Forandrer siktesystemet i «Uncharted 3»

Fansen tok affære og viste utviklerne hvordan.

22. november 2011 07:57

(PressFire.no): Rett etter lanseringen av «Uncharted 3: Drake’s Deception» fikk Naughty Dog bekymrede meldinger fra fans av denne spillserien. De likte rett og slett ikke hvordan siktesystemet fungerer i det seneste eventyret til Nathan Drake.

Utviklerne inviterte til slutt et lite utvalg av den harde kjernen til sitt hovedkvarter for å adressere nøyaktig hva som ikke falt i smak. Arne Meyer, Community Strategist i Naughty Dog, kalte møtet «fruktbart» på sitt eget forum, og hos NeoGAF. 

Til slutt har Naughty Dog nå bestemt seg for å endre på kontrolloppsettet, slik at du kan velge mellom en variant som den utviklerne allerede har inkludert i «Uncharted 3» – eller et oppsett mer i tråd med det du kjenner fra «Uncharted 2».

Bedre sikting i «Uncharted 2»?

Problemet handler i første rekke om unøyaktighet ved sikting på fiender, og en «dødsone» som oppstår i den sammenheng. Dessuten bekymret en del seg over ubalanse på noen av våpnene. 

Fansen var av den oppfatning at dette var bedre i forgjengeren enn slik det ble presentert i nylig utgitte «Uncharted 3: Drake’s Deception». Spesielt i enspillerdelen var unøyaktigheten størst, mente disse.

Spillskaperne har altså sett seg enige etter en tid i tenkeboksen og med god hjelp fra fansen. 

- De følte at «Uncharted 2» virkelig fikk til siktingen, i tillegg til våpenbalansen. Så de forsøkte å dissekere hva som egentlig foregikk nå (i «Uncharted 3» – journ.merk.), skrev Arne Meyer på Naughty Dog-forumet og hos NeoGAF

GiantBomb har snust opp en video som noen av disse forumbrukerne har postet, ment for å vise hva som var galt med balansen. (Se den nederst i saken).

- Kan du fikse det?

Første forsøk var ikke uten videre vellykket. Meyer og spillregissør Justin Richmond forsøkte først å forklare fansen hvorfor man hadde endret en så viktig del av spillmekanikken i en bloggpost. 

Men det måtte kraftigere skyts til for å stilne kritikken. Og i essens; fikse problemet.

Meyer henvendte seg så til NeoGAF-forumet og fikk fisket opp et par av de mest klartenkte derfra, og inviterte til studiobesøk. Dette var i en periode der Naughty Dog selv ikke visste helt hva man skulle gjøre. 

- Justin kom innom og spurte: «Kan du fikse det?». Jeg svarte: «klart det!». Så jeg la igjen en post på NeoGAF hvor folk gikk igjennom problematikken på en veldig velskrevet og grundig måte. Jeg spurte: «Er det noen som bor i nærheten, og som kan tenke seg å komme innom og forklare til oss?», skriver GiantBomb

To forumbrukere, med hvert sitt spillinteresserte følge, kom deretter på besøk. Og utviklerne i Naughty Dog stilte opp for å lytte - og hadde forberedt en aldri så liten blindtest.

- Det var utrolig hjelpsomt

- Vi viste dem en før- og etter-versjon, uten å fortelle dem hva som var hva, for å se hvordan de likte disse alternative settingene som vår programmerer hadde kokt sammen, skriver Meyer.

- Som en del av den prosessen hadde vi tolket hva tilbakemeldingene var og vi gjorde endringene på sparket, og endret noen av de nye tingene for å få til den rette følelsen av det å sikte i spillet. 

- De to gutta vi fikk på besøk var virkelig skarpe i forhold til det å være analytiske og ærlige. Det var faktisk utrolig hjelpsomt for oss, forteller Meyer.

Resultatet er at Naughty Dog nå jobber med en oppdatering som blant annet vil forandre de punktene fansen har klagd over. Er du en av dem som vil ha siktesystemet til å ligne «Uncharted 2», kan du gå inn i menyene og endre dette etter oppdateringen er rullet ut gratis over PlayStation Network. Er du fornøyd slik det er, slipper du å foreta deg noe. 

Ingen dato for denne oppdateringen er foreløpig spikret, skriver GiantBomb.

Her ser du videoen som en flittig «Uncharted»-fan har satt sammen for å vise hvorfor siktingen ikke er optimal i det seneste spillet:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3