Er det på tide at «Gran Turismo» pensjonerer slagordet «the real driving simulator»?

Vi har prøvd det nye spillet.

21. mai 2016 14:55
Viste fram «Gran Turismo Sport i London».
Foto: Kjetil Gogstad / PressFire.no.

LONDON (PressFire.no): Sony og Polyphony Digital hadde valgt å virkelig slå på stortromma da de viste frem sitt nyeste «Gran Turismo» i London denne uken. Journalister fra nær og fjerne var invitert til en av OL-arenaene fra 2012.

Utenfor arenaen hylte, brølte og vinte det fra sportsbiler fra «rimelige» Jaguarer og Lotus Evora, til Lamborghini-er og baneriggede Nissan 370Z.

Innenfor fortsatte det med en stor samling såkalte Vision Gran Turismo-biler - konseptbiler designet sammen med bilprodusentene. De fleste var tomme, forseggjorte skall, men de hadde også huket tak i en Bugatti Vision Gran Turismo, som etter sigende skal være verdt i overkant av 30 millioner kroner.

Ifølge «Gran Turismo»-sjefen sjøl, Kazunori Yamauchi, var dette første gang de hadde klart å samle så mange Vision Gran Turismo-biler på et sted.

Det var i det hele tatt spart på fint lite, når Sony og Polyphony Digital skulle lansere «Gran Turismo Sport». Og det til tross for at spillet er en slags avansert «Prologue», et «ventespill» frem til selskapet lager «Gran Turismo 7». Ifølge Yamauchi har de imidlertid proppet spillet så pass fullt av funksjoner og innhold at de nesten vel så godt kunne kalt det «Gran Turismo 7».

- Vi kunne nok trygt ha kalt spille «Gran Turismo 7», med tanke på mengden innhold og innsatsen vi har lagt ned i det, med det er vel kanskje for sent å endre navnet nå, var Yamauchis svar på spørsmål om hvorfor navnet ble som det ble.

«Super premium»

Med tanke på at Microsoft allerede har sluppet to fulle «Forza Motorsport», og «Forza Horizon 2» siden Xbox One kom på markedet, er det nesten litt underlig at Sony og Polyphony velger å ikke lansere et «fullverdig» «Gran Turismo»-spill, når de nå endelig lager noe til Playstation 4.

Samtidig kunne de vel egentlig ikke vente lenger. Det er 2,5 år siden «Gran Turismo 6» ble sluppet, noe som skjedde noen uker etter at Playstation 4 kom i salg.

Til tross for at spillet ikke er et «Gran Turismo 7» vil det bli et relativt omfattende spill. «Gran Turismo Sport» serverer spillerne med 27 baner å kjøre på, fordelt på 19 steder. Målet er å ha 137 biler klare til lansering, og Yamauchi valgte å kalle bilene «Super premium models» for å signalisere at grafikken og detaljnivået er hevet markant siden de forrige spillenes (bare) premium-modeller. Forvent «ultra super premium models» i «Gran Turismo 7»

Som kjent var det jo slik i de forrige spillene at bilutvalget var enormt, om enn med veldig mange varianter av samme modeller. Svært mange var imidlertid hentet så godt som direkte fra Playstation 2-spillene, og relativt sparsommelig modellert, og uten interiør. Denne gangen har man droppet de enkle 3D-modellene fra gamle spill, og valgt å lage alt fra bunnen av.

Bilene er fordelt i fire klasser, fra enkle gatebiler i klasse 1, til rendyrkede racing-monstre og superbiler i klasse 4. Inkludert i samlingen av biler i spillet er også en rekke «Vision Gran Turismo»-modeller.

Ikke fulgt med på konkurransen?

Ifølge Polyphony Digital-sjefen er «Gran Turismo Sport» bygget opp helt fra bunnen av, med blant annet en ny og forbedret fysikkmotor. Vi fikk lurt oss til i underkant av en times spilltid i det nye spillet i det Polyphony Digital litt breialt velger å kalle «The real driving simulator».

Vi valgte å kjøre forskjellige biler på forskjellige baner, utfra det relativt smale utvalget vi hadde til rådighet i den uferdige versjonen som ble presentert i London.

Slagordet «The real driving simulator» hadde nok noe for seg da serien på mange måter revolusjonerte bilspillsjangeren på tampen av 90-tallet. I dag virker det imidlertid noe svulstig, gitt at man i løpet av årene har fått mange verdige konkurrenter, og ikke minst langt mer realistiske racing-simulatorer.

«Gran Turismo Sport», i alle fall i den versjonen vi fikk teste, var veldig typisk «Gran Turismo». Kjørefølelsen var litt styltete, flytende og luftig. Som tidligere er det noe ganske klinisk over det hele, og veifølelsen sitter ikke helt.

Det har blitt bedre siden sist, og man har mer inntrykk av å faktisk ratte kraftige biler på vanskelig baner. Likevel er det noe som mangler. Flere runder på Nürburgring Nordschleife, i alt fra en standard Mazda MX-5 til en banerigget SLS AMG, føltes relativt udramatisk.

Sammenlignet med mer seriøse simulatorer som «Project Cars» og «Assetto Corsa» er inntrykket vi sitter igjen med at dette er et par nivåer under på simulatorskalaen. Og da spilte vi med alt av hjelpemidler deaktivert, for mest mulig realisme.

For ihuga «Gran Turismo»-fans vil nok spillet falle godt i smak. Her får de en mer moderne, strømlinjeformet og hakket mer realistisk utgave enn de tidligere spillene i serien, samtidig som det er noe veldig kjent med det.

Selv om det var noen små grafikkfeil her og der, det var tross alt en relativt tidlig utgave av spillet vi fikk prøve, var det tydelig av utviklerne har gjort en solid jobb mer å oppgradere grafikken fra de to forrige spillene.

Endelig dekor-modus

Nytt, og en første for «Gran Turismo», er at du nå skal kunne lage din egen dekor på bilene. Redigeringsfunksjonen minnet mye om den vi har hatt tilgang til i «Forza»-spillene siden det første spillet kom i 2005, og som har vært svært populært der. En velkommen nyhet i «Gran Turismo».

Store deler av Kazunori Yamauchis presentasjon gikk med til å vise frem den nye fotofunksjonen i «Gran Turismo Sport». Skal vi anslå brukte han godt over en fjerdedel, kanskje opp mot en fjerdedel, av tiden til å snakke om Scapes, som altså er fotofunksjonen. Det kan vi for så vidt godt forstå, for det virket å være flere nyheter her enn i selve kjørebiten av spillet.

Og det skal han ha, Yamauchi. «Scapes» så utrolig imponerende ut. Med rundt tusen lokasjoner og alle bilmodellene å velge fra, kan du ta virkelig fantastiske bilder. Alle lokasjonene, som er statiske bilder fra den virkelige verden, har store mengder informasjon om lysforhold og avstander bygd inn i seg.

Det gjør det mulig å endre fokus i bildene, samt å leke med lyssettingen. Du står også overraskende fritt til å flytte bilene rundt i de statiske miljøene. Eksemplene som ble vist frem var unektelig svært imponerende. Vi klarte likevel ikke helt å unngå å tenke at de kanskje kunne brukt noe mindre ressurser på fotofunksjonen, og litt mer på å skape en noe mer involverende og interessant kjørefysikk.

Kazuno Yamauchi.
Foto: Kjetil Gogstad / PressFire.no
Kazuno Yamauchi.
Foto: Kjetil Gogstad / PressFire.no

Få ekte racing-lisens gjennom «Gran Turismo»

Den kanskje største nyheten med «Gran Turismo Sport», annet enn at det endelig kommer et «Gran Turismo» til PS4, var det tette samarbeidet Polyphony Digital har inngått med det internasjonale motorsportorganet FIA.

Så godt som alle typer racing med motoriserte kjøretøy er på et eller annet nivå arrangert av FIA eller en av dere underorganisasjoner. Ikke uten grunn at det satt en rekke FIA-topper på første rad altså.

Fremover vil FIA også være med å arrangere virtuell racing. Faktisk er målet at de beste «Gran Turismo»-førerne vil premieres på den årlige FIA-banketten, sammen med racing-førere fra den virkelige verden. Dermed kan «Gran Turismo»-spillere i fremtiden dele scenen med de beste fra blant annet Formel 1 og WRC.

FIA og Polyphony Digital vil arrangere to mesterskap i «Gran Turismo Sport», et hvor man kjemper for nasjonens ære, og et hvor man kjemper for sin favorittprodusent. Som tidligere vil de beste førerne fra hvert land kvalifisere til delfinaler. Her vil man ha tre områder som kjemper mot hverandre, Asia og Oceania (stillehavsområdet, Australia og New Zealand), Europa, Afrika og Midt-Østen, og til slutt Nord- og Sør-Amerika.

I produsentturneringen velger man den bilprodusenten man liker best, og kjemper seg oppover i nivåer med en bil fra denne. Også her vil turneringen fordeles på verdensdeler, med et verdensmesterskap på topp.

Det ble det også avholdt mesterskap, det første i «Gran Turismo Sport», i London. De beste spillerne fra tidligere «Gran Turismo»-mesterskap, inkludert vinnere fra «Gran Turismo Academy» var på plass på scenen i London for å konkurrer i de nye mesterskapene Polyphony og FIA samarbeider om.

For de bil- og racing-interesserte er det altså mye å ta av her, og det er tydelig at Polyphony Digital har som mål å være en viktig del av motorsportens fremtid. At selskapet i tillegg har klart å overtale FIA, og en rekke nasjonale forbund, om at du gjennom «Gran Turismo Sport» kan gjør deg fortjent til en racing-lisens som er gyldig i den virkelige verden, er et tydelig tegn på det.

Norge er et av landene som deltar, slik at du i fremtiden kan skaffe deg en fullverdig løpslisens ved å spille «Gran Turismo Sport», og sikkert og «Gran Turismo 7» når det en gang dukker opp. Og det var kanskje noe av det mest interessant vi fikk presentert for oss i løpet av lanseringsfesten i London.

«Gran Turismo Sport» har verdenslansering i november, og slippes i Europa 16. november i år. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3