Erfaringene med PlayStation 3-versjonen av «BioShock Infinite», gjør også Xbox 360 og PC-versjonen av spillet bedre. Det mener teknisk sjef, Chris Kline, hos Irrational Games.
Det er i en forumtråd hvor brukerne ytrer sin bekymring for PS3-versjonen av det ambisiøse spillet, at Kline betrygger brukerne om at versjonen til Sonys plattform ikke blir tilsidesatt.
Tvert imot gjør den utfordrende konsollarkitekturen at utviklerne lærer nye og mer effektive måter å håndtere minne på – og erfaringer som nå også gagner PC- og Xbox 360-versjonen.
Brukerne ytret bekymring på grunn av PS3-versjonen av det første «BioShock»-spillet, som ble beryktet for å være en mye dårligere versjon enn den til Xbox 360 og PC. PS3-versjonen kom også ut ett år senere.
Men det skal ikke bli tilfelle denne gang, lover utviklerne oss.
- Vi har ingen planer om å gi bort PS3-versjonen av «BioShock Infinite» til et annet studio. Faktisk er det ikke en port i det hele tatt.
- Vi har et mye større team enn vi hadde på det originale «BioShock», og derfor lager vi versjonene til PS3, 360 og PC selv, skriver Kline i foruminnlegget og fortsetter:
- Alle vet at PS3 er en kraftig, men unik konsoll med sine egne styrker og utfordringer. Men sammenlignet med PC er også Xbox 360 en utfordring. Så i stedet for å erklære en «hovedplattform» og så flytte spillet over til de andre konsollene, forandrer vi heller spillmotoren slik at alle plattformene (for en programmerer) ser mer ut som en PS3.
- Det betyr å implementere en oppgaveorientert prosess som forventer minnebruk som etterligner flerkjernesystemet på PS3. Å skrive kode på denne måten er vanskeligere for oss, men har en nøkkelfordel: Det er både optimalt for PS3, men gir OGSÅ hastighetsforbedringer på andre plattformer på grunn av økt flyt i cache og mer effektiv bruk av flere prosessorkjerner.
«BioShock Infinite» tar i bruk Unreal Engine 3, men den populære spillmotoren var i utgangspunktet ikke i stand til å takle spillet slik Irrational Games ville. Derfor har utviklerne i selskapet bygget om motoren til å fungere slik de ønsker.
Det betyr ifølge Kline at spillet vil utnytte så mange kjerner som det er tilgjengelig, noe som også er fint for PC-spillere med dagens flerkjerneteknologi.
I tillegg har de implementert et nytt lyssystem, som er kjent fra spill som «Uncharted 2», «Killzone 2» og spillmotoren CryEngine 3.
«BioShock» hadde handling fra undervannsutopien Rapture, mens det nye spillet vil ta handlingen til himmels i ballongbyen Columbia. Det var Irrational Games som laget det første spillet, mens det var 2K Marin som stod for «BioShock 2».
«BioShock Infinite» utvikler til PS3, Xbox 360 og PC, men har ikke fått noen utgivelsesdato.