Dirt Rally 2.0

Viser nok en gang hvem som er kongen i rallyskogen.

(PressFire.no): Regnet pisker på frontruta. Den tvangsforede motoren murrer rolig på tomgang. Vi befinner oss på Hell Raceway, lokalisert rett sør for Stjørdal i det som tidligere het Nord-Trøndelag.

Vi snakker om den norske runden i verdensmesterskapet i rallycross, og alle lokale folk vet at dersom man arrangerer noe som helst «tyvende-helga i juni» i Stjørdal og omegn ja, da blir det en våt affære.

Banen – som før den ble innlemmet i WRX-sirkuset gikk under det mer sobre navnet Lånkebanen – ligger i en skråning og består av asfalt, ispedd et par tricky gruspartier.

Starten går og man rekker å mate seg opp til femtegir før man må nappe i håndbrekket for å komme seg rundt første sving.

Tre biler ligger foran, og takket være vann og gjørme ser jeg ikke en skjit.

Klamme never tviholder på kontrolleren, og etter drøye tre minutter, og X antall nervepirrende forbikjøringer, passerer jeg mål som nummer en.

Det er adrenalinfylt. Det er steintøft. Det er «Dirt Rally 2.0» på sitt beste.

Realisme

Det er britiske Codemasters som står bak spillet. De har lagd rallyspill siden 1998, og har per i dag to serier innen denne sjangeren: «Dirt 1 - 4» tar for seg den amerikanske rallyscenen, med det som hører til av glitter og glam, mens «Dirt Rally» handler mer om de tradisjonelle skogsbilrallyene vi kjenner fra vår kant av verden.

Førstnevnte har også en noe mer avslepen og tilgivelig kjørefysikk, men er på ingen måte noe dårlig spill.

Når de nå lanserer «Dirt Rally 2.0» er det ganske store sko som skal fylles. Det første spillet bød nemlig på en rimelig utilgivelig, men samtidig givende spillopplevelse, og regnes av mange som det beste rallyspillet i moderne tid.

Dårlig vei

Etter noen dager i dette spillet, er jeg ikke i tvil. Dette er den nye kongen. En ting er at det ser bedre ut, men det er kjørefysikken som er viktigst.

Tro meg. Det er på ingen måte enkelt, men jeg har sjelden vært så «i ett» med bilen som jeg er her.

Noe som også betyr at det alltid er din feil dersom du ender i grøfta.

Det er ganske godt gjort å kunne gjenskape denne følelsen for oss som spiller med håndkontroller.

Dette er – som mange andre bilspill – enda bedre med ratt og pedaler, men som mangeårig sjåfør i virkeligheten, og en god bunke simulatorer bak meg, tør jeg likevel mene at dette er noe vi nærmeste vi kommer ekte gjørmekjøring per dags dato.

Dette skyldes solid kjørefysikk, som også er akkompagnert av et nytt system som gjør at banene går i oppløsning etter hvert som løpet går sin gang. Dette kan føre til store utfordringer dersom du starter langt bak i feltet på en regntung dag.

Uansett. Det er veldig kult, og sammen med en forbedret modellering av dekkene, får man virkelig følelsen av underlaget man kjører på.

Fryktinngytende

Spillet disker opp med både rally fra A til B, samt rallycross, som foregår på blant andre Hell Raceway som nevnt i starten.

Hoveddelen er lagt opp som en tradisjonell karriere, der du må tjene penger til laget ditt, for å kunne kjøpe stadig bedre og nyere biler, samt ansette bedre folk. Altså som i «Dirt 4».

Har man ikke tid til slikt, kan man delta i separate turneringer, eller sette opp sine egne løp.

Som i «Dirt 4» kan man også her sette seg bak rattet på de legendariske Group B-bilene, og med den mer avanserte fysikken blir det en fryktinngytende opplevelse.

Group B var en klasse som ble dratt i gang på starten av 80-tallet. Her var det stort sett ingen regler, og de vasseste bilene hadde opp imot 600 hestekrefter.

Det å kjøre en Audi Quattro S1 E2 på trange skogsveier, er noe av det mest nervepirrende jeg har gjort noen gang i et spill.

Nervepirrende og utrolig tøft. Som om ikke rally var tøft nok fra før…

Fartsfesten tok imidlertid slutt i 1986, etter at disse overdimensjonerte og bevingede monstrene hadde tatt livet av flere sjåfører og tilskuere.

Hvor er snøen?

Rallyløpene foregår på alt fra trange fjellveier i Argentina til kjappe grusveier på slettene i Australia. Noe som virkelig forundrer meg er at man ikke har med noen vinterbaner.

Det er jo på snø og isføre man virkelig får vist frem (og bruk for) hårene på brystkassa, men det får du altså ikke muligheten til.

Codemasters har annonsert at flere baner vil komme som nedlastbart innhold i tiden fremover, men mangelen av å kunne kjøre på snø er noe som trekker ned.

I Rallycross-delen kan du prøve deg på åtte lisensierte baner, og jeg innrømmer at jeg synes dette er den tøffeste delen av spillet. Å kjøre Petter Solbergs VW Polo WRX med nesten 600 hester gjennom trange baner med krappe svinger og aggressive motstandere som ligger tett på støtfangeren din er helt sjef, rett og slett.

Samtidig føles det som noe helt annerledes enn den vanlige rally-biten, og det fremstår nesten som to forskjellige spill.

Den kunstige intelligensen fungerer stort sett greit, men som i de tidligere spillene, skjer det litt for ofte at man blir «torpedert», og må begynne på nytt.

Den slags oppførsel ville aldri blitt godtatt i virkeligheten, men det virker ikke som om spillet straffer slike manøvre.

Kutter du en sving litt for drøyt, er dommerne imidlertid ikke trege med å finne frem straffesekundene, og med såpass små marginer som i rallycross, blir man pent nødt til å starte på nytt.

Rallycross er for øvrig den eneste disiplinen Codemasters har lisens på.

Det er selvfølgelig bra at det ikke blir monopol på slike, men med deres kompetanse på feltet synes jeg godt at de kunne fått smykke seg med rettighetene til rally-vm også.

Herlig skittent

«Dirt Rally» fra 2015 og det halvannet år gamle «Dirt 4» er spill som ennå holder høyt nivå, også på det grafiske.

Naturligvis er det visuelle justert opp enda et hakk, og aldri har vel sølepytter og gjørme sett bedre ut.

Selv testet jeg spillet på en vanlig Xbox One. Denne versjonen kjører som regel i 30 bilder i sekundet, men dersom det skjedde mye på skjermen samtidig ble det litt hakking, noe som passer dårlig i et spill der presisjon og konsentrasjon er helt avgjørende.

Det var også en del tilfeller av såkalt screen tearing, og noen ganger ble det grafiske skjemt av teksturer og shadere som poppet inn og ut.

For all del. Det ødelegger ikke spillopplevelsen, men jeg vil nok tro at opplevelsen blir en god del heftigere på PC eller noen av de andre konsollene.

Med et respektabelt utvalg av varierte biler og baner backet opp av en finslipt kjøremodell, leverer «Dirt Rally 2.0» en solid rallypakke, både nye og gamle fans gjør klokt i å ta seg noen runder her.

En litt kjip kunstig intelligens og mangel på snøbaner trekker likevel litt ned. Derfor uteblir toppkarakteren.

Oppsummering
Positivt
Solid kjøremodell Flott grafikk og grom lyd Varierte biler og baner Oser av kjærlighet og respekt for sporten
Negativt
Litt kjip kunstig intelligens Ingen vinterbaner, ennå
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3