(PressFire.no): Tsjekkiske Amanita Design kan ikke akkurat beskyldes for å bade i fellesstampen.
Det lille kultstudioet, oppkalt etter det latinske navnet på rød fluesopp, har med årene blitt lovprist for sin evne til å lage surrealistiske og unike eventyrspill. I ryggsekken deres finner man blant annet «Machinarium», «Botanicula» og «Samorost»-serien.
Sistnevnte er i ferd med å utvides, og ifølge Shacknews kan vi visst forvente «Samorost 3» til pc, Ios og Android i løpet av 2015 en gang.
Datostemplingen akkompagneres av en liten fristesnutt som viser en scene fra neste tur til gjengens mest ikoniske univers. Den ser du over her. .
Første «Samorost» kom i 2003 som et gratis og svært populært nettleserspill. Der klikker du din vei gjennom stubber, mose og andre organiske greier for å låse gåter som oftere enn ikke blander inn teknologi i en uvant vri.
Navnet betyr visst drivved på tsjekkisk, og man følger som regel en liten gnom som du må klikke gjennom bisarre heisaturer på jakt etter for eksempel hunden sin.
De to kompisene ser fortsatt ut til å være i sentrum, og det er foreløpig alt vi vet om Amanitas neste krumspring. Om du vil ha et innblikk i hvordan det hele utspiller seg og den uortodokse presentasjonen, kan du spille eneren gratis her.
«Samorost 3» ble avduket allerede i 2011, sammen med «Osada» og «Botanicula» - som begge har blitt utgitt. I den anledning snakket skaperne med Rock, Paper, Shotgun.
- Vil gjøre det mer tilgjengelig, endre hele spillets anslag. Målet bør ikke være å frese gjennom gåtene så fort som mulig, men heller å kose seg. Vi ser på det som et interaktivt leketøy, fortalte skaperen Jakub Dvorský til den britiske spillbloggen.
Han skal ha hatt et ønske om å ta eventyrspillenes manglende gjenspillbarhet ved hornene da han begynte på treeren i deres lengstlevende serie.
- Vi vil behandle det som et musikkalbum. Du hører det én gang, men det har fortsatt verdi andre og tredje gangen du kjører gjennom det.