«Backspace» skulle bli sci-fi-halvbroren til «Skyrim»

- Spillet er ikke kansellert, sier Obsidian.

12. juli 2013 10:33

(PressFire.no): Tenk deg et digert rollespill, minst like stort som «The Elder Scrolls V: Skyrim» - bare uten tryllerier eller frådende drager.

Planen var at Obsidian skulle ta med kunnskapen og erfaringen sin og bruke dem i et storslått sci-fi-epos kalt «Backspace».

Spillet var i utvikling for to år siden, skriver Kotaku. Spillbloggen publiserer en rekke konseptuelle skisser og bilder.

- «Backspace» er et prosjekt, et konsept, vi verken har kansellert eller gitt grønt lys, sier studiosjefen i Obsidian, Feargus Urquhart til Kotaku.  

- En miks av «Mass Effect», «Borderlands» og «System Shock 2»

Spillet skulle bygges på samme teknologi som storselgeren «Skyrim», og var i startgropa sammen med det seneste bidraget til «The Elder Scrolls»-serien ble lansert i 2011.

I et av designdokumentene kommer det tydelig fram at Obsidian ikke var redd for å legge seg tett opp mot stilen til et annet stort sci-fi-actionrollespill fra de seneste åra: «Mass Effect».

- «Backspace» er et actionrollespill lagt til et sci-fi-miljø med enkle tidsreiseelementer. Kampsystemet er likt det i «Skyrim», bare en smule raskere.

Et annet sted i saken beskrives kampsekvensene som «tilsvarende dem i «Skyrim», bare med skytevåpen».

- Den enkleste måten å beskrive dette på, er ved å tenke på spillet som en miks av «Mass Effect», «Borderlands» og «System Shock 2» når det gjelder mekanikker og omgivelser.

Kotaku har fått informasjon om at «Backspace» har et system der du kan reise mellom planeter, men spillet er ikke åpent med grenseløs frihet.

En stor romstasjon var sentralt plassert i dette spilluniverset.

- Denne stasjonen er stor. Den kan sammenlignes med størrelsen til The Citadel i «Mass Effect» eller «Babylon 5», heter det i designdokumentet.

Tidsreiser

Obsidian skulle angivelig få hjelp fra Bethesda til dette sci-fi-prosjektet. Nå om dagen er Obsidian travle med «South Park: The Stick of Truth», som vi så under den nylige E3-messen, i tillegg til Kickstarter-finansierte «Project Eternity».

De har også jobbet med «The Wheel of Time» en tid, men det er uvisst når dette spillet blir ferdig.

Menneskene har kolonisert nye områder i galaksen. En alien-rase angriper romstasjonen i begynnelsen av «Backspace»-sagaen, og du virvles inn i en kamp om å bygge opp sivilisasjonen – ved å slåss mot disse inntrengerne.

Kotakus kilder åpner for at dette betyr rollespilloppbygning på samme vis som i «Skyrim» eller «Fallout: New Vegas», men at det også ligger i kortne at planen var å la hovedpersonen bykse ti år fram i tid for å delta i kampene mot romvesener.

Tidsreisene var ment å gi deg en jobb med å gjenreise sivilisasjonen og bygge opp restene etter angrepene fra dine fiender, og hoppe midt i skuddlinja ved å dra fram i tid.

Spillet er ikke i produksjon i dag. Om «Backspace» noen gang ser dagens lys, eller forblir liggende i skuffen sammen med designskissene og de tidlige, konseptuelle bildene, gjenstår å se.

Obsidian har tidligere jobbet med prosjekter som har blitt kansellert eller liggende i skuffen. Blant annet «Aliens: Crucible», rollespillversjonen lagt til det kjente Alien-universet. Spillet ble annonsert i 2006.  

Tre år senere, etter at «Aliens versus Predator»-spillet ble bekreftet, fortalte utgiver SEGA at «Crucible» var avblåst.

Alle foto/illustrasjoner: Obsidian og Kotaku.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3