– Vi lager en digital tvilling til kloden

Vi snakket med «Flight Simulator»-sjefen om det å kopiere verden, og fremtiden til serien, som tar til verdensrommet.

7. november 2023 17:45

(PressFire.no): «Flight Simulator» fra 2020 har på mange måter blitt det ultimate flysimulator-spillet, med et ambisjonsnivå som bokstavelig talt inkluderer å ha med hele verden.

I dag kommer en oppdatering som tar for seg nord-europa og Grønland – og med det får vi fem nye detaljerte flyplasser:

https://www.youtube.com/watch?v=7gBmVZQu4v0

I tillegg har en rekke byer blitt oppdatert til mer korrekte versjoner: Oslo, København, Aarhus, Odense, Fredrikssund, Roskile, Linköping, Malmö og Visby.

Og som vanlig en rekke interessepunkter som har fått egne 3D-modeller – 90 i tallet. Dette inkluderer alt fra Geirangerfjorden og Nordkapp til Ulriksbanen og Kjeungskjær Fyr.

Vi slo av en prat med Jorg Neumann, toppsjef på «Flight Simulator»-spillene, om smått og stort som omhandler den mer enn 40 år gamle spillserien.

– Vi er tilbake til Nord-Europa igjen, vi fikk jo en oppdatering i 2021 også?

«Flight Sim»-sjef Jorg Neumann, med sin samling spill.

  – Ja, det var «World Update 5»! Jeg husker at jeg var veldig glad for å kunne oppdatere området da, men så var jeg litt skuffet fordi det var den første oppdateringen vi hadde som ikke hadde skikkelige 3D-byer, forteller Neumann.

Han har tidligere omtalt oppdateringen som «den dårligst rangerete oppdateringen».

– Mange fløy rundt i fjordene og sa at «det ser bra ut», men jeg tenkte «veel, det kunne vært bedre».

Mye av dette var fordi det var dårlige høydekart som lå til bunns. Det har de nå fikset på.

– Det har tatt så lang tid fordi før måtte vi fly over byer, få tillatelse og alt sånt, men nå har vi mer å jobbe med.

Det er mye som har endret seg de siste årene, og for «Flight Sim»-utviklerne har blant annet EUs Tilgjengelighetsdirektiv, som åpner opp for gratis flyt av tjenester over landegrenser, vært transformativt.

– Før så snakket jeg med det geografiske instituttet i et land og spurte om vi kunne få deres «DEM» (Digital Elevation Models, høydekartene, journ. anm.), og de bare «Jada, det koster to millioner euro». Så vi måtte vente, og nå er det gratis.

– For Norge har vi nå en «oppløsning» på høydeforskjeller ned til én meter, og Danmark er ned til 40 centimeter.

I teorien skal det gi mer korrekte fjell og daler – og mer korrekt plassering av veier og vann.

Samtidig pusses hele Oslo opp i spillet, som betyr at byen vil ligne mer på den virkelige utgaven, og ikke en omtrentlig versjon slik som i dag. Tidligere så slottet ut som en boligblokk, for eksempel – og Operaen er nå lagd fra bunnen av.

Litt større penselstrøk gjøres for resten av Norden.

– Færøyene så ikke bra ut før, vi hadde ikke Grønland i det hele tatt. Og nå har vi mer av Sverige. Så jeg er godt fornøyd med å kunne fylle ut områdene, sier Neumann.

Stegatein utkikkspunkt i Aurland er med.

  Slikt detaljnivå er noe som tar enormt med plass, men teamet har «uendelig» med lagringsplass å ta av, og de ønsker å pøse inn så mye som mulig.

– Det er ikke begrenset til maskinvare mer, alt er i skyen, og innholdet i spillet er i grunn bare en strøm som kommer til deg.

– Én by er raskt 30 til 50 gigabytes med data nå. Det er ganske vilt. Jeg brukte å zippe opp floppy-disker med spill og sende dem til folk!

Denne jakten på detaljer er noe utviklerne jobber mer og mer med, og de har dedikerte grupper utviklere som jobber med å finne interessante områder eller kart.

– Vi har en egen gjeng som kun leter etter «DEMs», vi har en egen gjeng som bare flyr rundt i verden og tar bilder. Noen ganger er det vanskelig å få tillatelse.

For eksempel vil militære- og kraftstasjoner være tilslørt i spillet. Men for det meste annet er det fritt fram, så lenge de kan få tak i bilder og data.

I traileren ser vi at et interessepunkt som nå er lagt til for Norge er Salmars oppdrettsanlegg «Ocean Farm 1» – og Neumann forteller at det ikke er noen regler på å inkludere slikt.

– Takk Gud for at jeg ikke trenger å lisensiere bygninger og slikt. Det er overraskende nok ikke nødvendig å be om tillatelse til å ha med slikt, fordi vi lager en digital representasjon av verden. Så lenge det er en korrekt representasjon så kan vi bare gjøre det.

Han er også fornøyd med at de fant en bug som har påvirket Norge negativt: En feil gjorde at de hadde skrudd opp alle vær-elementer for mye – og alle fjorder og innsjøer var i en evig «istid».

– Det var en tøysete feil som gjorde at alt var ganget med ti. Så selskapet vi fikk data fra gjorde at det ikke funket helt. Men en kompis i Norge, Kjetil, sendte meg bilder fra en fjord og kunne fortelle meg at det endelig er riktig!

 

  Folkets ananas

Men hvordan velger de ut hva det er som skal pusses og gnikkes på? Neumann forklarer at de snakker med folk som bor i landene og velger områder og bygninger som sier noe om folket der.

– Det er derfor vi har med ting som hoppbakkene i Norge, fordi de representerer områdene de er i.

Neumann sier de pleier å ta kontakt med myndighetenes informasjonsorganer for turister, for eksempel Visit Norway, som ofte har en oversikt over hva som er mest populært i landene.

– Også har vi folk som jobber verden over i Microsoft, som vi sender over lister til for å høre om vi har glemt av noe. Er det noe kult vi bør ha med?

– For eksempel så hadde vi en oppdatering som fokuserte på Australia, og jeg sendte over planene til det lokale teamet der, og de svarte «dere har glemt av ananasen!». Jeg bare «ananasen?», også viste deg seg at det er en restaurant som har en enorm ananas ved inngangen. Så da måtte vi lage ananasen.

– Så det er et samarbeidsprosjekt med den virkelige verden, slik at vi kan ha med noe som betyr noe for folk.

Dette samarbeidet strekker seg også til selve spillerne, fordi «Flight Simulator» henter mye data om byer og bygninger fra OSM, Open Street Map, som kan endres av hvem som helst.

Noen ganger med morsomt resultat, som da en skrivefeil gjorde at Melbourne, Australia fikk en enorm skyskraper midt i et boligfelt.

OSM har et felt over hvor mange etasjer et bygg har, som kan endres av hvem som helst. Boligen fikk et par siffer for mye.

– The Melbourne Tower! To hundre etasjer, ler Neumann. Slike feil er derimot svært sjeldne.

Neste utgave

Neste år kommer det et helt nytt spill i serien, sjokkerende nok kalt «Flight Simulator 2024», og Neumann greier ikke å holde seg fra å fortelle hva de har planlagt der.

Alt som legges til i dagens utgave av spillet vil være der fra dag én når det nye spillet kommer, men i tillegg til å jobbe med lastetider og tekniske ting, er det virkelige fokuset på detaljer.

For konseptet med å ha en «digital tvilling» til jordkloden virker å ha blitt et stort fokus.

– Det skjedde litt ved et uhell at det ble så viktig med det forrige spillet, ler Neumann.

– Men vi skal gjøre mye mer for de som likte å utforske verden i «2024», folk som ville se huset sitt. Som besøkte ferieplasser.

For å få til detaljnivået som Neumann ønsker seg, tar utviklerne turen opp i verdensrommet med det neste spillet.

– Det er plasser vi ikke kan fly med et fly og ta bilder, men det er områder vi kan fly til med en satelitt. En av tingene vi vil gjøre med det, vi har akkurat gjort tester med det, er noe kalt «3D out of 2D», som beviste at vi kan bruke satelittinformasjon fra interessante områder hvor som helst på planeten.

– Det er et stort gjennombrudd. Det har ikke blitt gjort i 3D-spill før.

Han forteller at traileren for «Flight Sim 2024» allerede inneholder slike satelitt-modeller, som ikke var mulig før.

Kilimanjaro, fra det kommende «Flight Simulator 2024»»

– Kilimanjaro er faktisk en 3D-modell nå, der vi tidligere brukte høydekart, som gjorde at det var litt avrundet og ikke så helt rett ut. Nå har vi lagd den fra satelittbilder og det ser fantastisk ut.

– Vi kan nå gjøre Victoria Falls bedre, vi kan «dra til» Kasakhstan. Plasser som var vanskelig eller umulige å dra til før.

2024-spillet vil få et langt høyere detaljnivå, forteller Neumann. Dette ble nødvendig etter at de la til helikoptere i dagens spill – plutselig kunne folk lande hvor som helst, og ikke alle plasser så veldig bra ut «up close».

Samtidig vil det neste spillet ha langt mer å gjøre fra luften, inkludert brannslukking, redningsoppdrag i fjellene, cargo-transport og lignende.

– Vi må bare gjøre det. Vi må virkelig løse dette, på bakkeplan. Og jeg tror det er der folk vil se den største forbedringen, på det som er på bakken.

– Vi bruker AI og maskinlæring til mye av det, vi gjør piksel-analyser for å se om noe er grus, om noe er gress. Er dette en busk? Er dette en stein?

Også kystlinjer og byer vil kunne gjøres langt mer detaljerte, og planen er at «Flight Sim»-utviklerne skal gi dataene tilbake til de åpne nettverkene som har bidratt.

På samme måte vil andre Microsoft-grupper kunne forskyne seg av arbeidet som gjøres. «Flight Sim» har for eksempel lent seg mye på data fra søkemotoren Bing, for eksempel, men nå er det Bing som kan hente fra «Flight Sim».

– Når vi klassifiserer områder, så sender vi det tilbake. Bing kan få alle «points of interests» vi lager, de kan få 3D-modellene.

København er mer detaljert og korrekt nå.

  Feriespillet

En annen endring som er kommet med årene er måten folk konsumerer dataspill på, og spill har blitt mer tilgjengelig enn noensinne.

– Tidligere var flysimulatorer som dette litt for de mer «hardcore» blant oss, men nå har de tilgang via Game Pass og skyspilling. Har dere merket noe til dette på antallet som spiller?

– Absolutt, det er ikke et spørsmål engang. Å gjøre spillene tilgjengelig har firedoblet antallet som spiller.

– Det er noen millioner folk der ute som har dette som sin hobby. Ofte er dette det eneste de spiller, for de er egentlig ikke «gamere», som bygger cockpiter og virkelig går all in. Men vi har nå sett millioner på millioner av nye folk som kommer inn.

– Også er det ikke bare flying nå, for de kan besøke områder og oppleve verden. Den «digitale tvillingen» har vært en enorm suksess for å få folk inn i flysimulator-verdenen.

Isbreer på Grønland er nå med.

  Hele konseptet med digital turisme er noe Neumann har innsett at spillet hans er blitt en viktig del av.

«Flight Simulator» ble nesten den eneste måten man kunne fly ut av landet på under pandemien – og i etterkant har spillere begynt å bruke spillet som en ferieplanlegger.

– Vi har krysset en slags grense med dataspill nå, føler jeg. Jeg hadde det sånn for noen år siden med «Assassin's Creed», der jeg bare løp rundt for å se på ting i Egypt. Jeg gjorde ikke noe annet.

– Jeg får mange e-poster fra folk, de får tak i e-posten min av en eller annen grunn, også sender de meg planene sine for feriene de skal på, med bilder fra spillet. De har tatt avgjørelsen basert på hvor de har vært i spillet, ler Neumann.

– Det er en fyr fra Australia som er på ferie nå, og nå får jeg bilder fra områdene han planla i «Flight Sim». Det er fascinerende.

Neumann sier de også henvendelser fra alt fra reiseselskaper til arkitektfirmaer som ønsker å bruke innhold fra spillet – fordi modellen av kloden de har, med simuleringer av lys og vær, er så realistisk at den kan brukes til mer enn bare flyspill.

 

  Tidsreise på vei?

– Det snakkes jo mye om digital preservering, og nå som dere holder på å arkivere hele kloden, så hadde det jo vært kult om vi hadde muligheten til å reise «tilbake i tid» i spillet. Hvem vet hvordan verden ser ut om 50 år.

– Jeg er glad du spør om det. Det er jo andre tjenester som har bilder og slikt, der du har en slider du kan bruke for å hoppe tilbake i tid.

– Jeg synes det er veldig tiltalende.

– Vi har New York fra 2013, og jeg skal nå snart jobbe med bilder vi har tatt av New York fra 2022. Vi skal lagre og ta vare på modellene fra 2013, så på et eller annet tidspunkt... Det er ikke planlagt til lanseringen av «Flight Sim 2024», 

Det er tydelig at dette er noe Neumann har grublet mye på, og at det ikke bare handler om bygninger og fly heller.

– Vi kan se hvordan isbreer forsvinner, se hvordan skoger endrer seg, du kan se byer i 3D og hvordan de endrer seg som organismer.

– Mye av grunnen til at vi velger ut fly og sånt er for å ta vare på hvordan de ser ut og slikt. Vi stakk til Linköping for å fotografere en Saab som var den eneste igjen som kunne fly.

– Men jeg innser mer og mer at vi jobber med å ta vare på et utsnitt av jordkloden. Det var ikke noe jeg tenkte på da vi startet!

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3