De mest gripende spillhistoriene fra 2013

Det blir også duell mellom Mario og Rayman.

28. desember 2013 16:40

(PressFire.no): Bak dagens luke i vår romjulsspillkalender skjuler det seg tre ganske forskjellige kategorier:

Plattformspillene vi har kost oss mest med, pluss de beste håndholdte fra 2013. Dessuten har vi i år valgt å lage en ny kåring, der de mest sjelsettende historiene skal hylles.

På årets Game Developers Conference var ambisjonene rundt historieformidling et hett tema. Eller, kanskje mest mangelen på slike ambisjoner.

Flere utviklere snakket varmt til kolleger at det er på dette punktet mange har sovnet de siste årene, i sin streben etter å prøve å etterligne filmmediet – eller gro fast i konvensjonene om at du kun kan få suksess om du lager lavpannede militærskytere. I stedet er løsningen å utforske mulighetene spillmediet har, i stedet for å ape etter Hollywood, mener mange fra grasrota.

Heldigvis finnes det noen perler fra dette året som virkelig tør å utfordre oss.

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill.

ÅRETS PLATTFORMSPILL

Vinner: «Rayman Legends».

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:


«Super Mario 3D World».
«Puppeteer».
«Tearaway».
«Bit Trip Runner 2».
«Rogue Legacy».
«Guacameele!».
«Sly Cooper: Thieves in Time».
«Ratchet & Clank: Nexus».

«Rayman Legends» og «Super Mario 3D World» fikk soleklart flest stemmer. Egentlig skulle nye «Rayman» debutere på Wii U, men Ubisoft ombestemte seg i siste liten og ga heller ut «Legends» til flere konsoller.

Dette er en lykkepille av et spill, et du ikke klarer å møte uten å dra på smilebåndet og la deg overraske av alt overskuddet og fargeglade krumspring fra Michel Ancel og folka hans.

Både Wii U- og PlayStation Vita-versjonene har med litt ekstra, i forhold til at du kan bruke den trykkfølsomme skjermen til for eksempel å kile et stort monster litt i barten for å åpne veien – eller, du må dreie og vri på konsollen enkelte ganger. Spillet er i tillegg en oppvisning når det handler om design av musikalske plattformnøtter og gåter, der rytmen, treffsikkerhet og timing er helt suveren.

«Super Mario 3D World» oser også av overskudd. Hadde du mistanker om at dette skulle bli et hastverksprosjekt, sauset sammen for å rekke en ny og viktig Wii U-jul for Nintendos del, blir dette kjapt avkreftet. Det er lenge siden sist vi har kost oss såpass mye i selvskap med den tykkfalne rørleggeren.

Spillet overrasker hele veien, er kjempepent å se på og de relativt korte banene gjør at det oppnås en flyt der det blir veldig vanskelig å legge «3D World» fra seg. 

Det er et knippe bak disse to storspillene som virkelig fortjener hederlig omtale. «Bit.Trip.Runner 2» har en utrolig avhengighetsgrad, «Puppeteer» og «Tearaway» viser at det gror godt i PlayStation-plattformspillfamilien – to godbiter henholdsvis utgitt til PS3 og Vita i år.

 

ÅRETS BESTE HISTORIE

Vinner: «The Last of Us».

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:


«The Wolf Among Us».
«Ni No Kuni: Wrath of the White Witch».
«Gone Home».
«BioShock Infinite».
«Brothers: A Tale of Two Sons».
«The Walking Dead» – Ep. 1, sesong 2.
«Puppeteer».
«Grand Theft Auto V».
«The Stanley Parable».

«The Last of Us» briljerer, også med historien. Det er mørkt, rørende og dristig. Ikke rart Sony allerede har sikret seg rettighetene til å lage filmversjonen.

Kampen om overlevelse midt apokalypsen har aldri føltes så jordnært, noen ganger vakkert og nakent, men oftest desperat og truende. Det er kanskje bare Telltales jobb med «Walking Dead»-serien som ligner.

I «The Last of Us» droppes billige virkemidler, med hjerneløs slakt av smittede, og gjøres i stedet til en personlig og troverdig kamp om å overleve – én dag til. Dette kommer til live gjennom sterke skuespillerprestasjoner, den kanskje beste spillgrafikken fra forrige generasjon konsoller og smellvakker musikk.

Apropos Telltale Games, deres «The Wolf Among Us» kom også langt oppe på lista. Tolkningen av «Fables»-tegneserien ser gnistrende pent ut, med en tegneseriestil som formelig kommer til live. De mest idiotiske gåtene fra tidligere Telltale-spill er byttet ut med en mer dialogdrevet interaksjon, der du for eksempel må forsøke å punktere vitneforklaringer.

Telltale er også i år representert ved «The Walking Dead». Den første episoden av totalt fem kom ut like før jul, og grep oss umiddelbart.

Level 5 og Studio Ghibli har ansvaret for en annen stor favoritt i redaksjonen, «Ni No Kuni: Wrath of the White Witch». Her får vi eventyrlyst, vågale temaer og en tegnefilm som blir levende og organisk.

 

ÅRETS HÅNDHOLDTE/MOBIL

Vinner: «The Legend of Zelda: A Link Between Worlds».

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:


«Plants vs. Zombies 2: It’s About Time».
«Tearaway».
«Frozen Synapse».
«Ice Breaker: A Viking Voyage».
«CarX».
«Animal Crossing».
«Luigi’s Mansion 2».
«XCOM: Enemy Unknown».
«Star Wars: KotOR».
«SteamWorld Dig».
«Fire Emblem: Awakening».
«Guacameele!».
«Year Walk».
«Deus Ex: The Fall».
«Gemini Rue».
«Fist of Awesome».
«continue?9876543210».
«Little Inferno».
«The Cave».
«Costume Quest».

Det har vært et solid år for Nintendos 3DS-konsoll, og 2013s aller beste i denne kategorien – der vi også har tatt med mobilspill – er «The Legend of Zelda: A Link Between Worlds», mener vi. Her får vi en kombinasjon av nostalgi, ettersom trådene knyttes med det 21 år gamle «A Link to the Past», men også innovasjon og nybrottsarbeid. 

«Animal Crossing», «Fire Emblem Awakening» og «Luigi's Mansion 2» er andre solide bidrag til 3DS-biblioteket fra 2013.

En annen tendens, som også er gjeldende på våre årsoppsummeringslister, er rekken av vellykka overføring av spill som «XCOM: Enemy Unknown», «Star Wars: Knights of the Old Republic» og «Frozen Synapse» som fortsetter å gjøre nettbrettutvalget spennende, og døyver utvalget av «Angry Birds»-kloner.

Når vi først er inne på nettbrett: «Plants vs. Zombies 2: It's About Time» er det delte meninger om – men enkelte i PressFire mener spillet, slik det forelå på lansering, var fantastisk. I senere tid har push-meldingene og maset om å få deg til å legge igjen flere mynter kludret til inntrykket en del.

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2013? 

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.


- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2013. Akkurat den kåringen runder vi av med, den 30. desember.


- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått. Du finner alle spillkåringene våre her.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3