(PressFire.no): Det er litt overraskende og ikke minst imponerende hvor innholdsrikt «Uncharted»-universet viser seg å være.

Med «The Lost Legacy» stiller Nathan Drake seg til siden og lar bi-roller med snert og glimt i øyet tre inn i rampelyset. Det viser seg ikke bare å være et interessant sidespor, men gir serien også ekstra dybde.

 

Nye fasetter

For når roller som har blitt portrettert med en fot i den moralske gråsonen inntar hovedrollene, får spillet et mindre forutsigbart element enn de velkjente Drake-brødrene.

Det å komme under huden på Chloe og Nadine gir spillet den ekstra fasetten som gjør det at spillet ikke blir et fattigmanns-«Uncharted», men tvert imot gir universet ekstra vitalitet.

Spillskaperne puster liv i rollene med motiv, drivkraft og sosialdynamisk maktbalanse.

Jeg skulle ønske at Naughty Dog kanskje tok seg enda lengre tid med det følelsesmessige, noe som for meg hevet «Uncharted 4: A Thief’s End» et ekstra hakk.

Det kunne også blitt noe helt spesielt om det spillmekaniske kunne hatt en slags innflytelse på forholdet mellom Chloe og Nadine, hvis forhold er en berg-og-dalbane bygget på mistillit og felles interesse.

Dette tilfører heldigvis også moment i historien med kvaliteter basert på frekk humor, galgenhumor og følelsesladde øyeblikk i en dramaturgisk rytme.

 

Pinlig uoriginalt

Og det er viktig – for selve pilarene i historien ville ikke klart å bære noe helst: Et kappløp for å finne en mytisk skatt før en organisert militant organisasjon styrt av en psykopat får klørne i den først. På papiret er det nærmest pinlig uoriginalt, gjort tusen ganger før av både «Uncharted» og «Tomb Raider».

I stedet er dette nøyaktig som du forventer av en utvidelse til «Uncharted 4: A Thief’s End» - det er heseblesende actioneventyr med alle ingredienser du fikk fra forgjengeren. Det er skyting, sniking, klatring og kjøring i noe som fort går fra «tango» til «vals» og tilbake igjen – slik vi gjerne kjenner det fra Naughty Dog.

Og det er nesten unødvendig å måtte påpeke at det hele foregår i vanvittige vakre omgivelser, men noen av øyeblikkene tar virkelig pusten fra deg. Inntrykkene blir gjerne forsterket når du ikke bare skuer over dem, men også trer inn i dem.

Følelsen av å dra på skattejakt og tapte sivilisasjoner i jungelen har aldri vært så frodig og vakker her, og man må bare berømme kunstverkene utviklerne har drømt opp.

 

Det er fullt mulig å anklage «Uncharted: The Lost Legacy» for å bare være «mer av det samme» - for på en måte er det også nøyaktig det.

Dette er nesten samme spill som forgjengeren, men forgjengeren var på mange måter som en stor og planlaget reise i flere land. «Uncharted: The Lost Legacy» er mer som impulsivturen du tar med en kompis for å bli bedre kjent.

«Uncharted: The Lost Legacy» slippes til PS4 22. august.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Har du «Tetris» på mobilen?

Om det er laget av EA bør du lese dette.

Les mer

Nintendo vant forbrukerrettsaken mot Norge og Tyskland

Søksmålet om forhåndsbestillinger av spill på Switch forkastet. Anken kan ta halvannet år.

Les mer