Annonse
Annonse
– Jeg hadde tenkt å lage et åtte timer langt spill, nå er det opptil 40
Tidenes største gåteløsingsspill?
No items found.
17. October 2013, 09:19

(PressFire.no): I 2008 plasket kritikeryndlingen «Braid» i gang en bølge som ble svært delaktig i at små, kreative indiespill har eksplodert i popularitet de siste årene.

Siden den gang har skaperen Jonathan Blow sittet i snekkerboden og montert «The Witness», som tar for seg gåteløsing i en veldig mye større skala. 

– Jeg hadde egentlig tenkt å lage et åtte timer langt spill, men akkurat nå tar det mellom 25 og 40 timer. Det spørs hvor mye du spiller, siden deler er valgfri, skriver Blow i PlayStation-bloggen.

– Gå hvor du vil

Konseptet kan minne noe veldig om klassiske «Myst»: lusk rundt på en mystisk øy og grav deg ned i historien dens ved å løse gåtene som er strødd rundt i lyngen.

– Øya er en åpen verden, og du kan gå akkurat hvor du vil. Spillet presser deg ikke inn på en linær sti, skriver den anerkjente spillskaperen i innlegget.

Selv om vitnesbyrden også kommer til pc og mobiltelefoner, har utviklerne innledet et spesielt forhold med Sony og deres kommende PlayStation 4.

Da maskinen ble vist fram for første gang i New York, kom Blow på scenen for å erklære at det kommer til Sony-maskinen aller først.

Siste puss

Om alt går etter planen, satser Number None på å gjøre seg ferdig med «The Witness» en gang i starten av neste år.

For øyeblikket strever de visst med å pynte og utbrodere de fargerike omgivelsene. Alt av gåtedesign og annet tidkrevende kreativt arbeid skal være på plass.

– Vi lagde vår egen motor til dette spillet. Det betyr veldig mye jobb, men gir også friheten til å skru på den for å gi en så god opplevelse som mulig, deler Blow i bloggen.

Utover en varm og fargefull stilretning, skal «The Witness» være et dypt filosofisk spill i kjernen.

Krangler med Microsoft

Jonathan Blow hadde tidligere et nært samarbeid med Microsoft, og det skapte oppsikt da han erklærte lojalitet til nemesisen Sony tidligere i år. 

– Neste Xbox handler ikke bare om spill, har Blow synset. Det skal være én grunn til at han sa ha det til Microsoft. «Braid» kom i sin tid først på Xbox Live Arcade.

Indieikonet, som også spilte en viktig rolle i dokumentaren «Indie Game: The Movie», skal i tillegg ha følt seg dårlig behandlet av de tidligere kumpanene.

– De påfører deg så mye smerte som du kan tåle for å få ut av deg det de føler for, påstod Blow i vår. Det er likevel ikke klart om han styrer unna Xbox One eller ei.

«The Witness» utgis til PlayStation 4, pc og Ios. 

Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum