Vi møtte «Football Manager 2010»-utvikleren

Samtidig som utvikleren har puttet flere muligheter inn i årets Football Manager, skal nybegynnere finne ut at terskelen i år er lavere, sier Miles Jacobson.

21. oktober 2009 16:13

STOCKHOLM (PressFire.no): Miles Jacobson, Studio Director hos Sports Interactive (SI Games), presenterte «Football Manager 2010» for nordiske spilljournalister denne uken. Jacobson går langt i å hevde at årets utgave er nærmere det utviklerne bak markedets største managerspill i flere år har drømt å få til. De siste årene har anmeldelsene rundt utgivelsene vært gode. Noen til og med ekstatiske. Men Miles innrømmer at det er noe som har plaget SI Games i lengre tid.

- Da «FM 2009» kom ut, fikk spillet unisont god mottakelse. Det ble vår bestselger og Radio 1-lytterne i England stemte det frem som tidenes nest beste spill, sier Jacobson.

- Men vi var ikke fornøyde, vi hadde begynt å få et renomé som et studio som ga ut uferdige spill med for mange feil, fortsetter han.

En kombinasjon av stort arbeidspress, «FM Live», MMO-varianten, krevde nok sitt - og det at spillet har vokst hvert år til å inkludere flere spillere, større muligheter og en 3D-kampmotor, gjorde at «FM 2009» trengte et par omganger med oppdateringer (patcher) før det ble slik man hadde sett for seg at spillet skulle bli, utdyper Miles Jacobson.

I år har utviklerne snudd på flisa, hyret inn nye folk og delt inn utviklingen i flere separate bolker – der hver hoveddel av spillet fikk sitt team med kvalitetssikrere og testere.


- FOKUSERTE PÅ FEILSØK

SI Games har gitt ut fotballmanagerspill i 17 år, ett nytt hver sesong, og Miles har vært med på 14 av spillene. Som de fleste vet, het denne spillserien tidligere Championship Manager. Men etter at SI Games splittet med utgiveren og fant et nytt hjem hos SEGA, ble man nødt til å døpe om managerspillserien. Championship Manager fortsatte, med andre utviklere, og bare navnet er inntakt i forhold til hva man forbinder med denne serien før bruddet. 

Utviklingen av årets spill hadde noen klare mål, i følge Miles: Mer tilgjengelig presentasjon og menyer, bedre 3D-visning av kampene og et spill på lansering som skal inneholde langt færre feil.

- Vi startet utviklingen tidligere, og frigjorde mer arbeidskraft som vi fokuserte rundt feilsøkingen. Selv om dette har blitt det spillet vi har gitt ut med færrest feil i løpet av de 14 årene jeg har jobbet i SI, er det fortsatt ting vi skal få på plass gjennom patcher. Den første kommer på lansering, 30. oktober, og adresserer noen småting. Dessuten har vi én spesifik ting som irriterer oss:

- Stephen Carr la opp mens vi gjorde ferdig demoen, mens nå har han gjort comeback og signert for Birmingham City. Han dukker selvsagt opp i den første av tre planlagte patcher.

Slike uttalelser er hverdagskost fra dette studioet, og øyet for detaljer og realisme er også forankret i spillene. FM-serien skal by på en opplevelse som gir deg følelsen av å være en manager, understreker Jacobson, og i år finner man flere endringer i menyene som skal bidra til å gjøre denne illusjonen sterkere.

- I år har vi stappet 400.000 spillere og ledere inn i spillet, og gjort det mulig for deg å filtrere hvor mange av disse du vil ha med i FM-spillet ditt basert på ytelsen på din PC på en bedre måte enn tidligere år. Vi introduserer også en helt ny meny der du kan velge hvor mye informasjon du vil ha gjennom å abonnere på nyhetskilder (både klubber, spillere og ligaer – journ.merk). Dette er basert på at hver enkelt har ulike behov og ønsker for hva man vil ha i spillet, sier Jacobson.

FORTSETTER PRESSEKONFERANSENE

Menyene og utseendet i år er virkelig nyvinninger. Har du testet demoen som ble gjort tilgjengelig for noen dager siden, vet du hva dette innebærer. Det tar definitivt litt tid å finne seg til rette i FM-land i år, selv for de som er erfarne med spillserien. Tre-menyene er skrapet, og i stedet er alt lagt ut på en måte som visuelt minner mye om en webside med bokser og informasjon spredt utover skjermen.

Dette skyldes at flere spillere sitter med større skjermer og bedre oppløsning enn spillet tidligere har kunnet tilby, sier Miles, og fortsetter med å si at man denne gang ville utforske muligheter til å skreddersy informasjonsstrømmen på PC-skjermen basert på hver enkelts behov.

- Dessuten er filtrene når du skal søke på nye spillere utvidet. Igjen har vi tatt tilbake en kjærkommen mulighet fra tidligere årganger – den at du kan velge om du er fornøyd med at søket finner 4 av 5 utvalgte egenskaper som du er på jakt etter, forteller han.

Noe kritikk kom i fjor etter at SI Games gradvis har beveget seg mot å skape en troverdig ramme rundt forberedelsene til en ny sesong og foran hver kamp. Du må møte opp på pressekonferanser, eller sende assistenten din, og svare på spørsmål fra journalister rundt spilleroverganger eller forventinger til ditt eget lag. Tilsynelatende er dette krimskrams som man får inntrykk av ikke spiller stor rolle for spillopplevelsen, men Jacobson er ikke enig:

- Pressekonferansene er forbedret litt i år. I fjor registrerte vi at noen likte denne delen av spillet, mens andre hatet den, smiler han.

- Men går man på mange pressekonferanser, i den virkelige verden, oppdager man fort at det er de samme fem spørsmålene som går igjen! Alle svarene du avgir får betydning i spillet, og kan avgjøre hvilke spillere du får lokket til klubben din. Ett tips: Om du ikke gidder å gå på pressekonferansene – finn en assistentmanager som har høye tallverdier når det gjelder å omgå media, røper han.

NORGE ER PÅ SALGSTOPPEN

Litt av grunnen til at SI Games hadde ryddet plass i et travelt program før lanseringen 30. oktober for å besøke Norden, er at spillet gjør det veldig bra på våre breddegrader. Ikke bare finnes det dedikerte fanforum, som FM Norge, som drives på dugnadsbasis, samler tips om taktikk, spillerkjøp og nyheter og presenterer dette for menigheten, men salgstallene er overraskende bra, forteller Miles.

- Vi har brukt mye tid det siste året på å gå dypt inn på spillervaner og lese hva folk gjør med «FM 2009», noe vi for første gang har kunnet gjøre nå. Der finner vi blant annet ut at en gjennomsnittlig FM-spiller bruker 240 timer på et spill, og at vi ikke overraskende er størst blant menn, smiler han.

- Vi er størst i segmentet 18 til 24 år, så kommer 24 til 29-gruppen. De over 30 får kanskje familier og må roe ned litt på spillingen, mens 35 og oppover er den tredje største gruppen. I den alderen har man kanskje blitt lei av ungeskrik og familieforpliktelser, fleiper Jacobson.

- England er ikke uventet det største markedet vårt, med Frankrike på andreplass. Det kom litt overraskende på oss at Danmark er på tredjeplass over landene vi selger flest spill til, mens Norge er på 4. plass, sier han.

Miles bruker mye tid på pressekonferansen på å sette opp et nytt spill og vise flere nyheter i praksis. Han kjører fra en vanlig laptop, for å demonstrere at spillet i år er 45% raskere enn i fjor. Jacobson velger seg Arsenal som utgangspunkt, og kommer frem til et helt sentralt punkt i spillet som kanskje for de fleste markerer den viktigste nyheten i «FM 2010».

Stikkordet er taktikk.

- Vi har en helt ny måte å sette opp taktikken på i år. Dette er faktisk basert på at vi ble kontaktet av noen i forumet vårt som kom opp med løsningen vi til slutt nå ser i spillet.

«Create Tactics» tar deg gjennom åtte trinn der du blir spurt om fotballfaglige preferanser som bestemmer hvordan laget ditt skal spille. Dette erstatter, om du ønsker, måten du selv måtte inn og skru og justere hver minste detalj, men du har selvsagt fortsatt mulighet til å gjøre dette om du vil endre detaljer i måten laget ditt skal spille på.

Miles demonstrer dette ved å gå inn på spissene i en 4-4-2-formasjon og vise hvordan du kan definere at den ene er for eksempel spiller som en typisk møtende spiss, Carew-style - en som trives best med bakenden rettet mot keeperen, eller definere en friere spissrolle som beveger seg mye i rommet fra midtbanen og opp, mer som Carlos Tevez gjør.

- KJENT  FOR  PRESISJON FREMFOR UTSEENDE

SI Games er også veldig stolt over det teamet har fått til når det gjelder visningen av kampene i 3D, som de i år insisterer på fortjener en ny sjanse om du er en av de som ikke likte denne nyvinningen i fjor.

- Vi er ikke et FIFA- eller Pro Evolution Soccer. Stadioene våre er ikke nøyaktige kopier, men reflekterer originalene når det gjelder kapasitet, og publikumsoppmøtet varierer alt etter hvilken kamp du spiller.

- Vi er kjent for presisjon fremfor utseende, men i år har vi oppgradert 3D-visningene kraftig. Dette er en drøm vi har hatt i flere år, å kunne vise spilleren hva som skjer på banen og hva konsekvensene av taktiske endringer får for banespillet.

- Så man ser Theo Walcott rase forbi motstanderne på kanten om man har lagt til rette for at han kan benytte sin hurtighet?

- Absolutt! Og det er noe jeg tror alle FM-managere ønsker å se, sier Jacobson.

Onlinespillet «FM Live» ble lansert i fjor, og drives separat i SI Games i forhold til utviklingen av Football Manager-spillene. Miles Jacobson forteller at teamene lærer av hverandre og at «FM Live» er en fin mulighet å teste ut nyheter på som også kan overføres til FM-spillene. Ett eksempel på dette er måten du nå kan slenge ut 22 kommandoer fra sidelinja, som så fort spillet stanser iverksettes og endrer formasjonen din basert på at du gir beskjed om å pumpe ballen oppover, skyte så fort sjansen byr seg eller lignende.

- Dette går begge veier. Vi lærer av «FM Live» og de av oss. Sidelinjeinstruksjonene ble først introdusert i «FM Live» og er en fin måte å gi deg flere strenger å spille på som manager, samtidig som det gir en umiddelbar følelse av å gjøre spillet mer sømløst.

- Har du et innsidetips til de som er ferske i FM-sammenheng?

-  Vel, først av alt. Prøv demoen, bli kjent med den. Og så er det lurt å velge et stort lag med mange gode spillere. Lek deg rundt og gjør ting enkelt i starten. Du vil mest sannsynlig fort oppdage at det er gøy å ha stjernespillere i stallen, både de du starter spillet med og de du kan kjøpe, avslutter Jacobson.

Nytt i år er at SI Games har gått bort fra systemet med å be deg autorisere kjøpet via et program som i fjor skapte hodebry for svært mange. I stedet satser man på utvidet Steam-støtte, der du både kan handle spillet digitalt og finne eksklusive godbiter i tiden som kommer. Skins og oppdateringer, ble nevnt, men også tilbud som det piratkopierende tyrkere kanskje får nyte godt av.

«Football Manager 2010» lanseres til PC 30. oktober. Det kommer også en egen versjon til PSP samme dag.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3