Annonse

Forza Horizon

Som «Skyrim» uten drager, men med Dodge.

Forza Horizon

Som «Skyrim» uten drager, men med Dodge.
3:57
9:03
Utvikler
PlayGround Games
Utgiver
Microsoft Studios
Slippdato
26. oktober 2012
Plattformer
Xbox 360
Annonse
9:03
3:57
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Hva skjer når en dytter fysikken, kjørefølelsen og mye av realismen fra «Forza Motorsport»-serien over i en åpen verden stappfull av konkurranser, deilig musikk og støvete racing?

Jo, du får «Forza Horizon». Fra nå av synonymt med en gigantisk lekegrind, full av motormoro.

«Horizon» overbeviser stort. Dette er kanskje det forfriskende pustet denne serien har savnet. «Forza Motorsport» er simulatoralibiet til Xbox, som gjennom årene har befestet posisjonen som et av de ypperste bilspillene.

Med «Horizon» har Xbox nå to hjul i stedet for bare ett.

Ligner mye på «Skyrim»

Etter å ha brukt et tosifret antall timer i denne sandkassa, er det liten tvil om at «Forza Horizon» mer eller mindre er som «The Elder Scrolls V: Skyrim» - bare med Dodge eller Ferrarier i stedet for drager og sverd. 

Kartet er svært, og for å få nye utfordringer må du slå en «boss», hente deg et nytt armbånd og jakte på neste delmål.

Hvis du vil ha litt avveksling finner du mye annet å gjøre. Du kan utfordre en AI-styrt fører langs veiene og kaste deg ut i et kjapt løp. Du kan finne skjulte klassikerbiler som står gjemt i låver, utenfor allfarvei – eller knuse bestemte skilter i veikanten. Det er totalt 100 slike skilt. Disse gir deg rabatter om du har lyst til å shoppe eller oppgradere bilen.

Utenfor hoveddelen av spillet, finner du også fartsmålere som gir deg en resultatliste med de høyeste hastighetene målt på akkurat dette punktet – sammenlignet med enten Xbox-kompiser eller resten av verden. 

Ved å oppdage mer av kartet og veinettet, finner noen i tillegg noen poster som tillater deg å foreta hurtigreiser hit om du etter hvert føler du har sett nok og ikke vil ha mye dødtid mellom racene.

Mer å oppdage

«Horizon» er heldigvis ikke et spill du er ferdig med i løpet av en helg (eller tre). Hvert løp har ekstra nivåer ved seg, altså gjenspillverdi. Etter å ha vunnet kan du duellere mot en annen fører.

En del «sponsorarrangementer» byr på andre nøtter å knekke. Selvsagt er det et level-system integrert som, litt merkelig, teller ned i nivå. Poengene samler du ved å vinne, selvsagt, men også når du foretar krumspring på veien mens du er på vei til et nytt løp.

Poengene renner inn om du for eksempel drifter, drafter eller nesten-krasjer.

Seks minutter fra øst til vest

For å «måle» størrelsen på kartet, satte jeg meg bak rattet i en VW Corado VR6 (oppgradert til B500-klassen i «Forza»-sammenheng), og kjørte først fra toppen til bunnen av kartet. 

Det tok 5 minutter og 30 sekunder, cirka, og det med en snittfart på 100-110 km/t. I den andre retningen, fra øst til vest, tok det godt over seks minutter på langt bedre veier og med vesentlig høyere fart.

Dette høres kanskje ikke vilt imponerende ut om en sammenligner med andre åpen verden-spill, som «Skyrim». Men det er svært når du tenker på du ikke trasker til fots eller sitter på en hesterygg. 

Dessuten krongler veinettet seg, byr på plenty avstikkere og småveier – så dette er et spill du må bruke tid med for å endevende før du føler du har sett eller gjort «alt».

Minst 130 biler å velge mellom

«Horizon» har altså en langt løsere snipp enn «Forza Motorsport»-spillene, men i ryggmargen ligger mye av det samme DNA-et. Det er fokus på at det skal føles realistisk, det er bra fysikk i spillet, og de ulike bilene er forskjellige å kjøre.

Du kan oppgradere deler, dekk og motorer, eller vise verden at du har kunsttalent ved å lakkere for deretter å dele med resten av verden.

Auksjonshuset, der du kan kjøpe eller selge andres biler, er ikke overført til «Horizon». Men design- og lakkjobbene kan selges i Storefront. Det er ikke fullt så mange biler å velge i som i «Forza Motorsport 4», men mer enn nok om du har lyst til å fylle garasjen din med.

Det er cirka 130 biler i butikken. I tillegg får du noen bonusbiler om du har testet tidligere «Forza»-spill de seneste åra, ytterligere én bil om du tester demoen som er tilgjengelig nå.

- Du er en helt rå sjåfør

På forhånd fryktet jeg at «Horizon» ville bestå av et for lite utvalg løp som raskt skulle vise seg å bli en monoton reise på kryss og tvers, mens musikken pumper ut av høyttalerne og lettkledde bikinidamer i blant forteller deg at du er «en helt rå sjåfør».

«Horizon» har noen av disse elementene. Men heldigvis mer.

Spillet er mye dypere og mer variert enn det. Det har en historie som trekker deg videre, der du møter rivaler du skal slå før du låser opp et nytt nivå.

Playground Games har gjort noen kompromisser. Du kan for eksempel ikke totalhavarere en bil, bare påføre en god del synlig skade. Hvis du skrur av hjelpemidlene får du et tøffere spill med tilnærmet «Forza Motorsport»-følelse. Utviklerne kaller selv «Horizon» et actionracing-spill. Det innebærer at du «spretter unna» om du kjører rett inn i fronten på en annen bil i 200 km/t, og ikke totalhavarerer mens du grubler på hvor det egentlig gikk fryktelig galt.

Spoleknappen, som ble introdusert i «Forza Motorsport 3», er selvsagt også på plass her.  Den hører hjemme i et arkadeaktig bilspill og du kommer til å gå god bruk for den.

Norsk radio, i tre kanaler

Colorado har blitt valgt som lekegrind på grunn av variasjonen. Du finner fjell, ørken, sumplignende gjørmeløyper, og virkelig storslått natur som ramme bak. 

Spillet ser fantastisk bra ut. Det er en forutsetning for at du skal orke å bruke mange timer på å kjøre rundt, for eksempel på jakt etter de totalt ni klassiske bilene som befinner seg skjult rundt omkring. 

Det er essensielt at du skal ha lyst til bare å råne, for eksempel mens du lytter til en av de tre radiostasjonene.

Spillet er, litt overraskende, utrustet med norske stemmer hele veien. Radiovertene småsnakker og intervjuer mellom låtene, og graden av gjentagelser på radioen (fordelt på tre kanaler) er liten. Mange vil nok likevel foretrekke originalstemmene, som matcher animasjoner når det er snakk om filmklippene.

Online og skade

I ryggmargen av «Horizon» finner du et lettbent arkadebilspill som har troverdig kjørefølelse, men der det er gjort noen kompromisser. Mange vil kanskje sukke og uffe seg over mangelen på maskinell ødeleggelse, men det er ikke sikkert full skade ville fungert så godt.

Det er ikke så moro å leke i sandkassa når alle lekene er ødelagt.

Enkelte vil kanskje også mene at det er slapt av utviklerne at det ikke er mulig å sende onlinespillere ut i den samme verdenen for litt samtidig konkurranse. Det er jeg også i tvil om ville ha fungert så bra i praksis. Det ville garantert inkludert gjøglere som bare er ute etter å lage online-kvalm.

«Horizon» har imidlertid måter du kan konkurrere online på, selv om det er smidd som et spill med fokus og en klar narrativ retning. Hver gang du fullfører et løp lastes tiden og «skyggen» fra løpet ditt opp på en server.

Du kan velge å kjøre mot «spøkelsen» til en kompis for å måle krefter i det samme løpet.

Mer interessant blir det å se hvordan den «ekte» onlinedelen er etter at spillet er lansert. Dette er en del av spillet vi dessverre ikke har fått teste enda, bare se litt på fra menyene i påvente av at serverne skrus på om et par uker. Det er flust av måter du kan spille på i flerspillerdelen. En modus lar deg kaste deg ut i denne store verdenen for å leke katt og mus («sisten») - og er sannsynligvis ganske svært.

Utviklerne har passende nok kalt denne «Playground».



Du kjenner i fingrene at dette spillet er lagd av folk som har peiling. Det føles som Codemasters på sitt beste, pluss «Project Gotham Racing» og «Forza Motorsport». Dette er da også alle spill som dukker opp på CV-ene hos de som jobber i utviklerstudioet, Playground Games.

Jeg gispet i lykke da mørket snek seg på, og jeg så lyktene på min Toyota Sprinter GT Apex gli opp av seg selv. Det er slike detaljer som understreker hvor solid og velsmurt «Horizon» føles. Men det er også et fantastisk banedesign som du merker i de konkurransene som foregår på lukkede områder, der du fort får flyt og rytme i svingene du kjører – selv om det dreier seg om et løp på en relativt trang bane. 

Det er summen av fysikken fra «Forza», alle bilene du sikler på, og krydder som det nevnt like før her, som gjør at «Horizon» skinner. La oss bare håpe at det kommer masse nedlastbart innhold, ikke bare bilpakker. Kanskje noe som fortsetter å hente inspirasjon fra «Skyrim» - en vampyrpakke, kanskje?

«Forza Horizon» lanseres til Xbox 360 den 26. oktober. Demoen kan testes nå.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
«Forza»-fysikk, med følelse av «GRID» og «PGR». Det er mer enn nok plusser i boka mi.
Negativt
Enkelte løp vil at du skal vinne i aller siste sving.
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Som «Skyrim» uten drager, men med Dodge.
Forza Horizon
Kjetil Svensen

(PressFire.no): Hva skjer når en dytter fysikken, kjørefølelsen og mye av realismen fra «Forza Motorsport»-serien over i en åpen verden stappfull av konkurranser, deilig musikk og støvete racing?

Jo, du får «Forza Horizon». Fra nå av synonymt med en gigantisk lekegrind, full av motormoro.

«Horizon» overbeviser stort. Dette er kanskje det forfriskende pustet denne serien har savnet. «Forza Motorsport» er simulatoralibiet til Xbox, som gjennom årene har befestet posisjonen som et av de ypperste bilspillene.

Med «Horizon» har Xbox nå to hjul i stedet for bare ett.

Ligner mye på «Skyrim»

Etter å ha brukt et tosifret antall timer i denne sandkassa, er det liten tvil om at «Forza Horizon» mer eller mindre er som «The Elder Scrolls V: Skyrim» - bare med Dodge eller Ferrarier i stedet for drager og sverd. 

Kartet er svært, og for å få nye utfordringer må du slå en «boss», hente deg et nytt armbånd og jakte på neste delmål.

Hvis du vil ha litt avveksling finner du mye annet å gjøre. Du kan utfordre en AI-styrt fører langs veiene og kaste deg ut i et kjapt løp. Du kan finne skjulte klassikerbiler som står gjemt i låver, utenfor allfarvei – eller knuse bestemte skilter i veikanten. Det er totalt 100 slike skilt. Disse gir deg rabatter om du har lyst til å shoppe eller oppgradere bilen.

Utenfor hoveddelen av spillet, finner du også fartsmålere som gir deg en resultatliste med de høyeste hastighetene målt på akkurat dette punktet – sammenlignet med enten Xbox-kompiser eller resten av verden. 

Ved å oppdage mer av kartet og veinettet, finner noen i tillegg noen poster som tillater deg å foreta hurtigreiser hit om du etter hvert føler du har sett nok og ikke vil ha mye dødtid mellom racene.

Mer å oppdage

«Horizon» er heldigvis ikke et spill du er ferdig med i løpet av en helg (eller tre). Hvert løp har ekstra nivåer ved seg, altså gjenspillverdi. Etter å ha vunnet kan du duellere mot en annen fører.

En del «sponsorarrangementer» byr på andre nøtter å knekke. Selvsagt er det et level-system integrert som, litt merkelig, teller ned i nivå. Poengene samler du ved å vinne, selvsagt, men også når du foretar krumspring på veien mens du er på vei til et nytt løp.

Poengene renner inn om du for eksempel drifter, drafter eller nesten-krasjer.

Seks minutter fra øst til vest

For å «måle» størrelsen på kartet, satte jeg meg bak rattet i en VW Corado VR6 (oppgradert til B500-klassen i «Forza»-sammenheng), og kjørte først fra toppen til bunnen av kartet. 

Det tok 5 minutter og 30 sekunder, cirka, og det med en snittfart på 100-110 km/t. I den andre retningen, fra øst til vest, tok det godt over seks minutter på langt bedre veier og med vesentlig høyere fart.

Dette høres kanskje ikke vilt imponerende ut om en sammenligner med andre åpen verden-spill, som «Skyrim». Men det er svært når du tenker på du ikke trasker til fots eller sitter på en hesterygg. 

Dessuten krongler veinettet seg, byr på plenty avstikkere og småveier – så dette er et spill du må bruke tid med for å endevende før du føler du har sett eller gjort «alt».

Minst 130 biler å velge mellom

«Horizon» har altså en langt løsere snipp enn «Forza Motorsport»-spillene, men i ryggmargen ligger mye av det samme DNA-et. Det er fokus på at det skal føles realistisk, det er bra fysikk i spillet, og de ulike bilene er forskjellige å kjøre.

Du kan oppgradere deler, dekk og motorer, eller vise verden at du har kunsttalent ved å lakkere for deretter å dele med resten av verden.

Auksjonshuset, der du kan kjøpe eller selge andres biler, er ikke overført til «Horizon». Men design- og lakkjobbene kan selges i Storefront. Det er ikke fullt så mange biler å velge i som i «Forza Motorsport 4», men mer enn nok om du har lyst til å fylle garasjen din med.

Det er cirka 130 biler i butikken. I tillegg får du noen bonusbiler om du har testet tidligere «Forza»-spill de seneste åra, ytterligere én bil om du tester demoen som er tilgjengelig nå.

- Du er en helt rå sjåfør

På forhånd fryktet jeg at «Horizon» ville bestå av et for lite utvalg løp som raskt skulle vise seg å bli en monoton reise på kryss og tvers, mens musikken pumper ut av høyttalerne og lettkledde bikinidamer i blant forteller deg at du er «en helt rå sjåfør».

«Horizon» har noen av disse elementene. Men heldigvis mer.

Spillet er mye dypere og mer variert enn det. Det har en historie som trekker deg videre, der du møter rivaler du skal slå før du låser opp et nytt nivå.

Playground Games har gjort noen kompromisser. Du kan for eksempel ikke totalhavarere en bil, bare påføre en god del synlig skade. Hvis du skrur av hjelpemidlene får du et tøffere spill med tilnærmet «Forza Motorsport»-følelse. Utviklerne kaller selv «Horizon» et actionracing-spill. Det innebærer at du «spretter unna» om du kjører rett inn i fronten på en annen bil i 200 km/t, og ikke totalhavarerer mens du grubler på hvor det egentlig gikk fryktelig galt.

Spoleknappen, som ble introdusert i «Forza Motorsport 3», er selvsagt også på plass her.  Den hører hjemme i et arkadeaktig bilspill og du kommer til å gå god bruk for den.

Norsk radio, i tre kanaler

Colorado har blitt valgt som lekegrind på grunn av variasjonen. Du finner fjell, ørken, sumplignende gjørmeløyper, og virkelig storslått natur som ramme bak. 

Spillet ser fantastisk bra ut. Det er en forutsetning for at du skal orke å bruke mange timer på å kjøre rundt, for eksempel på jakt etter de totalt ni klassiske bilene som befinner seg skjult rundt omkring. 

Det er essensielt at du skal ha lyst til bare å råne, for eksempel mens du lytter til en av de tre radiostasjonene.

Spillet er, litt overraskende, utrustet med norske stemmer hele veien. Radiovertene småsnakker og intervjuer mellom låtene, og graden av gjentagelser på radioen (fordelt på tre kanaler) er liten. Mange vil nok likevel foretrekke originalstemmene, som matcher animasjoner når det er snakk om filmklippene.

Online og skade

I ryggmargen av «Horizon» finner du et lettbent arkadebilspill som har troverdig kjørefølelse, men der det er gjort noen kompromisser. Mange vil kanskje sukke og uffe seg over mangelen på maskinell ødeleggelse, men det er ikke sikkert full skade ville fungert så godt.

Det er ikke så moro å leke i sandkassa når alle lekene er ødelagt.

Enkelte vil kanskje også mene at det er slapt av utviklerne at det ikke er mulig å sende onlinespillere ut i den samme verdenen for litt samtidig konkurranse. Det er jeg også i tvil om ville ha fungert så bra i praksis. Det ville garantert inkludert gjøglere som bare er ute etter å lage online-kvalm.

«Horizon» har imidlertid måter du kan konkurrere online på, selv om det er smidd som et spill med fokus og en klar narrativ retning. Hver gang du fullfører et løp lastes tiden og «skyggen» fra løpet ditt opp på en server.

Du kan velge å kjøre mot «spøkelsen» til en kompis for å måle krefter i det samme løpet.

Mer interessant blir det å se hvordan den «ekte» onlinedelen er etter at spillet er lansert. Dette er en del av spillet vi dessverre ikke har fått teste enda, bare se litt på fra menyene i påvente av at serverne skrus på om et par uker. Det er flust av måter du kan spille på i flerspillerdelen. En modus lar deg kaste deg ut i denne store verdenen for å leke katt og mus («sisten») - og er sannsynligvis ganske svært.

Utviklerne har passende nok kalt denne «Playground».



Du kjenner i fingrene at dette spillet er lagd av folk som har peiling. Det føles som Codemasters på sitt beste, pluss «Project Gotham Racing» og «Forza Motorsport». Dette er da også alle spill som dukker opp på CV-ene hos de som jobber i utviklerstudioet, Playground Games.

Jeg gispet i lykke da mørket snek seg på, og jeg så lyktene på min Toyota Sprinter GT Apex gli opp av seg selv. Det er slike detaljer som understreker hvor solid og velsmurt «Horizon» føles. Men det er også et fantastisk banedesign som du merker i de konkurransene som foregår på lukkede områder, der du fort får flyt og rytme i svingene du kjører – selv om det dreier seg om et løp på en relativt trang bane. 

Det er summen av fysikken fra «Forza», alle bilene du sikler på, og krydder som det nevnt like før her, som gjør at «Horizon» skinner. La oss bare håpe at det kommer masse nedlastbart innhold, ikke bare bilpakker. Kanskje noe som fortsetter å hente inspirasjon fra «Skyrim» - en vampyrpakke, kanskje?

«Forza Horizon» lanseres til Xbox 360 den 26. oktober. Demoen kan testes nå.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Forza Horizon

Positivt
«Forza»-fysikk, med følelse av «GRID» og «PGR». Det er mer enn nok plusser i boka mi.
Negativt
Enkelte løp vil at du skal vinne i aller siste sving.
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode