(PressFire.no): Disney velger nå å kutte kraftig i YouTube-satsingen sin - 80 av deres ansatte, som er fordelt på flere avdelinger, mister jobbene sine og nesten 60 000 YouTube-kanaler mister støtte av mediegiganten, skriver Wall Street Journal.
Selskapet som jobbet med PewDiePie før de valgte å kutte YouTube-stjernen, Maker Studios, rammes hardt.
Disney har uten hell prøvd å integrere Maker Studios, som ble kjøpt opp for over fem milliarder kroner i 2014, i flere av deres avdelinger. To eksempler er den digitale publiseringsavdelingen eller deres interaktive virksomhet.
Når dette ikke gikk helt som planlagt er resultatet at rundt 80 av de ansatte i Maker Studios og den digitale publiseringsavdelingen totalt mister jobben sin.
59 700 YouTube-kanaler mister støtten
Disney-studioet går også fra å støtte nærmere 60 000 YouTubere med å promotere kanalen deres, til å sikte på et tall rundt 300. Dette er et kutt på hele 59 700 kanaler som publiserer videoer på YouTube.
For litt siden ble den mest populære YouTuberen Felix «PewDiePie» Kjellberg, kuttet fra Makers Studio etter å ha blitt anklaget for anti-semittistiske holdninger i en rekke videoer.
Prosessen med det enorme kuttet skal visstnok ha blitt satt igang før de kuttet alle bånd til PewDiePie, ifølge Wall Street Journal som skal ha en kilde nær selskapet.
Maker Studio sine nye krav
Istedenfor for å støtte YouTubere som satser på å bli oppdaget av et større nettverk, vil Maker Studios at sine fremtidige partnere kun skal oppfylle to betingelser - allerede ha et publikum av betynding og passe inn med Disney sine andre avdelinger.
Et godt eksempel på dette er en av de nåværende partnere, Muyskerm, som har over 500 000 abonnenter på kanalen sin og som blant annet promoterer Disney sine spill.