Forza Motorsport

Det blir spennende å se hvor dette ender.

(PressFire.no): Det striregner i det jeg raser nedover målområdet på Circuit de Catalunya i Barcelona. Jeg ligger nesten på støtfangeren på bilen foran, mens regntåka pisker og bilmodellen speiler seg i den grove men samtidig våte asfalten. Jeg sliter litt med å komme meg forbi, men det er ingen hast.

For det er så inderlig vakkert.

Velkommen til «Forza Motorsport». Det åttende spillet i rekka. Serien som slo ned som en bombe da det kom ut på den originale Xboxen tilbake i 2005, og endelig ga PlayStation-mastodonten «Gran Turismo» seriøs konkurranse.

I flere år fikk vi et «Forza Motorsport»-spill annen hvert år, men nå er det hele sju år siden sist.

Med nyoverhalt dekk og kjørefysikk, og et siklevakkert visuelt ytre, er det ingen tvil om at de mener alvor når de skal konkurrere med fjorårets «Gran Turismo 7».

Det gjenstår imidlertid å se hvordan det hele fyker av, for «Forza Motorsport» skal oppdateres med en haug med nytt innhold jevnlig, så selv etter flerfoldige kvelder i den ferdige versjonen som lanseres straks, er jeg ganske så usikker på hvordan det hele vil bli seende ut om to uker, to måneder, eller et halvt år.

Mekkestjerne

I enspillerdelen introduseres du denne gangen til det som heter «Builders Cup». Dette er en rekke løp der målet er at du skal bygge en bil som blir hvassere og hvassere etter hvert løp.

Dette gjøres ved å låse opp bildeler gjennom erfaringspoeng, som man får etter hvor bra man gjør det.

Her kommer også den nye treningsdelen inn. Denne foregår før hvert løp, og man må kjøre minst tre runder for å bestå. Som bonusoppgave bestemmer også spillet en idealtid man kan slå, for en ekstra slump med poeng.

Om du klarer denne tiden er det også en indikasjon på om du og/eller bilen er konkurransedyktige.

I treningen er banene delt opp i sektorer, og man får poeng etter hvor bra man kommer seg gjennom disse. Dette dreier seg om tid brukt og sporvalg.

Jeg liker den litt pedagogiske tilnærmingen, og hvordan spillet oppfordrer alle til så ryddig racing som mulig.

Å måtte bruke erfaringspoeng i stedet for penger for å kjøpe oppgraderinger, er jeg imidlertid mer usikker på. Tanken bak er at om man kjøper en bildel – for eksempel en turbo for å få mer futt i motoren, kan den byttes inn igjen slik at man får igjen poengene og heller kan bruke dem på andre deler for å endre bilens karakteristikk.

Altså oppfordres det til å prøve forskjellige kombinasjoner på forskjellige løp, alt etter om man kjører på en rask bane, eller en med mer tekniske svinger.

En god tanke, og kudos til utvikler for å finne på noe nytt i en sjanger som ikke akkurat finner opp racerhjulet jevnlig, men i løpene som er tilgjengelig på lansering, virker det ikke særlig nødvendig, da man må bytte ut bilen etter få løp.

Vitsen virker å lære opp de brede massene til hvordan forskjellige oppgraderinger fungerer, men jeg mistenker at mistenker at veteraner heller ville foretrekke å bruke penger og kjøpe de oppgraderingene de vil ha, uten at det skal stoppe i erfaringspoeng man har vunnet.

Man kan droppe treninga, men da går man også glipp av viktige poeng, noe som blir litt «tvangstrøye» om man er godt kjent med den aktuelle bilen og banen.

Jeg ser mer bruk for dette systemet om man for eksempel vil bygge om en racerbil til en driftebil eller dragster, men ingen slike løp er tilgjengelige per nå.

Penger får man for øvrig nok av, og når bilene – rundt 500 i tallet – heller ikke er spesielt kostbare, har man rikelig anlednig til å bygge en omfangsrik garasje på relativt kort tid.

En annen detalj er at man før løp kan velge hvilken posisjon man vil starte fra. Jo lengre bak i feltet, jo mer penger vinner du.

Det er jo en litt artig vri, men likevel litt ...«rart»? Kan vi ikke heller få vanlig kvalifisering, slik man finner i flerspillerdelen?

Fantastisk på veien

Du har sikkert smugtittet på karakteren allerede, og da kan jeg likevel finne fram konfettien med en gang:

«Forza Motorsport» er et helt nydelig bilspill.

Det har den velkjente «Forza»-følelsen; altså er det snakk om et bilspill av det mer realistiske slaget, uten å være på «Assetto Corsa»-nivå.

Og det føles helt sjef.

Spesielt den nye dekkfysikken imponerer, og man kjenner lett endringer i veigrepet om balansen i bilen flytter seg eller man treffer kanten på banen. Vi snakker rett og slett nestegenerasjons «Forza», som er akkurat det jeg håpa på.

Nestegenerasjon er også det visuelle, og selv om høyeste innstilling på grafikken bremser det hele ned til 30 bilder per sekund, er det bare å gå et hakk ned. Da kan man få noe lavere oppløsning til tider, men det diskes fremdeles opp med avanserte væreffekter og raytracing, og da i bunnsolide 60 bilder i sekundet.

Klarer du deg uten raytracing kan du kjøre hele stasen i 4K, også i 60 bilder i sekunder. Jeg kjørte med den mellomste hele testperioden og det fungerer utmerket.

Også motorlyden er stort sett solid, og det bråker bra når man får på litt turboer, effektanlegg og annet snacks.

Hva skjer videre?

I tillegg til «Builders Cup», som ikke er spesielt lang (i hvert fall om man sammenlikner med løpsutvalget som var på plass i «Forza Motorsport 7» ved lansering) er det også med en turnering som handler om såkalte «track toys» – lette sportsbiler som er populære blant hobbysjåfører og entusiaster.

Når jeg blar meg bortover i menyen står det enda flere løp, men disse åpner ikke før om flere dager.

Som nevnt tidligere lover utvikleren masse nytt innhold. Både nye biler, baner og turneringer både for bruk i enspiller og flerspiller. Det store spørsmålet er hva og når det kommer.

I flerspillerdelen er det i hovedsak to typer løp du begir deg ut på: I den ene kjører alle samme type bil med samme oppsett, i den andre kjører du en bil du har bygget selv.

Før du får komme i gang med dette, må du imidlertid gjennom en introduksjonsturnering, der du også blir tildelt en sikkerhets-score etter hvordan du kjører.

Her gjelder det altså å holde seg på matta, om du vil bli matchet opp mot folk som er ute etter ordentlig racing.

Dette er for øvrig også viktig om du kjører med fullt simulatoroppsett i enspillerdelen. Da aktiveres nemlig et straffesystem, som smekker deg på fingrene med ekstra sekunder på rundetida om du kutter svinger eller krasjer i motstandere.

Systemet er laget med maskinlæring og skal kunne analysere en drøssevis med forskjellige hendelser. Det finnes mange liknende systemer i andre spill, men her er det overraskende rettferdig, på tross av at det er strengt. Ganske imponerende, rett og slett.

Kollisjoner er uansett ikke lurt, og med skademodellen slått på, skal det ikke mye til før bilen blir nærmest ukjørbar.

Også den kunstige intelligensen på motstanderne må nevnes. Denne er også basert på maskinlæring, og det gir dem en mer naturlig kjørestil. På høyere vanskelighetsgrad gir de deg virkelig konkurranse, men de gjør også feil som å kjøre ut i svinger eller å kollidere.

Dette gir enspillerløpene en helt ny dimensjon, og jeg har hatt mange kule løp og heftige dueller i løpet av testperioden.

Enkelte ganger har noen av datamotstanderne oppført seg litt merkelig, men jeg vil tro at dette er noe som ordner seg etter hvert.

Spillet er nemlig en uke unna lansering i det denne testen skrives, og for bare kort tid siden kom den første oppdateringen, som rettet en del grafiske småfeil og andre bugs jeg ikke har valgt å henge meg så alt for mye opp i.

Jeg er nemlig ganske tilgivelig overfor tekniske småfeil i en tittel som dette, da det som ligger i bunn her er såpass solid og framstår som et skikkelig satseprodukt som sikkert vil strammes opp både her og der, både før og etter lansering.

Det samme gjelder mangelen på enspillerinnhold, selv om det egentlig blir litt vanskelig å felle en bastant dom på nåværende tidspunkt.

Sånn sett var det jo enklere å være anmelder i gamle dager, da man fikk en plate i posten, og det var det.

Hva med konkurrenten?

Å teste dette mot «Gran Turismo 7» er nærmest en selvfølge, selv om de har en litt forskjellig stil.

Kjørt opp mot «Forza Motorsport» har konkurrenten på PlayStation fremdeles en litt penere strøket skjorte. Det glinser mer rent, og føles litt mer sterilt enn «Forza Motorsport» som bråker litt mer og byr på litt røffere asfalt.

Rent kjøremessig sett viser forskjellen seg i at bilene i «Gran Turismo» ser ut til å understyre noe mer, samtidig som rattinga virker litt mer kontant, mens «Forza Motorsport» sladder litt lettere med ræva. Dermed er differansen slik jeg husker det fra da jeg kjørte «Forza Motorsport 7» mot «Gran Turismo 6» i sin tid.

Dette betyr imidlertid ikke at «Gran Turismo 7» er et dårlig kjørespill – på ingen måte – men forskjellen er påfallende når man kjører de samme bilene på de samme banene rett etter hverandre.

Vi skal også huske at mens «Forza Motorsport» kun kommer på de nyeste Xbox-konsollene og PC, finnes «Gran Turismo 7» også på forrige generasjon (Playstation 4).

«Forza Motorsport» er på alle måter et skikkelig kult bilspill. Det føles bra, er meget teknisk solid og byr på et solid og variert utvalg av biler. Mangelen på øvrig innhold foreløpig, reiser samtidig spørsmål om hvor det hele ender, men uansett er jeg spent på reisen videre.

Utvikler har sagt at de ønsker at dette er et spill man skal kunne komme tilbake til igjen og igjen.

Og det gjør jeg gjerne, hvis de leverer.

Oppsummering
Positivt
Ser ordentlig nestegenerasjon ut og kjører som en drøm. Da er mye gjort.
Negativt
En del teknisk pirk som sikkert rettes etter hvert. Jeg er ikke helt sikker på enkelte av designvalgene, men det kan hende det virker mer naturlig ettersom spillet utvikler seg, hvordan det nå enn blir.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3