- «Borderlands 2» blir større, rikere og mer fargerikt

Vil gjøre oppfølgeren mindre monoton.

21. september 2011 09:22

«Borderlands» fra 2010 var en perle av et samarbeidseventyr. Men utviklerne tar kritikk for at miljøene og fiendene til dels kunne være litt ensformige. Nå som oppfølgeren er på vei, blir det andre boller.

- Forrige gang følte jeg at en satt mye fast i ørkenen, og at de ble monotont. Jeg mener også en så de samme fiendene for ofte. Det er i alle fall min egen opplevelse av spillet.

Det sier Jeramy Cooke, som er Art Director i «Borderlands»-utvikleren Gearbox, i et intervju med Gamasutra. Cooke lover at «Borderlands 2» blir en mer variert opplevelse, med en rikere og større verden.

NB! PressFire overvar en demonstrasjon av «Borderlands 2», i forbindelse med GamesCom i Köln.

«Badass»

Selv om den røffe ørkenen ikke blir så dominerende i neste spill, blir nok ikke «Borderlands 2» noen munter fargeklatt, heller.

- Et av våre stikkord er «badass», sier Cooke, og fortsetter:

- Vi vil ikke at du skal føle at lillebroren din kan spille dette. Det er et voksent spill, og vi vil at du skal føle deg kul når du spiller det. Vi går ikke for noen «World of Warcraft»-stil eller en sukkerglasert opplevelse.

Oppfølgeren skal ikke bare bli større, men også mer oversiktlig. I forrige spill kunne en fort gå i surr på hvor en var, siden den samme sanden og de samme brune steinene dominerte mye av landskapet.

- Vi jobber hardt for å få inn gode landemerker. Og hvis du skal inn i hiet til en mini-boss, kan vi for eksemel senke saturasjonen, øke kontrasten og trekke frem rødtoner. Vi vil ha en distinkt emosjonell smak for hvert område, forteller Cooke.

Stor skala

Større oversikt og bedre romfølelse skal få hjelp av en voksen utsikt.

- Du ser utover, og så ser du en demning langt, langt unna, og vet at «åh, det er der jeg var». Og vice-versa, når du står på demningen og du ser ned, så ser du masse is spredd utover. Det er på en stor skala, det her, sier Cooke.

Målet deres er å lokke spillerne til å ønske å gå ut for å utforske og ha det gøy. En skal kunne gå hvor en vil og kunne gjøre hva en vil.

- Verdenens jobb er å være lokkende. Den skal overbevise deg om å gå ut og finne kule ting, og å grave rundt i hjørnene og finne stilig bytte eller en liten boss du ikke visste at var der.

Mange nyheter

Cooke forteller i samme slengen at Gearbox har vraket brukergrensesnittet fra forrige spill, og har skrevet det nye med tanke på at PC-versjonen og split-screen skal holde mål.

- Tiden løp på en måte fra oss forrige gang. Men denne gangen skal vi smelle til hardt, sier Cooke. 

I tillegg til de nye miljøene kan spillere glede seg til banalt mange våpen og en bedre kunstig intelligens.

«Borderlands 2» kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og PC neste år.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3