Fat Princess

For tjukk for sitt eget beste?

Du trekker sverdet og stormer mot porten. Idét du nærmer deg, samtidig som fienden rykker fram, hører du prinsessen skrike at hun er sulten.

I panikk driter du i prinsessa og henter i stedet en arbeiderhatt for å reparere porten, men når du endelig kommer frem ser du at du mangler nok ressurser.

Prinsessen skriker fremdeles etter kake, og det kan bare bety én ting. Ditt verste mareritt er i ferd med å åpenbare seg: Prinsessen er ikke tjukk nok, og fienden er i ferd med å bryte gjennom forsvaret.

Hva gjør du nå? Velger du en preventiv fremgangmåte hvor du prøver å skaffe ressurser til å reparere forsvaret? Kan du stole på at de andre klarer å holde fienden i sjakk? Eller vil du selv ta skjebnen i ballegrep og slåss til siste dråpe blod i håp om å slå ned angrepet?

Tikk-takk, tikk-takk, klokken går og prinsessen skriker fortsatt.

YRKESVEILEDNING

Det er ikke tvil om at idéen til «Fat Princess» er smekkfull av kreativitet og gøyale påfunn.

Spill med to rivaliserende lag som slåss så blod og kroppsdeler spruter for å redde sin elskede feite prinsesse gror ikke akkurat på trær.

I basen er du bare et lite tannhjul, en byggestein, en maur eller en kommunearbeider, om du vil.

Men heldigvis spiller du på et lag sammen med andre, hvor antallet varierer basert på hvilket type spill som ble startet.

Det fiffigere er at hverdagen aldri blir kjedelig, for du kan når som helst velge selv hvilket «yrke» du vil bidra med - fotsoldaten er best i nærkamp, skytteren er best til å angripe fra avstand, magikeren kan bruke magi til og for eksempel angripe flere samtidig, presten kan blant annet helbrede, mens arbeideren kan sanke ressurser, bygge og videreutvikle arsenalet.

Rundt i basen er det en hattemaskin for hvert yrke. Når du plukker opp en hatt som symboliserer yrket, blir du automatisk døpt og får ferdighetene til det korresponderende yrket.

Samtidig som forsvaret av slottet foregår for fullt, er det viktig å fôre prinsessen med kake. Slik blir hun god og feit, og dermed vanskeligere for fienden å redde. Klarer fienden å slå gjennom forsvaret så er prinsessen så tjukk at det tar lang tid å bære henne, og laget lett kan slakte redningsforsøket.

KAOSTEORIEN BAK STYRET

Problemet er at denne typen spill ikke fungerer spesielt godt uten en form for strategisk samarbeid mellom spillerne.

Og her er har ikke utvikleren tenkt langt nok. Det er svært få muligheter til å kommunisere, og heller ingen mulighet til å lage klaner eller lag.

Dermed hersker stort sett fullstendig kaos i alle kampene, og det er mer frustrerende enn moro.

Selvfølgelig er det latterlig sprøtt å se den strålende, tegneserieaktige grafikken med små soldater som kutter hverandre i småbiter, men i lengden er det frustrerende uten fremdrift.

Men det er ikke vanskelig å se potensial til fryktelig mye moro om strategien er lagt.

Et spill kan ofte vare i 45 minutter, hvor mesteparten av tiden er frustrerende uproduktiv – folk løper i alle retninger, og lite fremgang er å spore. Men idét alle plutselig drar i samme retning, kan hele slaget vinnes i løpet av tre minutter, og det virker litt tilfeldig hvilke av lagene som plutselig begynner å samarbeide.

I tillegg har spillet fremdeles til gode å fungere smertefritt online. Hvis du i det hele tatt klarer å komme deg inn i et spill, er det plaget med at det hakker i hytt og pine. Heldigvis har utviklerne allerede identifisert problemet, og annonsert at de jobber med en snarlig oppdatering.

Énspillerdelen av spillet er dessuten kortere enn Samantha Fox, og fullstendig overflødig. Den kan til nød brukes som en innføring i spillets mekanikk, men du må IKKE finne på å kjøpe spillet i håp om mye moro offline. Det er ingen tvil: «Fat Princess» ble født for å spilles online.

Spillet skal imidlertid ha pluss for å ha laget en enkel måte å invitere venner med i et spill, en funksjon vi gjerne skulle sett oftere i PS3-spill.


I dagens form er dessverre følelsen av å spille «Fat Princess» som å spille noe som ikke har slått ut i full blomst. Det er mye utvikleren kan gjøre for å forbedre opplevelsen. Om de klarer å glatte ut problemene, så kommer dette til å bli et fett onlinespill som kan definere etterkommere.

Det kan selvfølgelig hende at det tar litt tid før de forskjellige strategiene etablerer seg, men i dagens form er det bare for tilfeldig hvem som kan feire seieren med kake.

Når et spill har 30 spillere samtidig, så sier det seg selv at det må strammes opp for at det ikke skal bli fullstendig D-dagen HELE tiden. Det blir for lenge mellom mestringsfølelsene, men heldigvis har «Fat Princess» fremdeles flust av «så du det!?»-øyeblikk.

Jeg krysser bare fingrene for at utvikleren selv forstår problemene, for hvor mange spill med tjukke prinsesser vet du om?

NB! Spillet kan kjøpes på PSN for 115 kroner. Under E3 i år ble det annonsert at Sony har en egen versjon til PSP under utvikling, kalt «Fat Princess: Fistful of Cake».

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3