(PressFire.no): Etterlengtede «BioShock Infinite» retter, blant andre ting, et kritisk søkelys på sterke religiøse ledere og folket som følger dem.
Spillet er fortsatt ikke utgitt, men det har ikke hindret det i å skape kontroverser i egne rekker. En av de som jobbet på spillet skal ha gjort seg klar til å forlate selskapet etter en særlig kritisk scene.
- En av grafikerne våre kom til et visst punkt i spillet, skrudde det av, åpnet et tekstprogram og skrev oppsigelsesbrevet sitt, belyser «BioShock»-skaperen Ken Levine i et videointervju med Gamespot.
Opplevelsen skal ha ført til en lengre samtale mellom Levine og den ansatte, hvor resultatet ble at sjefen gjorde drastiske endringer i spillet..
- Han var ekstremt religiøs. Da vi begynte å prate, innså jeg at jeg kunne relatere til tilgivelse - hvor stor rolle det spiller i det nye testamente og hvorfor Jesus var så revolusjonerende, forklarer Levine til Gamespot.
Den ikoniske spillskaperen skal ikke være personlig troende, og slet derfor med å skildre spillets skurk Comstock - en ultrakonservativ sektleder som har skapt skybyen Columbia for sine utvalgte.
Da vi møtte Ken Levine i fjor, pirket vi også bort i hans tilsynelatende oppgjør med religion og sterkt troende i «BioShock Infinite».
- Jeg tror ikke dette er en konfrontasjon med religion noe mer enn «BioShock» var et oppgjør med objektivisme. Jeg er en skeptiker, og jeg er skeptisk til mennesker som er skråsikre, røpet han til PressFire.no den gangen.
Vi har også spilt de første tre timene av «BioShock Infinite», og rukket å bli mektig forbanna på den altseende og bombastiske Comstock.
Hvordan opplevelsen ender opp til slutt, får du faktisk se i slutten av denne måneden. «BioShock Infinite» utgis til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3 den 26. mars.