Derfor ser vi sannsynligvis aldri en «Grand Theft Auto»-film

- Vi har fått masse tilbud.

11. september 2013 10:38

(PressFire.no): Rockstar North har aldri hatt dårlig tid. De skotske rugemaskinene for «Grand Theft Auto», en av verdens desidert største spillserier, har blitt kjent for ekstremt detaljfokus.

Jaget etter perfeksjon har blant annet utsatt neste måneds etterlengtede «Grand Theft Auto V» flere ganger, og tilsynelatende torpedert mangfoldige drømmer om å filmatisere storserien.

- Vi har fått masse tilbud, men det har ikke fristet. Betalingen har aldri vært god nok til å risikere kronjuvelene, deler Rockstar-gründeren Dan Houser med The Guardian.

Hollywouldn't

Houser har hatt hovedansvaret for historien i gigantutgivelser som «Grand Theft Auto»-serien, «Max Payne 3» og «Red Dead Redemption», og er kjent for å være sterkt inspirert av film.

Han har likevel ingen som helst hast med et Hollywood-samarbeid..

- Vår lefling med Hollywood får oss alltid til å løpe tilbake til spill. Kreativ frihet er av enorm verdi for oss, men det virker som om folk vil eller tvinges til å gi mye av den fra seg så snart de nærmer seg Hollywood. Den vage «det blir ikke populært»-innstillingen er akkurat hvordan vi ikke jobber, slår Dan Houser fast først som sist.

Ikke virker han særlig begeistret for eksponeringen det kan gi dem, heller.

- Det er fortsatt masse kudos i å lage en film, men du burde aldri gjøre noe i livet ditt for kudos.

TV-serie?

De teoretiske samarbeidsproblemene er ikke den eneste bremsen for sandkassespillserien, som stort sett har drøftet kriminelle oppveksthistorier. 

- Det er så mye lettere å se for seg «GTA» som tv-serie. Formatet ligner mer. Jeg tror likevel vi taper for mye på det til at vi noen gang prøver, punkterer han ballen.

Ifølge skotten skal det være en lang rekke utfordringer med å nedjustere den gedigne serien til et tv-fordøyelig format.

- Vi har en åpen verden-opplevelse som er 100 timer lang og gir spilleren kontroll over hva de gjør, ser og hvordan de ser det. En verden hvor du kan gjøre alt fra å rane en bank til å ta yogatimer til å se på tv. Hvordan konsentrerer du det til en to- eller tolvtimers opplevelse hvor du tar bort det viktigste: spillerens makt og frihet? avslutter han retorisk.

- Større enn «Star Wars»-filmen

Det er hevdet at historien om den yrkeskriminelle trioen Michael, Trevor og Franklin blir tidenes mest påkostede spillproduksjon når den utgis neste uke.

Den skotske avisen The Scotsman hevder at det samlede budsjettet for både utvikling og markedsføring er på over 1,4 milliarder kroner, og større enn for de aller fleste filmer.

- Det er uten tvil større enn den neste «Star Wars»-filmen og spillbransjen har stått bak «GTA» helt fra starten, hevdet en Brian Baglow, eksansatt i Rockstar, til avisen.

Også spillområdet skal bli en svært omfattende affære, ifølge spillkartet som angivelig ble lekket på internett i natt. 

«Grand Theft Auto V» utgis til PlayStation 3 og Xbox 360 tirsdag 17. september.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3