- Et kraftig verktøy vi kan lære forbaska mye av

Professor hyrer heller «World of Warcraft»-toppspillere enn Harvard-elever.

4. januar 2013 11:02

(PressFire.no): - På en typisk kveld oppstår drøyt 15 000 nye strategier i «World of Warcraft». Om du skal være konkurransedyktig, må du tilpasse dem til din spillestil for å fungere i et «raid» på høyt nivå, uttaler informatikkprofessor og organisasjonsekspert John Seely Brown i et videoforedrag for Big Think.

Den anerkjente tenkeren forklarer at han heller hadde ansatt en toppspiller fra nettrollespillet enn noen med en prestisjetung MBA-grad fra toppuniversitetet Harvard.

- Vis meg ett felt i forretningslivet som har 15 000 nye strategiske idéer. Bioteknologi har muligens det, men ingen deler av forretningsverden som jeg vet om. Ti nye idéer kan bli for mye, 10 000 er utenkelig, følger Brown opp.

Din egen sjef?

Med over ti millioner spillere er «World of Warcraft» det klart største av de tradisjonelle MMO-spillene, og en institusjon innenfor sjangeren. Her samles ofte store spillergrupper og tvinges til å samarbeide for å oppnå felles mål som å knekke gigantiske fiender.

Hemmeligheten bak bruken som læringsverktøy skal ligge i mulighetene for egenutvikling og hvordan det angivelig lar deg måle egne prestasjoner.

- Hver eneste yrkessituasjon jeg har vært i, har hatt måleverktøy styrt av sjefen. Er det ikke interessant at alle målingene foretas av din overordnede? spør professoren retorisk.

- I «World of Warcraft» finner du opp dine egne måleverktøy. Det utgjør en veldig spennende tanke om å heve ytelsen for sin egen del. I spillet møter jeg stadig et mantra: «if I ain’t learning, it ain’t fun».

Spillæring i vinden

Bruken av dataspill til å strømlinjeforme læring omfavnes i stadig større grad av skoler og andre pedagogiske institusjoner.

Den norske matematikk-appen «Dragon Box» testes blant annet hos over 100 skoler i USA for øyeblikket, i jakt på et effektivt og visuelt læringsverktøy.

– For meg er det ingen tvil om at skolen slik vi kjenner den vil endre seg totalt i løpet av de neste 20 åra. Spill vil være en viktig komponent i disse endringene, fortalte skaperen Jean-Baptiste Huynh nylig til PressFire.no.

Tidligere har vi også snakket med Atari-grunnleggeren og spillegenden Nolan Bushnell, som mener at videregående skole kan kuttes ned til ett år med spill som hjelpemiddel.

- Ingen bonusordninger

- Flesteparten av de aller beste spillgruppene i «World of Warcraft» former laug. Du bør ha et slikt for å gjøre noe, fordi det er et samarbeidsbasert spill, fortsetter Brown i sitt foredrag.

Det skal også gi verdifull lederskapserfaring med langt mer sparsommelige verktøy og midler enn tradisjonelle yrkesledere, ifølge ham.

- Laugene har noen ganger flere hundre mennesker. Men vet du hva? De har ingen bonusordninger. Bare lidenskap og interesse. Da må du finne en måte å omgjøre en organisasjon med flere hundre mennesker om til kompetanseskjerpende grupper.

De mest engasjerte spillergruppene i fantasiuniverset er svært aktive, og det er ikke uvanlig at deltakere på toppnivå deltar i raid og samlinger på daglig basis.

Punkterer spillavhengighet

John Brown er altså overbevist om at arbeidslivet også kan nyte svært godt av teknikker fra «World of Warcraft».

- Det er et utrolig læringsmiljø med kraftige verktøy som jeg tror vi i utdannings- og yrkesverdenen kan lære forbaska mye av, hevder han i Big Think-foredraget.

Det massive nettrollespillet har likevel ikke bare vært omringet av positiv omtale. Blant annet har det blitt påstått at det er avhengighetsdannende og problematisk for ungdommers sosiale liv.

Før jul avfeide psykologen Gaute Godager, medstifteren av det norske spillselskapet Funcom, dataspillavhengighet som en etablert diagnose. I stedet mener han at overdreven spilling er et symptom på andre problemer som de heller behandles for. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3