Dette spillet ga oss klump i halsen

Vi kårer årets beste actioneventyr og rollespill.

27. desember 2013 13:28

(PressFire.no): Når vi nå vitner solnedgangen til en konsollgenerasjon, er det nok en gang tydelig at stjernehimmelen som etterlates har fått noen av sine sterkeste stjerner det siste året.

Tradisjonen tro er det mot slutten av en konsollgenerasjon at noen av de aller beste spillene kommer. Med andre ord har 2013 vært et svært godt spillår.

Året beviste også at actioneventyret lever i beste velgående, med både kjente navn så vel som nye.

Naughty Dog viste nye fasetter med «The Last of Us». Lara Croft viste seg fra yngre dager i et kanskje overraskende vitalt eventyr. Raiden gjenoppstår i et heseblesende actionepos. Med presidenten i hovedrollen og utenomjordisk invasjon tok «Saints Row» den lengre enn noensinne. «Assassin’s Creed»-serien ga Sid Meier skikkelig konkurranse i Karibien. Og Rockstar klarte nok en gang å trollbinde spillere med sitt nye «Grand Theft Auto».

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill.

ÅRETS ACTIONEVENTYR

Vinner:


«The Last of Us»

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:

«Grand Theft Auto V»
«Tomb Raider»
«State of Decay»
«Metal Gear Solid: Revengeance»
«Saints Row IV»
«DmC: Devil may Cry»
«Risk of Rain»
«The Wonderful 101»
«Assassin’s Creed IV: Black Flag»
«The Legend of Zelda: Wind Waker HD»

Etter noen år med vittige kommentarer og glimt i øyet mens man henger opp ned fra togvrak i «Uncharted»-serien, var Naughty Dog klar for alvorspreken. Med «The Last of Us» tar de drama inn i actioneventyret, og samtidig kler det i en drakt som bare kan beskrives som den vakreste dystopien på lenge.

Med bransjeledende animasjoner, dialoger og dramaturgi har de skapt et verk som kan gi mange filmer og bøker kan et stikk av sjalusi. «The Last of Us» viser at et medie med fordeler som kulturuttrykk - der en progresjon basert på dine opplevelser påvirker ditt forhold til rollene.

Ved å dele interaktive opplevelser med så overbevisende roller, knyttes båndene tettere og gir en opplevelse man ikke bare kjenner i tomlene, men også i brystet og i hodet.

Aldri før har rollene vært mer «levende» enn her, og både Ellie og Joel blir hos deg lenge etter at rulleteksten er ferdig.

 

ÅRETS ROLLESPILL

Vinner:


«Ni No Kuni: Wrath of the White Witch»

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:

«Baldur’s Gate II: Enhanced Edition»
«Path of Exile»
«Final Fantasy XIV»

Ikke la deg lure av det hypersjarmerende ytre laget – dette er ikke et spill som er verken fordummende eller kompromisser på den viktige kampmekanikken.  I tillegg til å ha dybde, er det også svært underholdende, det har glimt i øyet og «sjelen» til animasjonslegendene hos Ghibli er definitivt til stede.

Når det Oscar-vinnende animasjonsstudioet er involvert, ser det naturligvis utrolig flott ut. Sammen med Level 5 klarer de å gi følelsen av å være med i en slags blanding av interaktiv tegnefilm og et japansk rollespill.

Universet står på vid gap som en invitasjon til et eventyr som bare ligger klart for utforskning. Her er det bare å tre inn og nyte reisen.

 

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2013? 

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en ekstra debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.


- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2013. Akkurat den kåringen runder vi av med, før nyttårsaften.


- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått. Du finner alle spillkåringene våre her.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3