(PressFire.no): Et økende problem innenfor den nye hverdagen med YouTubere er den manglende merkingen av videoer som inneholder sponset innhold – eller der meninger rett og slett er kjøpt og betalt.
Vi skrev tidligere om Warner Bros., som fikk tyn fra det amerikanske konkurransetilsynet (FTC) etter å ha kjøpt plass hos slike «influencers», blant annet PewDiePie, og ikke passet på at det var tilstrekkelig merket.
Nå har EA lagt klare retningslinjer for folk de kjøper tjenester av i sosiale medier, sannsynligvis for å slippe å få samme skyllebøtte som Warner Bros. fikk.
De innfører to variasjoner av merking:
«Supported by EA» er en merking som skal brukes når EA har stått for deler av dekningen som gjøres. For eksempel at de betaler reiseutgifter for at noen skal komme og dekke et event de har. EA har ikke noen direkte finger med i innholdet som lages av de som reiser dit.
Den andre er «Advertised by EA», rett og slett en annonsemerking. Ser du ting med denne logoen eller emneknaggen betyr det at EA ganske enkelt har kjøpt hele artikkelen eller videoen. Innholdet er produsert på bestilling av EA, eller produsert av dem selv.
For tekst- eller bilde-innhold på Twitter, Instagram eller Facebook må emneknaggene #supportedbyea og #advertisement alltid brukes, mens på videotjenester som Twitch og YouTube vil det være merket i starten av videoen eller spesifikt snakket om i den.
En kan stille et gigantisk spørsmål rundt hvor riktig det er at annonsøren skal passe på at reklameplasser merkes riktig på andres innhold eller nettsider, men slik er altså i deler av utlandet.
Her i Norge er det Markedsføringsloven og Forbrukerombudet som legger føringer på hvordan f.eks. PressFire må merke annonser, selv om annonsøren selvfølgelig også må passe på å ikke bryte loven for innholdet i annonsen.
Det sagt - dette må vel sies å være et steg i riktig retning.
(Foto: Illustrasjon).
Denne artikkelen er sponset av PressFire. Reisen til kontoret ble betalt av Erik i form av slitasje på sko og ledd. #SponsetAvPressFire