- En gigantisk jobb å skulle gjenskape San Francisco

Vi har testet det neste «Driver»-spillet.

3. juli 2011 14:14

LOS ANGELES (PressFire.no): Tanner og Jericho overlevde den siste, dramatiske skyteduellen i Istanbul fra det temmelig forferdelige «Driv3r»-spillet som kom ut i 2004. Det er premisset for «Driver: San Francisco» når det gjelder selve historien. Men veldig mye har endret seg siden da. Det vil si 2004, året da «Driv3r» kom ut og mottakelsen indikerte at den en gang så avholdte bilspillserien hadde frontkollidert.

Atari solgte rettighetene til Ubisoft etter det, men Newcastle-studioet Reflections, ansvarlige for «Driver»-spillene, er det samme – bare med ny eier siden 2006.

Ettersom det begynner å bli en stund siden «Driver: San Francisco» ble annonsert med lovnader om en lansering før 2011 – var det nærliggende å spørre to av toppfolka bak dette spillet om grunnen til utsettelsene, før PressFire satte seg bak rattet og testet både enspillerdelen og ikke minst; spilte i multiplayer.

- Det å gi deg muligheten til å hoppe inn i hvilken som helst bil, mens du ser det hele i 60 bilder i sekundet, krevde mye teknologi. Rett og slett fordi akkurat dette ikke har blitt gjort før. Etter det handlet det mye om å balansere det hele.

- Vi hadde i bunn og grunn gjort oss ferdige med spillet i fjor, men vi fant ut at det var for lineært. Det var rett og slett ikke nok å foreta seg i denne byen, og det levde ikke opp til forventingene et «åpen verden»-spill gir. Vi brukte den ekstra tiden på å fylle på med mer innhold, sier Marie-Jo Leroux, som er produsent bak «Driver: San Francisco».

NB! Les alle PressFires intervjuer, spilltester og nyheter fra E3 2011 her.

Jakt eller bli jaktet på

Selve enspillerdelen er temmelig streit. Den følger «Grand Theft Auto»-formelen ved å gi oss en sandkasse, et kart og en hel drøss oppdrag. San Francisco er altså spillbyen og ble valgt ut i fra at byen representerer både variasjon i terreng, og inneholder noen ikoniske severdigheter.

Det første «Driver»-spillet, som kom ut i 1999, hadde også med San Franciso (samt tre andre byer i USA).

Hovedpoenget i enspiller er å sette Jericho bak lås og slå. Og igjen spiller vi som John Tanner, under cover-politi og et råskinn bak rattet. Marie-Jo Leroux og Jean-Sebastien Decant (bildet) forteller litt oss mer:

- Noe av det som ble lagt til spillet i løpet av perioden med ekstra utviklingstid, var en valuta som gjør at du kan kjøpe og oppgradere biler. Historien i spillet er dessuten temmelig kompleks – så vi fokuserte på å legge til elementer som hjelper oss med å få frem denne historien. Blant annet gjennom tilbakeblikk som er der for at spilleren ikke «går seg vill», sier Marie-Jo Leroux.

- Dette er essensielt i enspillerdelen, for mens Tanner gjør nye oppdagelser i løpet av sine undersøkelser får du ledetråder. Tanner prøver å fange Jericho, og slike spor etter ham åpenbarer seg gjerne på slutten av hvert oppdrag, sier Jean-Sebastien Decant.

- Spillet er delt inn i kapitler. Hvert av disse består av seks oppdrag, og to av disse er Tanner-oppdrag som driver historien videre. Resten er oppdrag der du skal hjelpe innbyggerne med forskjellige problemer. Du må låse opp disse for å få tilgang til Tanner-oppdragene.

I tillegg opplevde vi flere gjøremål som du kan aktivisere i denne spillbyen, og navigere deg til ved hjelp av et kart, som åpner opp for å ha det gøy. For eksempel stuntoppdrag der du skal samle poeng, hoppe over lastebiler og herje rundt. Det er 80 slike i spillet, og disse hjelper deg å bli en bedre sjåfør, mestre alle triksene og håndtere alle bilene. Dessuten er det tidsutfordringer der du skal prøve å sette bestetider sammenlignet med spillere fra hele verden.

Utviklerne i Reflections fortalte også om aktiviteter der du kan kjøre om kapp med den doningen du måtte ønske. En lastebil eller en superrask sportsbil.

- En gigantisk jobb å skulle kopiere San Francisco

Måten du kan bytte mellom kjøretøy er sentralt i «Driver: San Francisco». Det gjør du ved noen enkle trykk på kontrolleren, og denne mekanismen er der for å unngå problemet med at Tanner må gå ut av bilen for å bytte kjøretøy, sier utviklerne.

- Idéen var der fra begynnelsen – altså å la deg «sveve» over bilene og hurtig komme deg bak rattet i en ny bil. Det er også en følelse av Google Maps her. Da vi smeltet sammen disse to konseptene, ble resultatet «shift»-mekanismen. Vi ønsket ikke å la Tanner gå rundt i en slik storby, med våpen og det hele. Det ville bare fjernet fokuset. Dette er tross alt et bilspill, sier Jean-Sebastien Decant.

Hvorfor valgte dere nettopp San Francisco? Og var det en stor oppgave med å prøve å kopiere en by av en slik størrelse?

- Det var en gigantisk jobb! Vi ville gjerne fokusere spillet rundt San Francisco fordi det er en fantastisk variert by som har det aller meste. Du finner de støvete landeveiene, fjellandskap, Golden Gate-broen, Embarcadero, Twin Peaks, Coit Tower, Lombard Street, Russian Hills og mer. Det er en eneste stor lekeplass for spilldesignerne. Selv folk som ikke har besøkt denne byen kjenner igjen stedene og har visse forventninger. Vi har ikke forsøkt å gjenskape hver eneste gate, mer følelsen av byen. Og alt du forventer å finne i San Francisco, kommer du til å finne i spillet, sier Marie-Jo Leroux.

Kommer dere til å slippe utvidelser etter lanseringen?

- Vet du hva? Alt vi hadde planlagt å slippe som nedlastbare utvidelser, ble dyttet inn i «Driver: San Francisco» da vi bestemte å utsette lanseringen. Så, nei, det blir ingen utvidelser.

Grisegøy i multiplayer

Flerspillerdelen av dette spillet er verdt å bite seg merke i. Potensielt det aller beste ved «Driver: San Francisco» – uten at vi kan påstå det etter å ha kjørt litt rundt i byen og gjort noen stuntoppdrag i spillets enspillermodus.

Men multiplayerdelen – den er rett og slett grisegøy! Sterkt inspirert av moduser du forbinder med skytespill, og der «shift»-mekanismen (der du svever opp i luften før du velger deg en ny bil) fort blir den store stjerna.

I en slags «sisten»-variant (kalt «Tag») gjelder det å unngå de andre bilene. Når du «har’n» kjører du villmann og prøver å unngå å bli tatt igjen – og truffet – av motstanderne dine. Det er helt essensielt å bruke mekanismen som tillater deg å bytte bil når du jager. I stedet for å bruke dyrebar tid i en litt for dårlig bil, kan du enkelt navigere deg til et annet (og bedre) kjøretøy og gjenoppta jakten med en bil som ligger like ved.

Du kan sikkert tenke deg at dette også danner et ekstra stressmoment for den som blir jaget av inntil sju andre. Du vet aldri når du kan bli truffet. Så lenge du er i ledelsen ruller poengene inn, og målet er selvsagt å ligge i tet på resultatlisten når runden(e) er over. «Tag» er en av modusene, og det blir inkludert totalt elleve når spillet lanseres. Både noen tradisjonelle, og flere overraskelser, hinter utviklerne om.

- Vi har flere slike flerspillermoduser inspirert av skytespill på lur, røpet Marie-Jo Leroux.

«Driver: San Francisco» lanseres 1. september til PlayStation 3, Xbox 360 og PC. Spin-off-spillet «Renegade» kommer til 3DS samtidig. Også Wii får et nytt «Driver» denne høsten.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3