- Android har ufattelig mye piratkopiering

Mobilstudio ga opp å selge spillet sitt.

24. juli 2012 11:21

(PressFire.no): «Dead Trigger» er et zombieskytespill til iOS og Android, hvor man laster opp børsa med skyts og kvester vandøde som kommer slepende mot skjermen. 

I utgangspunktet kostet det rundt seks kroner til alle mobiltelefoner, men på grunn av piratkopiering har utvikler Madfinger sett seg nødt til å gjøre Android-versjonen «free to play».

- Selv med en pris på én dollar var piratkopieringen sååå diger at vi måtte gjøre «Dead Trigger» gratis. skriver de på Facebook-siden sin (via The Verge). 

Mikrotransaksjoner

Spillskaperne forklarer at de ville presse prisen så lavt som mulig på forhånd, for å forsikre seg om at så mange som mulig fikk nyte det.

De skal ha hatt for liten erfaring med mikrotransaksjoner til å kappe prislappen helt, men etter hvert ga det altså etter.

I dagens spill kan man heller investere penger ved å handle diverse oppgraderinger.

- Hovedgrunnen? Piratkopieringen på Android-enheter er ufattelig høy, står det i uttalelsen.

Kjøpsprisen forblir den samme på Apple-enhetene, og utviklerne nevner ikke hvorvidt piratkopiering har vært et problem der.

Ikke alene

Tidligere i år var sjefen for «Football Manager»-studioet SI Games ute og frustrerte seg over at ni av ti spillere piratkopierte trenersimulatoren til Android.

- For det første er det ingen piratsperre som er effektiv på Android på dette tidspunktet, så det er ganske enkelt for folk å få det til å virke, fortalte han den gangen.

Android-operativsystemet er også fundamentet for den mye omtalte Ouya-konsollen, som finansieres via Kickstarter i disse dager. 

En av de hyppigste innvendingene mot Ouya er akkurat piratkopieringen, og hvordan maskinens åpne format kan virke mot den.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3