(PressFire.no): På selveste nasjonaldagen utgir ukrainske 4A Games sitt andre spill, oppfølgeren til den stemingsrike kultgodbiten «Metro 2033».
Vår anmelder synes det skitne dramaet forbedrer forløperen på stort sett alle punkter, og er en triumf i spillatmosfærenes navn.
At det postapokalyptiske skytespillet kan måle seg med de fleste gutta i klassen var på ingen måte gitt, skal man tro den tidligere THQ-direktøren Jason Rubin.
- La oss være ærlige: 4A hadde aldri rettferdige konkurransevilkår. Budsjettet for «Last Light» er mindre enn noen konkurrenter bruker på filmklipp. Ti prosent av de største rivalenes budsjetter, skriver han i et kritisk innlegg hos Gamesindustry.biz.
Rubin var mannen som ble hyret inn for å redde THQ før de omsider gikk på land i fjor, og hadde blant annet ansvaret for ukrainske 4A Games
Han forteller om en arbeidsplass herjet av kulde, korrupte myndigheter og svært stram økonomi.
- Hele studioet kunne fått plass i EA Los Angeles' treningsstudio. Likevel blir «Medal of Honor: Warfighter» knust av «Last Light» på Metacritic.
Kontorene deres i Kiev skal ha minnet om en fullstappet skolekantine. Ifølge Rubin satt spillutviklerne på campingstoler og -bord, bokstavelig talt skulder til skulder.
Den uttalte spilltoppen, som blant annet stiftet «Uncharted»-studioet Naughty Dog, skriver at han ønsker å vise hvilke utrolige odds hans tidligere kollegaer jobbet mot.
- Da de trengte nye utviklermaskiner eller en ordentlig spillmaskin, måtte noen fly til USA og snike dem inn med ryggsekker. Hvis ikke ble de «konfiskert» av korrupte tollere.
Rubin forteller at han prøvde å hjelpe spillutviklernes arbeidsvilkår ved å kjøpe dem nye, toppmoderne stoler, men ble møtt av en utrolig klase forviklinger.
- Ingen butikker solgte dem i Ukraina, og vår eneste mulighet var å fylle en lastebil i Polen og prøve å finne noen som kunne bestikke dens vei til Kiev.
- Vi ga ikke opp fordi dette tredoblet kostnadene, men fordi de bredere stolene krevde at folk spredte seg mer. Det ledet til større pulter. Til slutt måtte de ha utvidet kontorene.
Et annet gedigent problem var kontorbyggets strøm- og varmeforsyning. Myndighetenes sentralvarme skal ha vært svært uberegnelig.
- All varmen ble håndtert gjennom et kullkraftverk som distribuerte varmtvann. Et par ganger i året brøt det ned i opptil en uke av gangen.
- Da måtte 4A jobbe i parkaser og kjempe mot temperaturer godt under null.
Andre ganger var det lokale skurker som stakk kjepper i hjulene på spillutviklingen.
- En kveld da Dean Sharpe (THQ-produsent, journ. merk.) ankom leiligheten sin etter en lang dag på kontoret, ble han møtt av en skummel georger og tre biler fulle av bevæpnede medhjelpere.
- Dean ble fortalt at han kunne gi blaffen i husleia, og at han hadde en dag på seg til å tømme leiligheta og finne en ny.
Eks-direktøren sammenligner de ukrainske skytespillskaperne med det famøse jamaicanske boblaget fra vinter-OL i 1988, som blant annet ble skildret i «Kalde Rumper».
- Jamaicanerne vant kanskje ikke gullet, men de slo amerikanerne, som hadde helt andre forutsetninger enn dem. Som vinterjakker og faktiske bobbaner å øve seg på, skriver Rubin.
Han gleder seg noe veldig til å se hva 4A kan få til om de deltar på like vilkår som resten.
- Om de hadde fått et mer konkurransedyktig budsjett, et sunnere miljø, ikke sløset over et år på å jage THQ-produsentenes urimelige krav og ikke måtte takle overgangen til en ny utgiver i månedene før utgivelse, hva kunne 4A ha skapt? spør han retorisk.
- Jeg kan bare drømme, og ser fram til å spille det.
Jason Rubin står foreløpig arbeidsløs etter at THQ ble slått konkurs. 4A Games er for sin del fullt opptatt med utgivelsen av «Metro: Last Light», og har ikke annonsert sitt neste spill.