KOMMENTAR (PressFire.no): I går kunngjorde MTG og Viasat at de kommer til å lansere en ny tv-kanal forbeholdt e-sport. MTG kjøpte som kjent både ESL og Dreamhack i løpet av fjoråret, og dette er nok bare starten på planene til den svenske mediegiganten.
Så, nå blir e-sport også å finne på norske tv-skjermer 24 timer i døgnet. Det er kult! Men betyr det noe, og kommer noen til å se på det? Jeg tviler.
En tradisjonell tv-kanal som bare viser e-sport har intet åpenbart publikum her hjemme.
Alt av relevant innhold er allerede på plattformene hvor både spillere og seere er å finne i dag – streamingplattformer hvor du får langt mer interaksjon, hvor du har en bruker allerede, og hvor du har mer kontroll over sendingen selv og hvor du på et sekund kan oppsøke andre sendinger.
Noen velger også å se kamper og turneringer inne i spillet - hvor du blant annet også kan styre kameravinkler selv. Den typen kontroll er vrien for et tv-program å overgå – og det sitter langt inne for en entusiast å gi fra seg.
(Foto: Wesley Fryer)
For sent
Jeg greier ikke å se for meg at det vil komme noe eksklusivt innhold til tv-skjermene som gjør at folk må skru på.
Og selv om noen sikkert kommer til å synes det er gøy å se e-sport på storskjermen uten å måtte koble til noe pc-utstyr i starten, vil uansett dragningen tilbake til Twitch, YouTube og de andre være umulig å motstå.
Etter du har kjøpt deg Tesla er ikke Lada-en så gøy mer.
De aller fleste har en dings koblet til tv-en som lar deg se på alt dette uansett, og i alle fall alle de som denne kanalen er myntet på.
Hadde kanalen kommet for fem eller ti år siden hadde den hatt en plass. I dag? Tv er gammeldags og setter klare hindringer for seerne, især innenfor e-sport og streaming av spill.
Der YouTube-videoer og Netflix sakte, men sikkert er i ferd med å ta knekken på lineære tv-program ved å tilby brukerne flere valg, regelrett slakter de nevnte streaming-plattformene live-tv når det kommer til hvordan vi forholder oss til sendinger, spillsamfunnet, programledere og selv sponsorer og annonsører rundt e-sport.
Ikke for massene – enda
Så hvem prøver egentlig Viasat og MTG å nå med kanalen?
Er det de som allerede er hardt inne i e-sport-miljøet? De holder seg på sine allerede etablerte kanaler, garantert. Vi får ikke en masseflukt tilbake til tv.
Er det de som ikke følger med på e-sport i dag? Da spør jeg - er det realistisk? Har du noen gang hørt om noen som har blitt gira på en nisjesport fordi de aktivt har oppsøkt en tv-kanal som sender innholdet hele tiden?
For det er på tide å stikke fingeren litt i jorda. E-sport er en nisje i en nisje, og selv e-sport er fragmentert – slik sport er – i flere grener (spill). Jeg greier ikke å se en måte å kjøre en såkalt blue ocean-strategi her, hvor de som ikke er interessert i dag plutselig innser hvor fett alt er.
Og det skumleste er når tradisjonelle medier prøver å dra alle e-sport-spill under én kam. Kanskje noen som kunne vært mottakelig for strategispill svipper innom kanalen, men så er det «Super Smash Bros» som dundrer på skjermen?
De fleste skjønner at golf-interesserte ikke nødvendigvis ser på dart, men skjønner folk at «League of Legends»-interesserte ikke nødvendigvis ser på «Street Fighter»? De er jo begge under e-sport-paraplyen?
Men misforstå meg rett – jeg skjønner at dette er lettvint for MTG. Det koster dem ikke noe å hamre sine mange ESL- og Dreamhack-sendinger, som allerede strømmes på nettet, ut på tv. Det er bare vinn-vinn, samme hvor få som kikker på.
Men det bringer meg til poenget mitt:
Hvorfor insisterer vi på å prøve å trø e-sport inn i de gamle medieformene?
«Se på oss!»
Jeg ser det ofte med de forskjellige aktørene innenfor e-sport. Alt fra spillere, til streamere og arrangører, som så inderlig ønsker at e-sport skal bli satt i den samme gullstolen som vanlig sport.
Flere ønsker at e-sport skal være med i OL, for eksempel. For noe tøys. Vi trenger ikke det, og vi trenger ikke å være så desperate etter å bli «godkjent» av andre former for idretter, sporter og utenforstående.
E-sport er unikt, og det aller mest unike er at det vi gjør i dag former hvordan et helt kultur- og sportsuttrykk skal være i fremtiden. Dette er en hel vanvittig mulighet til å rendyrke e-sport som konsept, og å brolegge veien mens vi samtdiig går på den.
Ikke siden selve Internettet kom har verden sett et så ungt fenomen med så mange hundrevis av millioner av unge mennesker bak det fosset fram i den farten som e-sport gjør nå.
Vi har muligheten til å gjøre det til noe helt eget, og på mange måter er vi godt i gang, men for å nå potensialet må vi slutte å prøve å tre de gamle hanskene på den helt nye hånden.
Vi har det heller ikke travelt. E-sport slik det fremstår i dag har ikke eksistert i mange år, og veksten så langt har vært eventyrlig. Og jakten på aksept vitner nærmest om mindreverdighetskomplekser.
Da er det viktig at det hele får lov til å vokse dynamisk ut fra bredden bransjen tross alt har, og modnes litt før vi sikter enda høyere, og vi må prøve å unngå å gå på de samme smellene som bransjen har gjort et par ganger før.
Det er også en haug både åpenbare og mindre åpenbare problemer innenfor e-sport som vi må nøste opp i, men jeg har klokketro på at det vil løse seg med tiden også.
Og det kommer en tid hvor alle som lever har vokst opp med spilling, streaming og e-sport – det er uunngåelig.
på hvordan dynamisk vekst skaper
et bærekraftig miljø.
på hvordan dynamisk vekst skaper
et bærekraftig miljø.
Maraton med superstart
Så e-sport på lineær gammel-tv er sikkert kult nok det, men det er et sidespor – en kuriosa – som bare fungerer som en påminnelse om at e-sport eksisterer til et publikum som ikke bryr seg et døyt om e-sport, og som sannsynligvis aldri kommer til å bry seg heller.
La oss heller se fremover mot nye plattformer, spill, distribusjonskanaler og brukere – ikke tilbake til det som fungerte før – for det som skal være fremtiden til e-sport.
E-sport er som «vanlig» spilling. Antallet konsumenter vokser nesten utelukkende gjennom at folk vokser opp med det. Vi har sett det før, og vi ser det igjen nå.
Der spilling på pc var forbehold de aller mest datakyndige og -interesserte for et par tiår siden, vokste de som spiller i dag opp med fingrene på tastaturet. Spill er blitt langt mer populært og akseptert, nettopp fordi de som har vokst opp med det er så mange flere nå enn før.
Og slik er det også med e-sport både som deltakeraktivitet og som tilskuerbegivenhet; folk i dag vokser opp med det, og markedet blir mer og mer akseptert på grunn av denne tilstrømmingen fra bunnen av.
Veksten har vært eksplosiv frem til nå, men det er på mange måter en maraton som vil pågå i mange år. Det finnes ingen «gjør dette, så vil alle like e-sport»-snarvei.
Hele e-sport-sfæren bygges nå i all hovedsak fra grunnen av, der tilfallet er unge personer som viderefører spillinteressen, og det er veldig lite som tyder på at det kommer en tilstrømming av veldig mange nye tilhengere «ovenfra», fra tradisjonelle medier.
Medievanene til unge spillinteresserte (og svært mange unge er spillinteresserte, 94 prosent av alle barn i alderen 9 til 16 år forteller at de spiller dataspill på fritiden) dikterer retningen, og den peker ikke mot lineær tv.
(Toppbilde: Annelogue på Flickr)