Billigkonsollen Ouya ønsker å snu bransjen på hodet

- Vil lage ny spillmaskin hvert år.

7. februar 2013 12:56

(PressFire.no): Spillmaskinen Ouya brukte bare én dag på å bli verdenskjent. Gjennom kronerullingsnettstedet Kickstarter samlet den inn 12 millioner kroner på 24 timer.

Åtte måneder senere har de første maskinene nådd utviklere. I løpet av mars skal Kickstarter-sponsorer få sine, mens den offentlige lanseringen skjer i juni. 

I den anledning har gründeren og direktøren, Julie Uhrmann, allerede begynt å illustrere den alternative spillboksens fremtid. 

- Planen er å oppdatere Ouya hvert år, så vi kan utnytte synkende maskinvarepriser og tilby de beste komponentene for 99 dollar, fortalte hun på bransjemessen D.I.C.E. i Las Vegas i går. Det skriver The Verge.

Åpent format

I tillegg til å være basert på det åpne Android-operativsystemet, og dermed kunne tilby stor frihet til spillere og utviklere, er det et hovedpoeng med Ouya at den skal koste rett under hundre dollar.

Kravene til produkter på maskinen er at de støtter håndkontrolleren deres og har en gratisdel så for eksempel spill kan prøves uten å betale noe.

Også har de en ganske tynn godkjenningsprosess som skal skille ut virus, pornografi og andre regelbrudd.

I motsetning til dagens mest populære butikkløsninger på mobiler og nettbrett, som deler teknologien til Ouya, ønsker de ikke å sortere innholdet direkte etter pris.

- Vi tror ikke det er antall nedlastinger eller penger brukt som betyr noe. Det er hvor mange ganger du spiller noe, eller hvor ofte du har det som førstevalg når du starter boksen, forklarte gründeren.

Stjernehjelp

Under det samme foredraget benyttet Uhrman anledningen til å introdusere noen nye samarbeidspartnere.

Uten det samme økonomiske maskineriet som konsollgigantene Microsoft, Sony og Nintendo - eller erfaringen det samme trekløveret kan by på - starter debutantene i kraftig oppoverbakke.

Men flere innflytelsesrike spillskapere har allerede vist dem tillit, i tillegg til at Ouya-en fra før av skal kunne kjøre mobilspill på tv-en. 

Double Fine, spillstudioet til eventyrguruen Tim Schafer («Day of the Tentacle», «Brütal Legend»), har lovet bort to spill til Ouya: en overføring av nyutgitte «The Cave» og Kickstarter-finansierte «Double Fine Adventure» når det er ferdig, ifølge Gamesindustry.

Skaperen av «Words With Friends», en populær konkurrent av norske «Wordfeud», har også ytret sin lojalitet. Paul Bettner heter han.

Fra før av har den tidligere «Call of Duty»-ringreven Robert Bowling lovet å utgi sitt kommende zombieeventyr på Ouya.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3