SAN FRANCISCO (PressFire.no): Avalanche er et spillstudio som lett innrømmer at de får ekstra høy puls av tanken på nye konsoller.

Første «Just Cause» kom i 2006, rundt overgangen til forrige konsollgenerasjon. Oppfølgeren utviklet seg til å bli mer et spill enn bare en teknologidemo.

Nettopp slik beskrev tre av sjefene i Avalanche forskjellen mellom det første i serien og «Just Cause 2».

Når det gjelder Nintendos Wii U-konsoll, er det imidlertid ikke særlig entusiasme å spore hos den svenske trioen vi møtte i forbindelse med Game Developers Conference.

NB! Her kan du lese flere intervjuer og nyheter fra GDC '13.

 

«Just Cause 2» (2010).

- Det er litt trist

Avalanche har ingen planer med Wii U, sier de rett ut. 

- Nei. Ikke for øyeblikket. Barna mine spiller «Skylanders Giants» på Wii U. Det er stort sett den eneste befatningen jeg har med den konsollen, sier Christofer Sundberg, grunnleggeren av studioet.

Vi hadde faktisk noen utviklerkonsoller som bare samlet støv. Det er litt trist, for vi skulle jo hatt lyst til å gjøre noe. Jeg syns det er en kul plattform, men akkurat nå er det ikke bare opp til oss. Vi ønsker jo å slippe et spill så bredt som mulig.

Handler det om at det er for få Wii U-eiere?

- Ja, det gjør faktisk det, sier Sundberg til PressFire.

 

Christofer Sundberg og
Stefan Ljungquist i Avalanche.
(Foto: PressFire.no).

- Nintendo vanskelige å få tak i

Brukerbasen er altså for liten til at Avalanche vil ta risikoen ved å lage et spill til Wii U. Det finnes flere eksempler på denne typen skepsis hos tredjepartsutviklere. 

Ubisoft skulle opprinnelig lage en eksklusiv «Rayman»-opplevelse til Nintendo-maskinen, men ombestemte seg bare få uker før den opprinnelige lanseringsdatoen.

«Legends» ble utsatt, og kommer i stedet ut både til Xbox 360 og PlayStation 3 i tillegg til Wii U.

DICE, som lager «Battlefield 4», har også sagt at de ikke har Wii U-planer for sitt neste skytespill.

Christofer Sundberg forteller om noen av utfordringene de har hatt i et forsøk på å få til et samarbeid. Det er ikke bare antallet konsolleiere som gir dem liten appetitt:

- Nintendo har fra vårt ståsted alltid vært vanskelige å få tak i. Man vet liksom aldri hvor man skal henvende seg. Nå har vi imidlertid klart å komme igjennom, via forleggeren vi jobber med.

- Jeg tror Nintendo har mye å vinne ved å gå samme vei som Sony, ved å strekke ut en hånd til utviklerne for på den måten å få med seg enda flere, sier Sundberg.

- Hadde det skjedd, ville man som utvikler følt mer entusiasme, og kanskje fått lyst til å lage noe kult og bra. I Nintendos tilfelle kunne det ha handlet om bruken av GamePad-kontrolleren til Wii U.

 

- Et sted som forandrer seg

Avalanche har ikke annonsert noen nye prosjekter, men på GDC i San Francisco la de igjen noen tydelige hint om hva som kommer til å være i ryggmargen til «Just Cause»-oppfølgeren.

En mindre lineær opplevelse, mer levende og med langt flere detaljer, er hovedtrekkene.

- Bare 18 prosent av spillerne fullførte alle hovedoppdragene i «Just Cause 2». Vi la masse energi i den delen av spillet. Kanskje vi kan droppe akkurat dette - og i stedet gjøre verdenen mer levende, til et sted som forandrer seg?

- Akkurat det blir lettere med de nye konsollene, fortalte designsjefen i Avalanche, Stefan Ljungquist, til PressFire.

- Det blir mer interessant å få til en verden som er i endring. Ikke slik den var forrige gang du spilte, hinter Ljungquist om.

Kommentarer