Annonse

2010 FIFA World Cup South Africa

Tjuvstart fotballfesten i dag!

2010 FIFA World Cup South Africa

Tjuvstart fotballfesten i dag!
3:57
17:36
Utvikler
EA
Utgiver
EA
Slippdato
Plattformer
Annonse
17:36
3:57
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

Etter å ha gitt ut «FIFA 10» for bare noen måneder siden, er det klart for enda en EA-utgivelse som skal friste fotballentusiaster. Man tar spillmotoren fra høstens bestselger, tilsetter en smak av Sør-Afrika-VM og bygger noen spillmoduser som skal gi en deg en fornemmelse av et helt nytt produkt.

Men er det nok til å forsvare et kjøp?

«2010 FIFA World Cup South Africa» byr på gode onlinemoduser og er fullstendig knirkefritt i konkurranse med andre spillere over nett. Det gjør at man faktisk kan påstå at det overgår sin forgjenger, «FIFA 10», eller tidligere årganger på akkurat dette feltet.

I tillegg til de nye modusene og delene av spillet som er skreddersydd til å passe et Fotball-VM, finner vi igjen varianter av gamle kjenninger. Be a Pro-modusen, for eksempel, der du kan hente profilen fra din «FIFA 10»-lagring og bygge videre på en spiller du bruker der.

Også Captain Your Country vender tilbake, først introdusert i «UEFA Euro 2008». En morsom form for karriereskaping der du enten velger en etablert spiller eller lager din egen - og derfra skal kjempe om poengene på spillerbørsen ved å score, gjøre deg spillbar, vinne dueller og takle rent.

Dessuten har EA lagd en helt ny måte å ta straffespark på som føles veldig kledelig i forkant av et VM. Straffespark har jo en tendes til å by på den aller største dramatikken, spesielt om ditt hjerte banker for England og Tyskland er motstanderen…

Siktesystemet på straffer er lagt opp slik at du først må treffe idealpunktet når det gjelder kraft, og så må sikte inn skuddet. I tillegg kan du velge å ta et «juksesteg» for å forsøke å finte ut keeperen ytterligere. Som målvakt er det enda mer forenklet: Rykk i analogspaken for å slenge deg til ett hjørne. That’s it.

Du kan selvsagt også ta noen skritt i ønsket retning før selve skuddøyeblikket.

«FIFA 10» - VERSJON 2.0?

PressFire valgte å bruke tid også på onlinespillingen i «2010 FIFA World Cup». Selv om dette skjedde før spillet nå er ute i butikkene, fikk vi testet det online der omtrent 4000-5000 spillere befant seg.

Men først av alt: Veldig mye av dette offisielle VM-spillet føles som «FIFA 10». Det var egentlig også forventet.

Når dommeren blåser i fløyta og dine 11 utvalgte jager kula og noen scoringer, er det egentlig ikke forskjell fra høstens utgivelse om man ser stort på det. Det er den samme spillmotoren som er brukt og den har bare blitt pusset minimalt på.

Endringene handler i første rekke om den rammen som presenteres rundt selve kampene. Klippene som viser nærbilder av spillerne før eller etter kamp, samt feiringer av mål og lignende, har fått et lite løft. Spesielt om det er regnvær i lufta.

Da ser du det som i FIFA-sammenheng er en ny, skinnende effekt på trøyer og blanke skaller opplyst av flomlys (ja, jeg snakker om deg, Esteban Cambiasso). Noen jeg hadde på besøk i anledning FIFA-testing syntes det nå ser ut som man prøver for hardt med å få det til å se bra ut – og at resultatet i stedet fortoner seg som styggere enn de flate og tamme teksturene vi er vant til å få servert fra FIFA-spillene.

Hopper du over muligheten til å spille gjennom en hel kvalifisering med ett av de 199 FIFA-landene og i stedet vil gå rett på sluttspillet, åpenbarer ytterligere noen nyheter seg. Her får du servert et regn av konfetti, vuvuzelastøy (de omdiskuterte plasttrompetene) fra tribunen og nærbilder av managere og fans på tribunene. Alle 10 stadionene som skal brukes under sommerens idrettshøydepunkt er med i spillet.

Utvikleren har i forkant uttalt at man vil forsøke å formidle den folkefesten et Fotball-VM jo er, men under kampene fremstår klippene av feirende (eventuelt sørgende) fans i realiteten temmelig irriterende. Det er som å få enda et avbrekk i kampene som etter noen timer med dette spillet bare stopper flyten.

Og etter hvert begynner du å dra kjensel på de få animasjonene som gjentas til det kjedsommelige. Også de snuttene som skildrer manageren på sidelinja.

MARADONA I TYNN LUFT

Jeg startet VM-spillingen med å ta Argentina gjennom hele kvalifiseringen til Sør-Afrika-mesterskapet.

Deretter røyk både Nederland, Brasil, Tyskland og England ut av turneringen før Maradonas disipler kunne hylles som velfortjente verdensmestre.

Argentina ble først og fremst valgt fordi det ville gi svar på om en annen av nyvinningene som EA har hauset opp i forkant egentlig har noe for seg: Nemlig den endringen av yteevne spillerne dine opplever når de beveger seg opp i høyden.

Med den famøse kampen borte mot Bolivia ( 1-6) i bakhodet – der Maradona nonchalant og uforberedt mønstret et lag med slitne stjernespillere og dro opp i fjellene bare for å bli løpt i senk av hjemmelaget – skulle dette bli interessant å teste i praksis, tenkte jeg.

I tillegg til å få valget om å spille gjennom en hel kvalik, kan du også gå enda grundigere til verks og inkludere treningskampene eller bare spille sluttspillet i Sør-Afrika. Menysystemet er litt for tungrodd og involverer mye trykking og kalendertitting. Kalendere i sportsspill har aldri vært min favoritt.

Tilbake til Argentina, med den engasjerte, trippelhakede Maradona på sidelinjen. Jeg vil påstå at høydeforskjellene til bortekampen mot Bolivia ikke spilte noen særlig rolle. Litt treigere spillere, og et helsemeterer som synker noen prosent raskere, kan man kanskje konkludere med om man legger godviljen til. Likevel ikke et element som preger kampene i nevneverdig grad.

Denne nyheten føles mest av alt som en gimmick og ett av flere punkter som EA vil liste opp på baksiden av spillcoveret for å overbevise potensielle kunder om at dette er verdt et kjøp – selv om du allerede eier «FIFA 10».

For min del ligger den virkelige verdien i spillet på andre områder: Keeperne har merkbart bedre intelligens, noe som gjør spillopplevelsen bedre. Stikkpasningene som tidligere på urealistisk vis lot deg skjære gjennom forsvaret, må nå beregnes bedre. Allerede på første gjennombruddsball kom Chiles keeper ut på 16-metersstreken og avverget det som i «FIFA 10» ville blitt et enkelt mål å score.

Lobber er også vanskeligere å få til enn før, og redningene du ser er mer fleksible og varierte. Noen keepere storspiller med enhåndsredninger og spenstige benparader som skiller seg litt ut fra mengden av generisk keeperarbeid vi tidligere har sett i FIFA-serien.

GI IRLAND RETTFERDIGHET

Onlinedelen har vi tidligere skrytt av, men det må legges til at vår spilling skjedde før hundretusener av spillere nå i disse dager befolker spillet.

Det var likevel en håndfull tusen koblet til onlinedelen under vår testing. Etter denne førpremieren på spilling over nett kan vi slå fast at «2010 FIFA World Cup» overbeviser stort.

Holder serverne til EA, og nye problemområder ikke oppstår som følge av trafikken, er dette i særklasse det beste fotballspillet jeg har spilt online. Det er ingen krøll med forsinkelser noe som gjør at responstiden er like skarp som i offline, du finner spillere du kan utfordre hyperraskt – og ikke minst; modusene som er pakket inn i spillet er mange, varierte og veldig gode.

Rosinen i pølsa blir nok for veldig mange alle utfordringene som ligger i å spille selve VM-turneringen online. Du belønnes for øvrig med mange trophies/achievements i akkurat denne modusen av spillet.

Klarer du å ta et dårlig lag med bare ½ - 1 stjerne helt til topps? Vel, da får du en hel liten pose med slike utmerkelser i fanget – både for å ha kommet gjennom kvaliken og for å vinne sluttspillet. Det er flust av slike prestasjoner som FIFA-utviklerne belønner deg med, samtidig som det ligger en aldri så liten oppfordring der til å prøve spillets onlinemoduser om du er en av dem som er på jakt etter nye achievements eller trophies.

I tillegg er Battle of Nations en sentral onlinemodus. Du velger en nasjon som du er nødt til å holde deg til for evig og alltid, og må i fellesskap med dine landsmenn sanke poeng i onlinekamper for å klatre på statistikkene som er sentralt plassert i hovedmenyen. I skrivende stund er ikke Norge i toppen, men nå som spillet er ute i butikkene bør i hvert fall Hong Kong på fjerdeplass slås, eller hva?

En morsom nyhet er scenarioene fra kvaliken og klassiske øyeblikk fra forrige VM som det er mulig å endre ufallene på. Klarer du for eksempel å få tak på andreplassen i VM-gruppa der Norge var representert ved å klå Nederland på bortebane i kvalikkampen vi spilte 10. juni i fjor? Resultatet er 0-0 etter 24 minutter, og din utfordring blir å få noe ut av matchen – annet enn å bli valset over av Robben og kompani.

Eller hva med scenarioet der du kan straffe Frankrike etter den famøse handsen til Thierry Henry i skjebnekampen mot Irland? Klarer du å opprette rettferdigheten og score på slutten av denne matchen?

Gled deg til selve VM har startet. EA opplyser nemlig at flere slike utfordringer basert på de kampene som spilles i sommer også kommer til å dukke opp i denne menyen.



Det er noe helt spesielt ved det å prøve seg på en lang kvalifisering med Norge eller et annet landslag du holder med. Enten du gjør det online eller i enspillerdelen. Og mange vil nok mene at det er essensen i «2010 FIFA World Cup» og grunn god nok til å kjøpe spillet. Ved forrige mesterskap kom «UEFA Euro 2008» ut fra EA, et spill som var gjennomsyret av den samme, spillbare mesterskapsrusen og ble en av favorittene for mange sportsspillende den sommeren.

Det å ha dette spillet innen armlengdes avstand når VM snart sparkes i gang byr på en kanskje enda mer intens spillopplevelse for mange enn de tradisjonelle FIFA-utgivelsene som har ligafotballen i høysetet. Da blir problemstillingen; «eier du allerede FIFA 10, styr unna dette spillet», litt søkt.

Spørsmålet er heller: Hvor viktig er VM for deg? Og vil du selv bli historisk og kjenne hvordan det er å løfte FIFA-bøtta i rollen som John Arne Riise, akkompagnert av 94,700 vuvuzelaer én time etter at finalen er ferdigspilt på TV-skjermen den 11. juli?


«2010 FIFA World Cup» lanseres 29. april og er tilgjengelig til PlayStation 3 og Xbox 360. I tillegg lanseres egne versjoner til mobil, PSP og Nintendo Wii.

PS: PressFire har anmeldt Xbox 360-versjonen og spilt online via Xbox LIVE før den offisielle lanseringsdagen.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Tjuvstart fotballfesten i dag!
2010 FIFA World Cup South Africa
Kjetil Svensen

Etter å ha gitt ut «FIFA 10» for bare noen måneder siden, er det klart for enda en EA-utgivelse som skal friste fotballentusiaster. Man tar spillmotoren fra høstens bestselger, tilsetter en smak av Sør-Afrika-VM og bygger noen spillmoduser som skal gi en deg en fornemmelse av et helt nytt produkt.

Men er det nok til å forsvare et kjøp?

«2010 FIFA World Cup South Africa» byr på gode onlinemoduser og er fullstendig knirkefritt i konkurranse med andre spillere over nett. Det gjør at man faktisk kan påstå at det overgår sin forgjenger, «FIFA 10», eller tidligere årganger på akkurat dette feltet.

I tillegg til de nye modusene og delene av spillet som er skreddersydd til å passe et Fotball-VM, finner vi igjen varianter av gamle kjenninger. Be a Pro-modusen, for eksempel, der du kan hente profilen fra din «FIFA 10»-lagring og bygge videre på en spiller du bruker der.

Også Captain Your Country vender tilbake, først introdusert i «UEFA Euro 2008». En morsom form for karriereskaping der du enten velger en etablert spiller eller lager din egen - og derfra skal kjempe om poengene på spillerbørsen ved å score, gjøre deg spillbar, vinne dueller og takle rent.

Dessuten har EA lagd en helt ny måte å ta straffespark på som føles veldig kledelig i forkant av et VM. Straffespark har jo en tendes til å by på den aller største dramatikken, spesielt om ditt hjerte banker for England og Tyskland er motstanderen…

Siktesystemet på straffer er lagt opp slik at du først må treffe idealpunktet når det gjelder kraft, og så må sikte inn skuddet. I tillegg kan du velge å ta et «juksesteg» for å forsøke å finte ut keeperen ytterligere. Som målvakt er det enda mer forenklet: Rykk i analogspaken for å slenge deg til ett hjørne. That’s it.

Du kan selvsagt også ta noen skritt i ønsket retning før selve skuddøyeblikket.

«FIFA 10» - VERSJON 2.0?

PressFire valgte å bruke tid også på onlinespillingen i «2010 FIFA World Cup». Selv om dette skjedde før spillet nå er ute i butikkene, fikk vi testet det online der omtrent 4000-5000 spillere befant seg.

Men først av alt: Veldig mye av dette offisielle VM-spillet føles som «FIFA 10». Det var egentlig også forventet.

Når dommeren blåser i fløyta og dine 11 utvalgte jager kula og noen scoringer, er det egentlig ikke forskjell fra høstens utgivelse om man ser stort på det. Det er den samme spillmotoren som er brukt og den har bare blitt pusset minimalt på.

Endringene handler i første rekke om den rammen som presenteres rundt selve kampene. Klippene som viser nærbilder av spillerne før eller etter kamp, samt feiringer av mål og lignende, har fått et lite løft. Spesielt om det er regnvær i lufta.

Da ser du det som i FIFA-sammenheng er en ny, skinnende effekt på trøyer og blanke skaller opplyst av flomlys (ja, jeg snakker om deg, Esteban Cambiasso). Noen jeg hadde på besøk i anledning FIFA-testing syntes det nå ser ut som man prøver for hardt med å få det til å se bra ut – og at resultatet i stedet fortoner seg som styggere enn de flate og tamme teksturene vi er vant til å få servert fra FIFA-spillene.

Hopper du over muligheten til å spille gjennom en hel kvalifisering med ett av de 199 FIFA-landene og i stedet vil gå rett på sluttspillet, åpenbarer ytterligere noen nyheter seg. Her får du servert et regn av konfetti, vuvuzelastøy (de omdiskuterte plasttrompetene) fra tribunen og nærbilder av managere og fans på tribunene. Alle 10 stadionene som skal brukes under sommerens idrettshøydepunkt er med i spillet.

Utvikleren har i forkant uttalt at man vil forsøke å formidle den folkefesten et Fotball-VM jo er, men under kampene fremstår klippene av feirende (eventuelt sørgende) fans i realiteten temmelig irriterende. Det er som å få enda et avbrekk i kampene som etter noen timer med dette spillet bare stopper flyten.

Og etter hvert begynner du å dra kjensel på de få animasjonene som gjentas til det kjedsommelige. Også de snuttene som skildrer manageren på sidelinja.

MARADONA I TYNN LUFT

Jeg startet VM-spillingen med å ta Argentina gjennom hele kvalifiseringen til Sør-Afrika-mesterskapet.

Deretter røyk både Nederland, Brasil, Tyskland og England ut av turneringen før Maradonas disipler kunne hylles som velfortjente verdensmestre.

Argentina ble først og fremst valgt fordi det ville gi svar på om en annen av nyvinningene som EA har hauset opp i forkant egentlig har noe for seg: Nemlig den endringen av yteevne spillerne dine opplever når de beveger seg opp i høyden.

Med den famøse kampen borte mot Bolivia ( 1-6) i bakhodet – der Maradona nonchalant og uforberedt mønstret et lag med slitne stjernespillere og dro opp i fjellene bare for å bli løpt i senk av hjemmelaget – skulle dette bli interessant å teste i praksis, tenkte jeg.

I tillegg til å få valget om å spille gjennom en hel kvalik, kan du også gå enda grundigere til verks og inkludere treningskampene eller bare spille sluttspillet i Sør-Afrika. Menysystemet er litt for tungrodd og involverer mye trykking og kalendertitting. Kalendere i sportsspill har aldri vært min favoritt.

Tilbake til Argentina, med den engasjerte, trippelhakede Maradona på sidelinjen. Jeg vil påstå at høydeforskjellene til bortekampen mot Bolivia ikke spilte noen særlig rolle. Litt treigere spillere, og et helsemeterer som synker noen prosent raskere, kan man kanskje konkludere med om man legger godviljen til. Likevel ikke et element som preger kampene i nevneverdig grad.

Denne nyheten føles mest av alt som en gimmick og ett av flere punkter som EA vil liste opp på baksiden av spillcoveret for å overbevise potensielle kunder om at dette er verdt et kjøp – selv om du allerede eier «FIFA 10».

For min del ligger den virkelige verdien i spillet på andre områder: Keeperne har merkbart bedre intelligens, noe som gjør spillopplevelsen bedre. Stikkpasningene som tidligere på urealistisk vis lot deg skjære gjennom forsvaret, må nå beregnes bedre. Allerede på første gjennombruddsball kom Chiles keeper ut på 16-metersstreken og avverget det som i «FIFA 10» ville blitt et enkelt mål å score.

Lobber er også vanskeligere å få til enn før, og redningene du ser er mer fleksible og varierte. Noen keepere storspiller med enhåndsredninger og spenstige benparader som skiller seg litt ut fra mengden av generisk keeperarbeid vi tidligere har sett i FIFA-serien.

GI IRLAND RETTFERDIGHET

Onlinedelen har vi tidligere skrytt av, men det må legges til at vår spilling skjedde før hundretusener av spillere nå i disse dager befolker spillet.

Det var likevel en håndfull tusen koblet til onlinedelen under vår testing. Etter denne førpremieren på spilling over nett kan vi slå fast at «2010 FIFA World Cup» overbeviser stort.

Holder serverne til EA, og nye problemområder ikke oppstår som følge av trafikken, er dette i særklasse det beste fotballspillet jeg har spilt online. Det er ingen krøll med forsinkelser noe som gjør at responstiden er like skarp som i offline, du finner spillere du kan utfordre hyperraskt – og ikke minst; modusene som er pakket inn i spillet er mange, varierte og veldig gode.

Rosinen i pølsa blir nok for veldig mange alle utfordringene som ligger i å spille selve VM-turneringen online. Du belønnes for øvrig med mange trophies/achievements i akkurat denne modusen av spillet.

Klarer du å ta et dårlig lag med bare ½ - 1 stjerne helt til topps? Vel, da får du en hel liten pose med slike utmerkelser i fanget – både for å ha kommet gjennom kvaliken og for å vinne sluttspillet. Det er flust av slike prestasjoner som FIFA-utviklerne belønner deg med, samtidig som det ligger en aldri så liten oppfordring der til å prøve spillets onlinemoduser om du er en av dem som er på jakt etter nye achievements eller trophies.

I tillegg er Battle of Nations en sentral onlinemodus. Du velger en nasjon som du er nødt til å holde deg til for evig og alltid, og må i fellesskap med dine landsmenn sanke poeng i onlinekamper for å klatre på statistikkene som er sentralt plassert i hovedmenyen. I skrivende stund er ikke Norge i toppen, men nå som spillet er ute i butikkene bør i hvert fall Hong Kong på fjerdeplass slås, eller hva?

En morsom nyhet er scenarioene fra kvaliken og klassiske øyeblikk fra forrige VM som det er mulig å endre ufallene på. Klarer du for eksempel å få tak på andreplassen i VM-gruppa der Norge var representert ved å klå Nederland på bortebane i kvalikkampen vi spilte 10. juni i fjor? Resultatet er 0-0 etter 24 minutter, og din utfordring blir å få noe ut av matchen – annet enn å bli valset over av Robben og kompani.

Eller hva med scenarioet der du kan straffe Frankrike etter den famøse handsen til Thierry Henry i skjebnekampen mot Irland? Klarer du å opprette rettferdigheten og score på slutten av denne matchen?

Gled deg til selve VM har startet. EA opplyser nemlig at flere slike utfordringer basert på de kampene som spilles i sommer også kommer til å dukke opp i denne menyen.



Det er noe helt spesielt ved det å prøve seg på en lang kvalifisering med Norge eller et annet landslag du holder med. Enten du gjør det online eller i enspillerdelen. Og mange vil nok mene at det er essensen i «2010 FIFA World Cup» og grunn god nok til å kjøpe spillet. Ved forrige mesterskap kom «UEFA Euro 2008» ut fra EA, et spill som var gjennomsyret av den samme, spillbare mesterskapsrusen og ble en av favorittene for mange sportsspillende den sommeren.

Det å ha dette spillet innen armlengdes avstand når VM snart sparkes i gang byr på en kanskje enda mer intens spillopplevelse for mange enn de tradisjonelle FIFA-utgivelsene som har ligafotballen i høysetet. Da blir problemstillingen; «eier du allerede FIFA 10, styr unna dette spillet», litt søkt.

Spørsmålet er heller: Hvor viktig er VM for deg? Og vil du selv bli historisk og kjenne hvordan det er å løfte FIFA-bøtta i rollen som John Arne Riise, akkompagnert av 94,700 vuvuzelaer én time etter at finalen er ferdigspilt på TV-skjermen den 11. juli?


«2010 FIFA World Cup» lanseres 29. april og er tilgjengelig til PlayStation 3 og Xbox 360. I tillegg lanseres egne versjoner til mobil, PSP og Nintendo Wii.

PS: PressFire har anmeldt Xbox 360-versjonen og spilt online via Xbox LIVE før den offisielle lanseringsdagen.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

2010 FIFA World Cup South Africa

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode