- «FortressCraft» er ikke en ripoff

Mener «Minecraft» ikke har en sjanse på Xbox 360.

22. september 2011 17:35

Tidligere i år ble «FortressCraft» sluppet på Xbox Live Indie Games, en tjeneste for små utviklere som vil få ut spillene sine på konsollen uten å måtte gå gjennom store utgiverselskaper og langdrøyde godkjenningsprosesser fra Microsoft.

Spillet er mistenkelig likt det über-populære «Minecraft» med sin blokkete utførelse og fokus på å hakke ned fjell og bygge intrikate konstruksjoner. Sistnevnte har over elleve millioner registrerte, hvorav over 3,5 millioner betalende, brukere.

«FortressCraft» skulle vise seg å bli en hit, og over en halv million spillere har betalt for spillet allerede. Utvikler Adam Sawkins har dermed tjent inn, etter avgifter fra Microsoft, godt over en million dollar - eller småpene 5,7 millioner norske mynter.

«Minecraft» kommer ut på konsollen senere i år, men Sawkins er overbevist om at ingen vil spillet det.

- «Minecraft» har blitt skviset ut av sitt eget marked, sier han i et intervju med IGN.

- Det gjør det kanskje bra basert på navnet alene, men om du vil ha sexy grafikk og det kreative aspektet, så har du «FortressCraft». Hvis du vil slåss med monstre og dele ting med vennene dine så har du «Total Miner». Ingen vil betale for «Minecraft» når de bare kan betale noen dollar for disse to spillene.

Plagierings-anklager fra begge sider

Det er sterke ord for en som sier han har brukt spillet som inspirasjon, men «Minecraft»-utvikler Markus «Notch» Persson er ikke uten videre overbevist.

- «FortressCraft» er et åpenbart forsøk på å bare ta noe som er populært og så klone det så nøyaktig som mulig. Jeg er av den oppfatning at det er viktig at folk skal få lov til å gjøre slike ting, men taktfullt er det ikke akkurat.

Adam Sawkins sier han er forbløffet over responsen spillet hans har fått, men at det også har kommet mange negative kommentarer av «Minecraft»-fansene. Mange av disse mener spillet er en rip-off som profiterer på arbeidet til andre, og som ikke tilføyer nok nytt til at det kan kalles et eget spill.

- Disse fansene sier ting som 'Du stjal til og med navnet', forklarer Sawkins.


- Men det faktiske gameplayet ligner ikke på «Minecraft» i det hele tatt.

Også «Notch» har fått beskyldninger om plagiering med sitt spill. Forskjellen er kanskje at spillet han brukte som sterk inspirasjon og utgangspunkt, «Infiniminer», ble avviklet og ikke lenger støttet av utvikleren, samt at kildekoden lå tilgjengelig for alle som ville se hvordan spillet var bygd opp på nett.

«Minecraft» slippes på Xbox Live Arcade siste kvartal i år. Tjenesten Xbox Live Indie Games er ikke tilgjengelig i Norge, så norske brukere har ikke mulighet til å laste ned «FortressCraft».


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3