(PressFire.no): EA har bestemt seg for å endre på måten loot box-er fungerer i «Star Wars Battlefront II». Det skriver selskapet i et blogginnlegg.
Der systemet tidligere stod for det aller meste av progresjon i spillet, hvor du låste opp våpen og evner ved å vilkårlig låse opp boksene. Samtidig hadde du muligheten til å rett frem kjøpe så mange slike bokser som du selv ville med ekte penger.
Mange pekte dermed mot at spillet ble pay-to-win, der folk som la ut store summer ville kunne kjøpe seg fordeler mot andre spillere på nett.
Endringer
EA fjerner de beste oppgraderingskortene fra loot box-ene, og disse vil nå kun være tilgjengelig gjennom crafting
I tillegg må du nå spille nok for å nå spesifikke nivåer, for å kunne crafte de bedre kortene. Dermed kan du ikke få bra utstyr før du har spilt spillet en stund.
Det samme skjer med våpnene i spillet. Tidligere låste du opp disse i boksene, men nå blir de heller låst inne bak nivået du har på figuren din. Du må altså spille de forskjellige klassene for å låse opp våpen til de.
EA mener disse tingene vil gjøre at du ikke lenger kan kjøpe deg til seier, men at du nå må spille spillet for å kunne bli best.
Aksjeprat
Samtidig har også EAs Andrew Wilson kommet med uttalelser om det hele under en presentasjon for aksjeholdere.
- Vi har vært delaktig i samtalene med spillerne på en daglig basis, sier han ifølge nettstedet SeekingAlpha.
- Rettferdighet i gameplayet er veldig viktig for spillerne våre, og det er veldig viktig for oss. Vi har en god følelse over det faktum at du kan låse opp nesten alt i spillet (ved å spille). Det er den riktige måten å balansere spillet på.
EA estimerte 14 millioner solgte eksemplarer tidligere, men de sier nå at de ikke lenger kikker på «antall solgte» som målestokk. Istedet er det omsetningen de får fra spillene som er viktig.