- Endelig har vi klart å knekke strategispill-koden

Respektert utvikler ser frem til å jobbe med konsoller.

3. juni 2014 14:52

(PressFire.no): Med varierende hell har det blitt forsøkt før - å overføre følelsen av et strategispill, som tradisjonelt spilles med mus og tastatur, til spillkonsoller og deres kanskje litt mindre egnede kontrollere.

Mus og tastatur bidrar til at man kan styre enheter i strategispillene raskere og mer presist. De fleste konsollversjoner av strategititler har ikke vært spesielt vellykkede, kanskje med ett hederlig unntak i «Halo Wars» til Xbox 360.

«Halo Wars» ble utviklet spesifikt til å passe Xbox-kontrolleren av et erfarent team som opprinnelig hadde stått bak blant annet «Age of Empires»-serien.

Avslører ikke oppskriften

Nå er det et annet erfarent team som hevder at de har den endelige løsningen på hvordan strategi på konsoller bør fungere. Studioet Relic, som er best kjent for «Company of Heroes»-spillene, mener i alle fall det selv.

Under et nylig event snakket et av studioets representanter med Eurogamer, og fortalte at de endelig har funnet løsningen.

Interessant nok vil ikke Relic fortelle nøyaktig hva løsningen er - de ønsker å holde på hemmeligheten litt lenger.

Forlater ikke PC

Quinn Duffy i Relic har fortsatt massiv respekt for PC-plattformen, og har ingen planer om å forlate denne:

- Purist-grensesnittet for tradisjonelle strategispill er fortstatt mus og tastatur, sier Duffy.

Han ser heller ikke for seg et scenario der PC-spillere og konsollspillere konkurrerer mot hverandre, fordi det ville vært urettferdig mot konsollbrukere.

Han ser imidlertid for seg at spillbarhetsaspekter som kontroll av enheter og navigering er uproblematiske på konsoller, mener Duffy. Slike elementer krever likevel en ny måte å tenke på, og det er der Relic påstår at de har løsningen.

Igjen, det foreligger ingen detaljer, Duffy avkrefter at vi kan vente oss en konsollport av «Company of Heroes» eller «Dawn of War» i nærmeste fremtid, men de ønsker å jobbe med de nye konsollene siden de er såpass nærme PC-arkitekturen.

Det er uproblematisk å oversette innholdet fra PC-spill, men utfordringen med å få kontrollen til å sitte gjenstår.

 - Det er spennende. Vi har en idé, sier Duffy.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3