «War for Cybertron», et element fra spillet som fikk skryt fra mange i fjor. Og er en salig miks mellom populære flerspillermoduser du finner i spill som «Gears of War», «Halo» og «Call of Duty».

Du starter, som man ofte gjør i multiplayer, med å velge din klasse. Du har fire å velge mellom: Scout – bil/robot), Warrior (tanks/robot), Hunter (jagerfly/robot) og Commander (lastebil/robot). Disse har selvsagt ulike styrker og svakheter.

Om vi utelukker klassen med de mest spesielle egenskapene, nemlig den som gir overblikk og lar deg danne en trussel fra luften, er kjøretøyenes fart og evnen til å manøvrere mest merkbar. Som Warrior (tanks) har du mer skuddkraft fra distanse men må ofre noe, mens det er smidigere, kjappere og enklere å svinge som Scout (bil).

Som i «War for Cybertron» designer du din egen Transformer, om du føler for det, velger farger og har en viss frihet til å forandre utseendet og noen av våpnene.

«Call of Duty»-inspirasjonen er tydelig

Vi spilte i en Team Deathmatch-variant. Førsteinntrykket er at kartene er enkle og ryddige. Det skal være lett å skjønne premissene. Dette fremstår som mer lettspist enn eksempelvis et «Call of Duty» i online flerspiller.

Samtidig er det ingen tvil om at «Call of Duty» har inspirert utviklerne en hel del.

Spillet har et levelsystem, oppgraderinger, perks og du kan oppnå killstreaks med ulike belønninger som åpner seg. Disse utruster deg blant annet med muligheten til å finne ut hvor motstanderne skjuler seg (kalt orbital beacon – tilsvarende UAV i «Modern Warfare»), eller lar deg strippe motstanderen for egenskaper gjennom en elektromagnetisk puls. Dette er killstreaks henholdsvis for tre og fem kills.

Spillet byr noen lag med taktisk dybde, selv om det virker veldig enkelt og nedstrippet på overflaten. En av skulderknappene skjuler en unik egenskap for hver klasse, for eksempel muligheten til å kjøle ned våpensystemene og dermed få mer effekt – dessuten kan du komme over ulike skjold som er gjemt rundt på kartene.

Middels grafikk, smart design

Grafikken er ikke all verden, og den matcher ikke sine åpenbare inspirasjonskilder. Men flerspillerkartene virket imidlertid smart designet. Miljøene kler de ulike egenskapene du får gjennom disse fire klassene.

Man kan bevege seg opp på hustakene, eller krige fra gatenivå. Freser du gatelangs på jakt etter motstanderen og møter på en tanks som lader kanonene?

Da er det lett å forandre form, sprette opp på et hustak og traversere omgivelsene i høyden. Faren da er at du er et lett bytte for fiendene som har oversikt over de relativt nakne takene, uten mange skjulesteder om du først blir oppdaget.

Enspillerdelen er tuftet på et spennende konsept når det gjelder en utgivelse som er ment å speile en av sommerens største kinosuksesser. Men med friheten til å lage en frittstående (for)historie til enspillerdelen blir det spennende å se hva High Moon Studios har klart å få til. Flerspillerdelen er enkel og ryddig, med vekt på at alle skal skjønne premissene og kunne være med.

Et lite dryss av taktisk dybde er til stede, og oppskriften fra «War for Cybertron» videreføres her. Spørsmålet er om kjernepublikummet er fornøyd med en flerspillerdel som på mange måter fremstår som light-utgaven av et «Call of Duty» eller «Battlefield».

«Transformers: Dark of the Moon» lanseres til Nintendo 3DS, DS, Wii, PlayStation 3 og Xbox 360. High Moon star for PS3- og 360-versjonene. Den 24. juni er spillet ute, filmen får norgespremiere uken etter (1. juli).


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3