All Zombies Must Die!

Atter en zombie.

(PressFire.no): Så var jeg nøyaktig her igjen, da. Akkurat ved den samme «grenseposten», som du finner flere av spredt gjennom dette overlevelsesspillet, der nye oppdrag låses opp eller du får småoppgaver du må løse før du slippes igjennom.

Du rekker altså å bli godt kjent med de samme miljøene i «All Zombies Must Die!» - det nedlastbare spillet til PSN og XBLA som ble lansert i forrige uke med morsom strek og meislet ut for å kle samarbeid med inntil tre andre.

Du må selvsagt redde andre overlevende, plukke opp ammunisjon, nye våpen, helse (i form av burgere og kalkuner) bevege deg til andre siden av byen bare for å returnere til sikkerhet igjen.

Og så tilbake atter en gang, fordi ei venninne av deg gjemt i politistasjonen har glemt mobiltelefonen sin midt i zombiesmørøyet.

Mye gjentagelse og rufsete design

Spillet er en snodig blanding av «Left 4 Dead» og «DeathSpank» (eller actionrollespillet «Torchlight», om vi drar det enda litt lenger).

For mellom det å daske løs på flere ulike zombieraser, handler det også i stor grad om å tjene erfaringspoeng for å kunne gå opp i nivå, raske med seg objekter som ligger gjemt – og etter hvert også sette sammen dine egne våpen i verkstedet, som i «Dead Rising 2».

Etter hvert får du tilgang til å kombinere flere våpen, når du har funnet nye gjenstander de kan kombineres med.

Det er veldig mange av ingrediensene som isolert smaker godt, og på papiret elementer som har fungert svært godt i andre spill. Men resultatet er noe du fort blir mett av. Det er en blanding av rufsete spilldesign og mye gjentagelse som ødelegger en del.

Ved å trykke inn venstre analogstikke får du når som helst opp indikasjon som viser hvilken retning du må bevege deg i for å komme fram til hoved- eller delmålene i oppdraget. Eller hvor du finner mer ammunisjon.

Men for ofte finner du ut at spillområdene er klønete lagd, noen ganger blir du nødt til å lete deg til riktig vei gjennom kart som føles knotete og i overkant ulogiske – gjerne mens kjappe joggeskozombier jager etter deg.

Ikke særlig morsomt

Det hele er skildret ovenfra, og du slåss ved å bruke begge analogstikkene – der den venstre styrer retningen du beveger deg i og høyre hjelper deg med å sikte.

Etter du har tjent en del poeng blir du både sterkere, raskere og farligere med våpen. Du kan til en viss grad selv påvirke hvilke aspekter ved spillfiguren din du vil forbedre, gjennom å fordele poeng du tjener i kategorier som «fart», «angrep» eller «forsvar».

Det må i tillegg sies at «All Zombies Must Die!» ikke helt treffer med forsøkene på humor, men er i hvert fall selvbevisst nok, om det er formildende: «Zombier dropper ned over alt, jo, og det er ulidelig dårlig dialog. Syns ikke du dette minner om et videospill?» spør hovedpersonen underveis i en av mange tekstplakater.

Et annet irritasjonsmoment er at du mister eventuelle bonusvåpen du har funnet samt er pent nødt til å spille hele oppdraget på nytt om du dør i løpet av en intens kamp mot horder av zombier.

Sammen med venner – inntil tre på samme konsoll – er «All Zombies Must Die!» hakket morsommere.

En av spillåret 2012s aller første utgivelser er overhodet ikke en tittel vi kommer til å huske særlig lenge. Til det finnes det både bedre spill i samme sjanger som dette, og uendelig mye spillsnadder som kommer ut om bare noen få uker.

«All Zombies Must Die!» er lansert til Xbox 360 og PlayStation 3, gjennom henholdsvis LIVE Marketplace (65 kroner) og PlayStation Store (75 kroner).

Oppsummering
Positivt
Har rollespillambisjoner, og hack and slash er jo ofte moro.
Negativt
Kun samarbeid lokalt, ikke over nettet. Repeterende og dårlig designet miljøer.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3