Begynte på «Baldur’s Gate 3»

«Fallout: New Vegas»-studioet fikk «Mass Effect»-budsjett.

17. desember 2012 13:00

(PressFire.no): En gang i tida jobbet rollespillekspertene Black Isle Studios («Fallout», «Planescape Torment») med en oppfølger til legendariske «Baldur’s Gate II».

Spillet hét «Baldur’s Gate III: The Black Hound», og hadde et svært ambisiøst utgangspunkt til det ble kansellert i 2003. Da fikk utgiveren Interplay store økonomiske problemer og la ned utvikleren..

Nå har det kommet fram at nok et spillstudio prøvde seg på et tredje kapittel i den anerkjente rollespillserien - «Fallout: New Vegas»-utviklerne Obsidian Entertainment.

- Årevis med arbeid

- Atari spurte i 2007 om vi ville lage en treer, og jeg svarte «ja, om dere tar det seriøst». «Om dere sikrer et skikkelig budsjett. Vi må ha 20-25 millioner dollar», forteller Obsidian-sjef Feargus Urquheart til Kotaku.

Spillutgiverne kom tilbake i starten av 2008 og ga dem tommelen opp. 

- Anslaget vårt gikk sikkert gjennom 30 versjoner. Jeg brukte nok personlig opp mot 100 timer på det ene anslaget. Svarte på alle spørsmål, jobbet på budsjettet.

Etter hvert ble Atari oppkjøpt av Namco Bandai, og Obsidian mistet sin kontakt hos spillkjempen. Da gikk alt skeis. 

- Så mye arbeid ble gjort. Vi forhandlet en hel kontrakt. Årevis med arbeid, så viste det seg at de ikke hadde pengene, sukker Urquheart i intervjuet.

Mange røster

«Baldur’s Gate»-spillene ble utviklet av BioWare, som etter hvert ble oppkjøpt av EA. Der lagde de en slags åndelig oppfølger til fantasyserien med «Dragon Age: Origins», som aldri har greid å nå den samme kritiske anseelsen som storebror.

Nylig gikk en gjeng gamle BioWare-ansatte sammen under navnet Beamdog, og lanserte en oppusset nyversjon av det første spillet i serien, blant annet til nettbrett.

De har tidligere vært åpne for å lage en ekte oppfølger om gjenutgivelsene av de to første spillene går bra, ifølge Kotaku. Rettighetene er likevel hos Atari fortsatt.

Samtidig har Obsidian samlet inn flust av penger via kronerullingsnettstedet Kickstarter. De brukes på «Project Eternity» - et spill de selv beskriver som «Baldur’s Gate møter Planescape Torment».

Åpner for samarbeid

Urquheart er gode venner med sjefen for Beamdog, men er ikke helt sikker på om et selskap av så beskjeden størrelse kan realisere prosjektet.

- Jeg vet ikke om de har et studio som kan lage «Baldur’s Gate III» slik Bethesda lagde «Fallout 3».  De kunne gjort det slik vi lager «Project Eternity», men jeg tror ikke de kunne gått den veien, 

Om det først skulle skjedd, er ikke Urquheart og gjengen hans vonde å be.

- Vi vil jobbe på flotte spill. Om de hadde vært interessert i å samarbeide? Klart. Vi hadde definitivt diskutert det, avslutter han  

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3