Den hele og fulle tittelen til dette nedlastbare PlayStation 3-spillet er «Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars». Et lite tilgjengelig navn som i likhet med sluttresultatet hadde vært tjent om studioet Psyonix, som debuterte med dette spillet, fulgte prinsippet less is more.

For denne type spill er som skapt for onlinebutikken til PS3: Et kjekt lite spill med noen morsomme idéer og originale tvister, til en sympatisk pris og støtte for nettspilling.

Diskuter dette spillet i vårt forum.


BILBALL

Konseptet i «Battle-Cars» er at du styrer små biler på lukkede baner der målet er å få en stor ball i motstanderens mål.

Du freser altså rundt, hopper, kjører opp langs vegger, booster og dulter borti en diger sprettball som ser ut som den er fylt med helium.

Kombinasjonen bil og ball er kontroversiell nok, men det fungerer bedre enn man kunne ha fryktet etter litt trening.

Resultatet blir en slags biljard som hviler tungt på fysikken når så mange elementer er i stadig bevegelse, for du har i tillegg et varierende antall med- og motspillere du må tenke på også.

Grafikken er ikke imponerende, og er et av problemområdene. Banene og lyseffektene er habile nok, men presentasjonen av enkelte detaljer og teksturer er middelmådig.

I tillegg opplever du noe screen tearing, at skjermen ”revner” og etterlater noen stygge linjer på skjermen om du beveger kamera eller bil raskt i en retning.

Når dette fører til at du mister orienteringsevnen, og fra før har en håndfull mikrobiler og en ball å holde styr på, ødelegger dette mye for den mest umiddelbare spillbarheten.

Enspillerdelen av spillet er greit løst gjennom minispill og en turnering med 13 kamper. Minispillene er en fin måte å lære seg triks og grunnelementene på, for det er ikke et direkte enkelt spill selv om presentasjonen av «Battle-Cars» lar deg føle nettopp det innledningsvis.


LUGGETE ONLINEDEL

Målet er å samle stjerner som bevis på hvor dyktig du er. Stjernene låser i tillegg opp trophies og nye skins, biler eller baner.

Stjernesankingen gir deg en ekstra dimensjon og holdbarheten øker, for etter å ha vunnet alle 13 kampene i turneringen kan du gå tilbake for å gjøre deg fortjent til flere stjerner.

Spillet minner litt om klassikeren «Speedball» Du tar oppstilling i formasjoner som er inspirert av amerikansk fotball og finner felter på banen med turbo som kommer godt med om du må haste mot målet for å «heade» ballen i mål.

Det å time en hoppbevegelse og en rullende ball, samt samle turbo og holde øye med hvor andre små biler befinner seg, setter høye krav til koordinasjonsevnene.

Etter den første timen følte jeg at spillet bommet fullstendig på mål gjennom å by opp til en annen spillopplevelse enn det du faktisk får, og var på vei i kjøkkenskuffen for å finne slaktekniven. Men inntrykket ble bedre etter å ha knekt minispillene, hoppet litt mellom turneringsmodusen og testet onlinekampene.

I takt med at du øker ferdighetsnivået ditt, blir spillet bedre. Ikke bra, men habilt.


I løpet av den første helgen etter at spillet ble lansert på PlayStation Store i Europa, har det vært problemer med onlineserverne. Oddsen for at det blir en snarlig bedring er ikke stor, for spillet kom ut i USA i høst med de samme problemene. La oss håpe på en forbedring, for online ligger det til rette for intense, avhengighetsdannende kamper.

Dukker det opp en oppdatering som retter på onlineproblemer og noen av de stygge arrene i grafikken, kan du plusse på en karakter ekstra og vurdere et kjøp av «Battle-Cars».

Du kan prøve en gratis demo før du eventuelt kjøper spillet.



«Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars» ble lagt ut på PlayStation Store 12. februar og koster 75 kroner.

Diskuter anmeldelsen i vårt forum.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer