Intervju med mannen bak «Left 4 Dead 2»

Hvor mange zombier trengs for å skru inn en lyspære? Vi aner ikke, men leser du dette intervjuet får du i hvert fall vite mer om «Left 4 Dead 2».

4. juni 2009 11:57

LOS ANGELES (PressFire): Det er E3, og LA Convention Center oversvømmes av spillentusiaster fra hele verden. Så mye folk på så «liten» plass gjør at kroppen for første gang begynner å gi beskjed om en gryende misantropi.

Jeg trakk meg tilbake til et lite rom fylt med en annen type zombier. Valve inviterte til en slags zen-hage med terapi i form av ultravold. Der prøvde jeg «Left 4 Dead 2» og slo av en prat med Chet Faliszek, mannen bak Left 4 Dead-spillene.

Les anmeldelsen av «Left 4 Dead» her.
Les anmeldelsen av
«Killing Floor» her.


EN FELLES VISJON

Det er bare et drøyt halvår siden Valve slapp «Left 4 Dead» til Xbox 360 og PC, derfor kom det som en stor overraskelse at de allerede nå annonserer en oppfølger.

Chat forteller hvorfor de kommer med en oppfølger så tidlig.

- Det var en felles avgjørelse og visjon å gjøre en oppfølger allerede nå. Når vi listet opp hva vi hadde lyst til å gjøre videre med «Left 4 Dead», så var det så mye at vi ville lage et spill til.

- Det er ikke vanlig for Valve å gjøre oppfølgere så raskt etter hverandre. Etter et prosjekt er det valgfritt hva vi vil ta tak i etterpå, men vi hadde faktisk allerede i januar en versjon som var klar til testing, sier han.

Men communityet rundt det første spillet har allerede begynt å vise sin misnøye til en så snarlig oppfølger. De er bekymret for manglende støtte til det første spillet, men Faliszek kan berolige fansen.

- Det er ikke slik at vi snyter fans av det første spillet, vi har fremdeles både støtte og planlagt innhold på vei. Dessuten vil kampanjer som blir lansert til «Left 4 Dead 2» også fungere i «Left 4 Dead», sier han, og fortsetter å forklare viktigheten rundt et dedikert onlinefelleskap.

- Community er ekstremt viktig for oss, og fordi vi ikke har noen communityansvarlig er utviklerne tvunget til å følge med på tilbakemeldinger fra brukerne. Faktisk oppfordres alle i utviklingsteamet til å skrive en blogg når et spill er ferdig.

- Vi hadde faktisk en situasjon med et norsk community som klaget på dårlige servere, noe som resulterte i at vi oppgraderte serverparken for hele Norden, forteller han, for å vise at til og med nordmenn får den omsorgen vi fortjener.


HVOR MANGE ZOMBIER ER NOK?

Zombie-spill har våknet fra de døde i det siste, for med «Killing Floor», «Dead Rising 2», «The Grinder» er «Left 4 Dead 2» plutselig et av mange.

Men Chet mener det er fullstendig uproblematisk.

- De har alle sin egen versjon og smak på det. Personlig klarer jeg, som en fan, nesten ikke å vente på å få spilt «Dead Rising 2», forteller han entusiastisk.

- «Left 4 Dead» var et litt overraskende spill fra Valve, var du nervøs før slippet, og forventet dere den positive responsen dere fikk?

- Hadde du spurt meg en måned før slippdatoen hadde jeg sagt at det kom til å bli fantastisk, men hadde du spurt meg en uke før så hadde jeg sagt at alle kommer til å hate det og at det kom til å kræsje fullstendig.

- Nærkamp og flammeammo er blant nyhetene i det nye spillet. Er det slik at dere føler det er spillets røde tråd og tema?

- Vi prøver å ha forskjellige temaer. For eksempel kan du drepe The Witch med ett slag med øksa. Hvis du sniker deg innpå henne så kan du faktisk ta henne med ett slag.


OPPLEVELSEN ER HISTORIEN

Konseptet i «Left 4 Dead»-spillene er nesten banalt primitivt i forhold til de filmatiske spillene vi har blitt vant med fra andre hold.

Selv Valve selv har med Half-Life-serien vært kjent for å levere opplevelser i den andre enden av skalaen, men Chet prøver å forklare at det ikke nødvendigvis skal være dialoger og dype rollefigurer som lager historiene i interaktiv underholdning.

- Historien er ikke det viktigste i Left 4 Dead-spillene, fordi selve opplevelsen er historien. Det du opplever i spillet er det du kommer til å huske og fortelle andre.

- Vi opplevde til og med på kontorene hos Valve, at folk kom løpende ut fra kontorene og fortalte at de hadde blitt kastet ut av helikopter og landet oppå en haug med zombier, sier han med god overbevisning om at de har oppnådd noe.

Etter en liten prøvekjøring av spillet, er jeg ikke i tvil om at Valve elsker å jobbe med spillet. Det er tydelig at grunnen til at det forrige spillet var så underholdende er at folkene bak har det gøy mens de lager det.

«Left 4 Dead 2» foregår faktisk på dagtid, noe som i følge Chet også forandrer oppførselen til noen zombier så vel som faktorer i spillet.

Det er også fire nye rollefigurer, nærkampvåpen som økser, og masse nye våpen som også kan bruke ammunisjon som genererer flammer. Det er ikke tvil om at dette kommer til å bli like moro som forgjengeren.

«Left 4 Dead 2» slippes til Xbox 360 og PC 17. november.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3