BioWare fikk fanget fullt av spørsmål fra PressFires lesere

Svarte om «Star Wars: The Old Republic».

3. mai 2011 15:52

LONDON (PressFire.no): I anledning vår ferske prøvespilling av «Star Wars: The Old Republic» pakket vi med oss spørsmål om spillet fra våre lesere. Dessverre fikk vi ikke nok tid til å stille alle spørsmålene. 

Men BioWares sjefstekstforfatter, Daniel Erickson, tok seg tid til å svare på en god del. 

- BKV lurer på hvorfor det ikke er spillbare raser som ikke er menneskeaktige?

- Vi har aliens – det vi ikke har er «freaks». Vi har ikke skapninger som er så langt borte fra mennesker at du ikke kan forstå uttrykkene deres. Vi har for eksempel ikke trandocians, som i hovedsak er øglemennesker. Det er av samme grunn: I hele «Star Wars»-historien har det aldri vært en slik skapning som har ledet en historie.

- Det har aldri vært en sånn helt i bøker, tegneserier eller i filmene. Det er store rollefigurer som er aliens, men hovedrollene er alltid mennesker eller en rase som er nær nok til at du kan relatere deg til det de gjør. Det er en grunn til at det gjøres sånn som dette. Fans krangler alltid om dette, og dette er en gigantisk merkevare. Men du kan ikke skrive noe med perspektivet fra noen med en øglehjerne.

- Samtidig gjør det for eksempel trandocians stor urett om du bare putter dem i menneskeklær. Og arbeidet det ville tatt å få alle rollefigurene i spillet til å forholde seg til en med øglehjerne er gigantisk.

- Derfor har vi følgesvenner i spillet. Det er en grunn til at Shepard (i «Mass Effect»-serien, journ. merk.) ikke er en krogan, men at du har en krogan med deg. Det er en grunn til at Luke, som er den vanligste fyren i hele «Star Wars»-universet, har hovedrollen. Det er gjennom hans øyne vi observerer og erfarer hva som er ute der.

- Du er nødt til å gjøre det på den måten, slik at hvem som helst kan forstå. Ikke bare de som har lest alt som finnes av litteratur i «Star Wars»-universet – menneskelighet er viktig når man skal fortelle historier til mennesker.

- BKV spør også om mulighetene for å lage en unik rollefigur?

- Det er mange muligheter til å bestemme utseende når du bygger rollefiguren din. Jeg er ikke sikker på antallet raser akkurat på stående fot, men jeg tror det ligger på rundt åtte eller ni. Noe som er ganske bra for denne typen spill.

- Mange av våre lesere spurte om det kommer en Mac-versjon av spillet?

- Ingen Mac-versjon, men Windows kjører ganske bra på dagens Mac-maskiner.

- Flip lurer på om det kommer planetary housing i spillet?

- Vi har ikke planetary housing, men du får romskip. Og romskipet fungerer som huset ditt. Vennene dine kan komme om bord på skipet og fly med deg på skipet. Følgesvennene dine bor på skipet. Skipet ditt er egentlig «Star Wars»-huset ditt.

- En uregistrert bruker i kommentarfeltet vårt spør om man på noen måte kan påvirke «den store historien» i spillet?

- Du vil kunne gjøre ting som påvirker din rollefigurs historie, og hvordan perspektivet til din figur er i det store bildet. Men vi lager ikke store greier hvor du og 800 andre bygger en mur midt i Alderaan. Vi lager ikke en sandkasse for historiefortelling.

- Even spør om det er mulig å sende følgesvennene dine ut på oppdrag?

- Absolutt! Det er inkludert i mannskapets ferdighetssystem. Du kan bruke dem til craftig, men hvis du ikke bruker dem til det kan de brukes til oppdrag. De kan dra ut på diplomatoppdrag, Det finnes oppdrag for alle de forskjellige ferdighetene. Noen ganger kan du bruke dem til å etterforske, hvor du kan finne ut hemmeligheter. Det finnes også oppdrag hvor du kan få tak i loot og penger. Det finnes til og med oppdrag som skaffer deg dark- eller light side-poeng. Du sender dem i hovedsak ut i verden for å representere deg.

- Even spør også om det kommer en app til smartphones?

- Vi har ikke annonsert noe enda, men jeg elsker idéen om å kunne gjøre ting mens du for eksempel sitter i kinosalen.

- FrkS undrer hvor avansert craftig kommer til å være?

- Ganske avansert. Det er lett å lære seg, men vi vil at craftig skal være en seriøs del av spillet. Det er mange av spilldesignerne som er fans av de mer avanserte crafting-systemene der ute. Vi ville ikke at du bare skulle stå der for å lage den samme tingen 90 ganger, for det er ikke noe moro eller gir meg følelsen av at jeg faktisk lager noe. Vi ville at det skulle være et system hvor de forskjellige crafting-ferdighetene er koblet sammen, og at det ble viktig for communitiet.

- Samtidig ville vi at når du er på toppnivået kan du lage ganske fine ting, selv om du bare leker rundt. Men skal du bli en virkelig flink crafter, må du vie deg til det. Du må også bygge deg et sosialt nettverk for å få støtte til det. På toppnivået vil du da kunne lage noe av det beste utstyret i spillet.

- Antageligvis kommer det beste utstyret til å komme fra end game-aktiviteter som raids, men rett under der vil utstyret komme fra crafters. Og det er utstyret fra crafters som kommer til å bli brukt når man drar i raids.

- Janvatland lurer på om dere er bekymret for at alle kommer til å spille kun som Jedi eller Sith?

- Vi er ikke bekymret, men jeg spår at det kommer til å balansere seg ut. Det kommer garantert til å være mange, av de som har sitt første møte med spillet, som kommer til å se lyssabler og umiddelbart vil løpe i den retningen. Men når de har fått se litt mer av spillet, og hvilke spennende muligheter som ligger der, vil det begynne å balanseres.

- Go1den3ye spør om hvorfor dere valgte «The Old Republic»?

- Det er veldig enkelt å svare på – vi hadde enorm suksess med «Star Wars: The Knights of the Old Republic», og det separerte oss fra filmene. Det tillot oss å fortelle våre egne historier og gjorde spillerne til heltene.

«Star Wars: The Old Republic» utvikles til PC og har foreløpig ikke fått en utgivelsesdato.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3