Følger opp «Papers, Please» med mystisk handelsreise på 1800-tallet

Slik blir «Return of the Obra Dinn».

26. mai 2014 12:36

(PressFire.no): Mannen bak et av fjorårets mest kritikerroste og prisvinnende, Lucas Pope, har nå fortalt hva som skjer etter «Papers, Please».

Turen går fra passluka i et grimt, fiktivt østeuropeisk land til det maritime og mystiske.

«Return of the Obra Dinn» foregår på begynnelsen av 1800-tallet.

Handlesskuta Obra Dinn har vært forsvunnet i seks år før det plutselig dukker opp rundt Kapp det gode håp. Mannskapet er borte, du trer inn i rollen som en ansatt fra Det britiske Ostindiske kompani – og skal prøve å finne ut hva som egentlig har skjedd.

Mystikk fra havet

Lucas Pope har selv lagt ut den første dosen informasjon rundt «Return of the Obra Dinn» på forumet TIGSource. Han beskriver blant annet en smule mindre kreativitet når det gjelder selve gameplayet.

I stedet vil han eksperimentere med historien og «noen få tekniske tilskudd.»

Akkurat nå har jeg en viss idé rundt det narrative. Jeg håper å skape et fengslende mysterie med spenning og tvister i dette begrensede området lagt til et gammelt handelsskip.

– Det blir ikke en typisk «samle gjenstander og se etter ledetråder»-struktur.

Kort ventetid

Pope lover å dele flere detaljer senere, men avslører at han regner med en utviklingsperiode på mellom tre og seks måneder.

Når det gjelder stilen, er den inspirert av de gamle Mac-spillene og 1-bitsgrafikk.

Perspektivet blir i førsteperson, og i 3D. Spillet bygges med hjelp av Unity-spillmotoren, forteller Pope, og skyter inn: «det er på tide å finne ut hvorfor 90 prosent av indie-utviklerne benytter seg av Unity.»

Best med begrensninger

PressFire snakket med Lucas Pope under årets Game Developers Conference (GDC), like etter han hadde vunnet tre av totalt åtte priser under IGF-indieprisutdelingen.

Der diskuterte han blant annet hvordan de enkle, begrensede rammene for spill som «Papers, Please» for hans del åpner opp kreativiteten:

 I ettertid ser jeg at den simple designen og grafikken er hovedårsaken til at spillet gikk så bra. Jeg tror jeg jobber klart best under slike begrensninger. Om jeg satt der med en åpen bok og gjorde hva jeg ville, tror jeg ikke det hadde blitt noe bra.

Jeg tror jeg bør ha masse begrensinger for virkelig å skinne, sa Pope til PressFire.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3