– Best grafikk. Eksklusive spill. Passer hele familien

Slik velger vi ny konsoll.

26. februar 2015 15:13

(PressFire.no): En fersk undersøkelse fra USA har tatt mål av seg å finne ut hvorfor kjøperne av en ny konsoll har valgt slik de gjorde.

Wii U, PlayStation 4 eller Xbox One?

En slik spillmaskin koster mellom to og fire tusen kroner. Ikke alle har råd til mer enn én slik investering, eller trenger tre for å ha tilgang til alle spillene.

Derfor er et slikt valg viktig og i dette tilfellet; også interessant lesning.

Ta vår avstemming, og se resultatene. Hva er viktigst for deg når du skal velge en ny konsoll?

«Call of Duty: Ghosts» er et av
spillene som er best på PS4.

Grafikk og oppløsning viktigst for PlayStation-eiere

Sony har lenge vært i klar ledelse denne nye konsollgenerasjonen. PlayStation 4 har solgt bedre enn noen annen PlayStation-maskin gjennom tidene, har Sony hyppig skrytt av.

Ved årsskiftet rapporterte selskapet om 18,5 millioner solgte PS4, til kunder.

Microsoft og Nintendo ligger et godt stykke bak. Nintendo meldte nylig at de nærmer seg timillionersgrensa (i salg til butikk). Microsoft er langt mer diffuse i sin måte å rapportere på. I november i fjor fortalte markedssjef Yusuf Mehdi at de «snart hadde solgt ti millioner Xbox One» – til forhandlere.

Denne nye undersøkelsen, utført av tallknuserne i analysebyrået The Nielsen Company, avdekker at bedre oppløsning (i spillene) er den viktigste grunnen til at folk har valgt seg PlayStation 4.

PS4 er i klar ledelse.
PS4 er i klar ledelse.

Blu-ray og spillbiblioteket

Av de fem mest hyppige svarene nevner folk at spillene, utgitt til flere plattformer, som kjører best på Sony-maskinen, teller mest.

Lista over slike spill som favoriserer PS4 fremfor Xbox One når det gjelder ytelse, bildeoppdateringer og best oppløsning (grafikk), har etter hvert blitt lang. Forskjellene var spesielt store de første månedene med disse to konsollene i handelen. Microsoft har de siste månedene tatt grep for å forsøke å utligne Sonys klare markedsledelse.

Blant annet har de gitt utviklerne mer prosessorkraft viet spill.

PlayStation 4-kunder oppgir ifølge Nielsen at Blu-ray-spilleren har vært salgsutløsende, i tillegg til at flere roser spillbiblioteket og mer prosessorkraft.

PS3 og PS4 hadde en blu-ray-spiller inkludert. Microsoft kom etter og inkluderte en slik til sin One – de satset på HD-DVD til Xbox 360.

Lojalitet veier tyngst for
amerikanske One-kunder.

Lojale Xbox-kunder

Når det gjelder Xbox One-kjøperne, peker de fleste på en lojalitet overfor Xbox-navnet som den mest utslagsgivende faktoren. Kundene berømmer også Microsoft for å ha lagd «innovative tjenester» til One-maskinen, og mener eksklusive spill og spillinnhold teller i valget av ny konsoll.

Mange peker også her, i One-sammenheng, på «mer prosessorkraft».

Nintendo = «morofaktor»

Nintendo har aldri tatt mål av seg å skulle matche eller toppe de nyeste konsollene fra Sony og Microsoft når det gjelder rå kraft.

De lanserte Wii U i mellomfasen, før PS4 og Xbox One, og i løpet av de siste månedene der PS3 og Xbox 360 var de kraftigste konsollene på markedet.

«Morofaktoren» fremheves som den viktigste grunnen til at amerikanske kjøpere har valgt seg en Wii U, i tillegg til at Nintendo fortsetter å appellere til de minste. Eksklusive spillserier, som for eksempel «Mario», «Bayonetta» og «Smash Bros.» (solid representert blant de beste titlene fra 2014), oppgis som en annen kjøpsutløsende faktor.

Undersøkelsen viser at 86 prosent av Wii U-eierne hadde en Wii, før de oppgraderte. Nielsen fant også ut at ni av ti eiere av en av de nyeste konsollene (Wii U, PS4, Xbone) eide minst en av konsollene fra forrige generasjon (Wii, Xbox 360, PS3).

Ill. The Nielsen Company.

Slik svarer USA-kundene

Hva er hovedgrunnen til at du har valgt din konsoll, er et av de interessante spørsmålene som gir oss svar på styrkene til Wii U, Xbox One og PlayStation 4.

Her er de fem vanligste svarene – i sammenheng med disse tre konsollene. (De spurte består av et utvalg fra USA over 13 år).

PlayStation 4


Bedre oppløsning.
Blu-ray-spiller.
Spillbiblioteket.
Kjappere prosessorkraft.
Hva familien ønsker.

Xbox One


(Lojalitet overfor Xbox)-merkevaren.
Innovative tjenester.
Kjappere prosessorkraft.
Eksklusive spill og spillinnhold.
«Moro-faktoren».

Wii U


«Moro-faktoren».
Bedre for barna.
Pris og verdien (konsollen representerer).
Bakoverkompabilitet.
Eksklusive spill og spillinnhold.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3