(PressFire.no): Fem massive hovedspill og flere mindre avstikkere har utrolig nok ikke greid å skildre hele «The Elder Scrolls»-seriens massive spillverden Tamriel.
Storspill som «Daggerfall», «Morrowind» og «Skyrim» har alle fokusert på hver sin avgrensede del av den omfattende verdenen, men om ikke så veldig lenge åpnes dørene på vidt gap.
«The Elder Scrolls Online» skal med tiden gi deg nøkkelen til hele universet, og i dag er det klart at det massive nettrollespillet slippes til Windows og OS X 4. april neste år.
Det melder Eurogamer.
En konsollversjon til Xbox One og PlayStation 4 kan visst forventes rundt sommertider, i juni neste år, om alt går etter planen, skriver Eurogamer.
For å feire sin plass i kalenderen har Bethesda lagt ut en ny trailer fra spillet, som du ser nederst på denne siden, der de går gjennom spiller-mot-spiller-kamper.
I likhet med sjangerforfigurer som «World of Warcraft» og «Everquest» er målet i Bethesdas første massive nettrollespill å bygge en helt, drepe digre beist og løse oppdrag.
Selve historien er satt rundt 1000 år før «Skyrim», og tvinger deg til å velge mellom de tre fraksjonene Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant og Ebonheart Pact.
I starten skulle kampsystemet være basert på autoangrep og remser med ferdiginnspilte knep, som de fleste andre spill i sjangeren, men etter mye kritikk fra spillerne har utviklerne gått en annen vei.
Nå kan du velge mellom en halvpassiv kampmodus i tredjeperson og en mer direkte, «The Elder Scrolls»-aktig måte å slåss på i førsteperson.
Spillet er basert på den samme motoren som prestisjeprosjektet «Star Wars: The Old Republic», men er tungt preget av universets distinkte arkitektur og estetikk.
I et litt uortodoks grep for et moderne nettrollespill velger de også å kreve en månedsavgift. En gang i tiden var det bransjestandard, men i dag har stort sett alle de store aktørene i sjangeren unntatt «World of Warcraft» gått over til free-to-play.
Utviklerne har tidligere hevdet at det skal ta rundt 120 timer å ta figuren din til øverste erfaringsnivå i første omgang, med ulike måter å komme dit på.
For eksempel er det tidligere hevdet at de aller beste i spiller-mot-spiller-kamper kan bli keisere, hva enn det måtte innebære.
Vi har sett på «The Elder Scrolls Online» én gang tidligere, for over ett år siden. Da satt vi igjen med inntrykket av et traust spill som tar få risikoer.
En hel del har likevel skjedd siden den gang, og det gjenstår å se hvordan MMO-debuten til Zenimax tar seg ut i et stadig tøffere marked.
Mye tyder uansett på at det er den eneste sjansen til å prøve et nytt «The Elder Scrolls»-spill på noen år.