Paul Coleman, som er sjefsdesigner på «DiRT 3», ser ikke helt nytten i Kinect. Han mener vanlige håndkontrollere alltid vil være hovedmåten å spille bilspill med. Det kommer frem i et nytt intervju med Eurogamer.
- Det er noe vi muligens kan se på til et serviceområde, kanskje for å reparere biler, skifte deler eller å sette opp bilen. Hvis vi noensinne hadde lagd en baneeditor, ville dette kanskje også være en hendig måte for å plassere objekter og ramper rundt, sier han og fortsetter:
- Men det å vifte armene rundt foran ansiktet ditt for å styre – vi kommer alltid til å trenge en håndkontroller som hovedmetoden for å styre en bil gjennom en bane.
Coleman ser ikke engang nytten i såkalt hodesporing:
- Jeg ser ikke engang nytten i å bruke hodesporingsteknologi, fordi når du snur hodet ser du bort fra skjermen, men du trenger jo å se på skjermen, sier han til Eurogamer.
Microsoft har annonsert at «Forza Motorsport 4» vil få støtte for Kinect-funksjoner hvor du kan utforske bilen, noe som også ble demonstrert på spillmessen E3 i Los Angeles i fjor. De har også bekreftet at det vil bli mulig å kjøre bilene med Kinect-kontrolleren.
«Gran Turismo 5» har for øvrig støtte for hodesporing, for dem som måtte eie et PlayStation Eye-kamera.
«DiRT 3» utvikles til Xbox 360, PS3 og PC og slippes 24. mai.
Slik ble Kinect-støtten til «Forza Motorsport 4» demonstrert under E3-spillmessen i fjor: