Et av de vanskeligste spillene på lenge blir enda drøyere

Verdensrommet er ikke for alle.

28. mars 2014 11:32

(PressFire.no): Indiespillet «Faster Than Light» var en braksuksess fra dag én, godt hjulpet av en svært populær Kickstarter-kampanje.

Det skadet nok heller ikke at taktikkspillet tidlig fikk rykte på seg for å være nådeløst og usedvanlig vanskelig. Særlig på høyeste vanskelighetsgrad.

Snart knaller utviklerne enda litt til, idet de slipper Advanced Edition til pc og Ipad 3. april. Det melder de på sin offisielle hjemmeside.

Gratisoppdatering

Pakken er gratis for alle som eier den eksisterende pc-versjonen, og uten ekstra kostnad for dem som kjøper den nye Ipad-versjonen eller framtidige pc-pakken. 

Prisen er  60 kroner på begge plattformene.

I tillegg til en enda skarpere vanskelighetsgrad legges det også til flust av nye våpen og dertilhørende måter å punktere fiendeskip på.

Samtidig introduseres hacking, som for eksempel kan få sykestua til å skade mannskapet i stedet for å helbrede dem. 

Den lovpriste historien skal for sin del utbroderes av gjesteskribenten Chris Avellone, best kjent fra «Fallout: New Vegas» og «Neverwinter Nights 2».

Justert for knallhardinger

Utviklerduoen Subset Games holdt et foredrag om suksessen på GDC-messen i fjor, og ga blant annet litt bakgrunn for vanskelighetsgraden.

– Spillet ble balansert etter betatesterne, de mest hardbarka tilhengerne vi har. Men vi føler at å justere det etter de som spilte i 300 timer var en god idé, folk elsker at det er vanskelig, røpet medskaper Matt Davis.

De to lovpriste spillskaperne har ikke avslørt sitt neste prosjekt, og skal blant annet utforske mulighetene for en Android-versjon av «FTL» først.

Skaper Justin Ma hadde likevel noen hint til oss da vi møtte ham i fjor.

–  Jeg regner med at vi bruker en form for 2D og noe simpelt med mer fokus på gameplay.



Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3