(PressFire.no): Det er analyseselskapet Newzoo som har lagt fram en rapport på trender innenfor e-sport, med fokus på mannlige «millenials», satt opp mot et kommersielt øyemed.
Dette er den mest flyktige av konsumentsegmenter, ettersom personer i alderen 21 til 35 år nesten ikke bruker tradisjonelle medier - og blokkerer det meste av annonser uansett.
Nøtta å knekke for merkenavn og andre annonsører er å finne ut hvordan de kan nå disse.
Det er ikke så interessant for oss i denne omgang, men analysene til Newzoo inneholder en del interessante tall.
På verdensbasis er det nå 148 millioner som annerkjenner seg selv som e-sportentusiaster, mens ytterligere 144 millioner kikker på e-sport nå og da.
Newzoo mener at disse tallene vil stige til henholdsvis 215 og 212 millioner innen 2019.
Mer overraskende er det at 40 prosent av de som sier de kikker på e-sport ikke selv spiller spillet de ser på, og i USA sier 22 prosent av alle menn i alderen 21 til 35 år at de kikker på e-sport regelmessig, noe som gjør e-sport til en like stor sport som baseball, og større enn ishockey, i segmentet.
Tre av fire e-sportentusiaster sier at tiden de ser på e-sport påvirker hvor mye de ser på annen sport.
Den typiske «millenialen» som er interessert i e-sport sluker teknologi og streamingtjenester mer enn snittet, innenfor alt fra Spotify og Twitch til HBO og ESPN.
De spiller også mer kompetitive spill, som «Rocket League» og «Clash Royale», langt mer enn den gjennomsnittlige spilleren.
Den globale omsetningen knyttet til e-sport beregnes til over fire milliarder kroner i år, og ventes å øke svært kraftig i årene fremover, med nesten førti prosent innen 2019.