(PressFire.no): YouTube er en av de aller største aktørene på nett, men også en gigant når det gjelder rollen som kringkaster og plattform for nytt innhold.
Det Google-eide selskapet har holdt det gående i ti år, og har nærmere én milliard seere hver måned. Innholdet har til nå vært gratis å se, akkompagnert av noen sekunders reklame.
Nå arbeider YouTube ifølge The Verge med en ny modell. En ordning der du kan betale for å slippe annonser.
Les også: - YouTube lager Twitch-konkurrent.
Kilder med kjennskap til saken sier til nettstedet at denne nye betalingsløsningen vil være satt i gang i løpet av «få måneder».
For å bli «YouTube-medlem» betaler man, ifølge The Verges kilder, rundt 10 dollar i måneden.
Dette gir ikke bare reklamefrie videoer, men også anledning til å laste ned og ha filmer lagret offline.
De største samarbeidspartnerne og populære youtubere skal allerede ha fått beskjed om denne nye kursen.
I dette skrivet fra YouTube, som Bloomberg presenterer, heter det også at disse selv kan legge innholdet de lager eller legger ut bak en «betalingsmur» – og kun gi tilgang til dette til betalende YouTube-seere.
Det spekuleres i at prisene for å se filmer uten reklame kan variere noe, basert på hvilket innhold det er snakk om. Tidollarsummen, hvis denne skulle vise seg å stemme, kan for eksempel jekkes ned hvis det er snakk om populære videoer myntet på barn.
Bloomberg skriver at pengene fra en slik abonnementsmodell skal deles med skaperne av videoene, og ser på dette som et skritt mot å bli en mer direkte konkurrent med Netflix og andre store strømmeaktører.
Dette kan sees på som ytterligere et skritt mot å hente inn flere penger fra sine flere hundre millioner brukere – i tillegg annonseinntektene.
I november lanserte YouTube en musikktjeneste, nå i en betatestfase. Der er målet åpenbart å investere penger for å skape originalt materiale som blir værende i dette økosystemet – og betale rettighetshaverne gjennom mer enn reklameinntekter.
Det er økt konkurranse på dette markedet nå. Folka som skapte Hulu lanserte i forrige måned Vessel – ment å friste de mest besøkte og sette YouTube-videoskaperne med mer penger.
I dag betaler YouTube rundt 45 prosent av annonseinntektene tilbake til opphavsmenn og -kvinner. Med den nye betalingsmodellen og medlemsordningen, skal minst 55 prosent av pengene tilfalle disse, skriver The Verge.
Det spekuleres i at YouTube vil «tvinge» innholdsskapere å bli med i dette nye programmet ved å legge videoene sine bak en betalingsmur og støtte opp under abonnementsmodellen. Hvis ikke kan kanalene deres bli satt til å være «privat». Da kveles i praksis mesteparten av trafikken disse har i dag.
–YouTube har det siste året tapt terreng i strømmefilmsegmentet i USA. Trafikken, målt i antall timer, ramlet ned fra 19 til 14 prosent i siste halvdel av 2014 – målt mot samme periode året før, skriver Bloomberg.
Selskapet selv vil foreløpig verken avkrefte eller bekrefte at de snart vil innføre en abonnementsløsning for å kunne se filmer uten reklame.
– Vi kan ikke kommentere de pågående diskusjonene, men det å tilby brukere flere valg for å nyte innholdet de liker og skaperne av dette enda flere alternativ for å tjene penger, er alltid en av våre topprioriteringer, sier en talsperson til The Verge.