- Det mest autentiske spillet vi har laget

Det blir fundamentale forandringer i årets «NHL», lover produsenten.

2. september 2011 15:43

STOCKHOLM (PressFire.no): De siste årene har «NHL»-spillene vært blant de mest populære og kritikerroste av alle sportsspill. Nå er årets variant like om hjørnet.

Vi møtte sjefsprodusent Sean Ramjagsingh da han presenterte «NHL 12» i Stockholm i går.

- Det er først og fremst tre ting jeg er stolt av med årets spill. Det er en forventende AI som leser spillet, en oppdatert fysikkmotor, og langt mer dynamiske målvakter, sier Ramjagsingh til PressFire.

Det er ikke rent lite han lover. De tre innovasjonene kombinert, mener han, forandrer fundamentalt hvordan en spiller hockeyspill.

- Det er de som gjør at spillet føles annerledes enn «NHL 11». Det er et nytt skritt mot det åpne, organiske gameplayet vi ønsker oss. Dette er det mest autentiske spillet vi noen gang har laget, sier han.

Mer autentisk

Den oppdaterte kunstige intelligensen kaller de «Anticipation AI», det vil si at CPU-spillerne leser spillet og handler deretter.

- Når du for eksempel hadde et angrep mot deg i «NHL 11», ville ikke en lagspiller sette fart oppover for et motangrep før du faktisk hadde pucken. Nå leser de spillet, og kan forvente en turnover med en gang pucken er fri, forteller han.

Samtidig vil de ta fysikken til nye høyder med hva de har døpt «Full Contact Physics Engine».

Ramjagsingh (bildet) viser en video av Sidney Crosby som stormer mot mål i «NHL 12». Crosby er en stor spiller som har med seg godt og vel 90 kilo, pluss en god del momentum. I «NHL 11» ville han gått i bakken med en gang en motspiller stakk ut en skøyte foran beina på ham.Her absorberer han treffet og holder segpå skøyetene, for så å druse pucken opp i nærmeste hjørne.

- Den store forskjellen er at kraft og størrelse teller, forteller produsenten.

Når PressFire får teste spillet, er en kraftig kollisjon ved mål noe av det første som skjer. Det rister i kontrolleren når målvakten blir kastet bakover og ender opp i en haug sammen med et par spillere og selve målet, som ligger et par meter bak der det egentlig stod.

Nå er nemlig ikke målene lenger statiske, pleksiglasset kan knuse, og om du treffer godt kan du måke en motspiller rett over gjerdet og over på benken.

Den siste av de tre store forandringene, er at målvakten er blitt langt mer dynamisk – og at keeperne kan slåss med hverandre.

Visuelle forandringer

Også det visuelle har fått en overhaling i årets «NHL».

- Vi har en ny art director for spillet i år, som er fenomenal. Helt utrolig å jobbe med. Da vi startet produksjonen tok han lys fra Bentley-biler inn i en hockeyklubb og kom opp med det visuelle uttrykket for spillet. Det er en glattere, renere hockey-look, forteller Ramjagsingh.

En helt ny del av spillet, ikke minst rent visuelt, er at en kan spille NHL Winter Classic, den årlige, utendørs nyttårskampen.

- Det første som skjer når du starter spillet, før du logger inn og alt det der, så setter vi deg rett inn i Winter Classic. Du vil se snøen lave ned, med fyrverkeri over stadion, spillerne som puster frostrøyk, trenerne og publikummet. Så vi setter spilleren rett inn i det mest visuelt storslagne i spillet for å vise frem det nye utseendet, sier produsenten.

En annen ny funksjon er den såkalte «action tracker». Den inngår i en ny simuleringsmotor, som er skrevet om helt fra bunnen.

- Når du følger sport over nett nå for tiden, vil det være en kolonne med tekst som oppdateres etter hva som skjer. Men ofte vil de også plotte inn hendelsene over en grafikk av isen, eller banen, så du kan se hvor ting skjer. Vi ønsket å kopiere dette til spillet, med vår nye simuleringsmotor.

Når du spiller i den oppdaterte Be A Pro-modusen, har du tre valg når du sitter på benken. Du kan sitte og se, du kan simulere til neste innhopp, eller du kan følge kampen med action tracker.

- Du kan også se på action tracker etter kampene, se på statistikker og hendelser, og se videoer av høydepunkter, som du kan redigere og laste opp og dele med venner.

Ingen norsk liga

Noe som derimot fortsatt ikke er inkludert, er den norske ligaen.

- Vi ser alltid etter nye veier for å nå nye fans, og Norge er et hockeyland. Det er en liga vi vil vurdere å inkludere senere, forteller Ramjagsingh.

Han innrømmer å ikke ha fulgt den norske ligaen veldig nært, men så landslaget spille under OL i Vancouver. 

- Det finnes definitivt talenter i Norge som vi vil se spille i NHL. Det er også et voksende marked for hockey i landet, sier han.

Spillet har heller ingen offisielt lisensierte internasjonale turneringer. Du kan sette opp egne turneringer og bruke landslag, men Ramjagsingh vil ikke love at en kan spille noe VM med det første.

- Vi prøver å være autentiske hvert eneste år. Det er vår jobb å være oppmerksomme på for eksempel VM og være klar over innvirkningene, og avgjøre om det bør være en del av spillet. Det er noe vi har på radaren.

Noe vil han i alle fall love. Nemlig mer innovasjon fra EA-teamet i Vancouver de kommende årene.

- Både innen hockey, og innen sportsspill generelt vil vi fortsette å dytte grensene. Vi har et ganske stilig konsept vi snakker om nå, men det vil jeg ikke røpe ennå. Det får vi ta når det nærmer seg «NHL 13».

«NHL 12» lanseres til PlayStation 3 og Xbox 360 den 8. september. Anmeldelsen leser du her på PressFire.no før den tid.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3