Hinter kraftig om VR-støtte til «No Man's Sky»

Vi snakket med PlayStation-sjefen.

29. oktober 2015 13:36

PARIS (PressFire.no): Europasjefen i PlayStation, Jim Ryan, ser tilfreds ut dagen etter pressekonferansen på Paris Games Week.

Ryan har flere etterlengta spill i kalenderen sin.

Noen av dem ble vist i Paris denne uka, og et av dem er grenseløse «No Man's Sky». Får denne astromiske turen også VR-behandling?

Ja, sannsynligvis.

VR-brillene fra Sony slippes neste år.
(Foto: Scanpix).

Det virkelige PlayStation Plus?

Sony gjør seg også klare til å lansere PlayStation VR, brillene som tar deg inn i en annen virkelighet. En som potensielt kan gjøre et stort innhugg i feriebudsjettet ditt hvis du fristes av tanken på å se rundt deg i stua, kjenne en zombie legge hendene på skuldrene dine selvsagt samtidig som du gløtter den andre veien et par sekunder.

Ja, vi fikk teste litt av «Kitchen», en VR-demo fra Capcom. Akkurat der fikk vi en slik opplevelse, med den zombie-massasjen.

PlayStation VR blir trolig dyrt. Det samme gjelder konkurrentene.

Facebook-gründeren vindusshoppa litt i fjor og valgte seg ut Oculus Rift. Pris på handleturen? 12 milliarder kroner.

Hva har egentlig Sony å by på?

Jim Ryan.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).
Jim Ryan.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

Venter med pris og dato

I forkant av pressekonferansen til Sony i Paris tirsdag, hadde vi allerede spekulert i at både dato og pris må på plass nå. Forhåndssalg er jo en viktig faktor i spillbransjen.

Vi traff folk før pressekonferansen, med nær kontakt til PlayStation, som hevdet slike fakta ville komme på bordet. I Paris.

Men det skjedde ikke.

PlayStation VR, som brillene heter nå etter Morpheus-kallenavnet ble avvikla, lanseres i første halvår av 2016. Hvorfor ikke snakke ut om prisen i Paris den som ifølge Andrew House i Sony-ledelsen kommer til «å bli helt i konsollkjøp-klassen»?

Vi ville gi en følelse, og vise hvordan noen av spillene ser ut, sier Ryan til PressFire innledningsvis.

Vise at vi har bredde, som da Shuhei Yoshida (Sony World Wide Studios spillsjef - journ. merk.) i Paris snakka om at vi nå har 200 utviklere bak PlayStation VR. Gi noen eksempler gjennom videoer, la Crytek annonsere sitt nye og samtidig fortelle folk at «Tekken 7» støtter virtual reality på PlayStation 4.

– Jeg forstår at folk gjerne vil vite dato og pris, men dere er nødt til å være litt mer tålmodige, sier Jim Ryan til PressFire med et glis.

Digital tur til Mars

Sony har vist ved flere anledninger at de har planer om å la flere slippe til når VR-sirkuset starter snart. I fjor nevnte de så vidt at det jobbes tett med NASA om en opplevelse til PlayStation VR.

Kanskje du får plass på den første digitale reisen til Mars? Det er ikke nødvendigvis bare skrekkopplevelser eller berg-og-dalbaneturer som gir kiling i magan (selv for garva Dagbla'-journalister), som står på agendaen til Ryan og hans Sony-undersåtter.

Shuhei Yoshida i Sony avslørte
VR-satsninga på GDC i 2014.
(Foto: Scanpix).

Blir VR-prisen 3000 eller 3500 kroner?

I kantina vår har det allerede blitt prata flittig om at drivere og pc-kraft må klaffe, eller trenger ekstra hensyn. Til Oculus. Testene våre med demo-kits har gitt glimt inn i noe som potensielt er fantastisk, men samtidig tydeliggjør at det ikke bare er å plugge et virtual reality-brillesett inn i en pc.

Er det her Sony skal fokusere markedspushet til sin VR-flørt?

Ryan er enig i at Sony har en mulighet gjennom å ha utstyr du kobler med kabel og uten stress.

– Du har en PlayStation. Du har PlayStation VR. Du plugger dette sammen, og det er dét. Ja, jeg tror det er til vår fordel, sier Ryan.

– Ser dere muligheten gjennom en slik tilnærming til også å jekke ned prisen fra, la oss si 299 eller 349 euro, for å få VR i hendene til så mange som mulig?

Sony gjør forretninger. Det er et selskap med aksjonærer, og det må vises ansvar overfor disse. Men samtidig vil vi jo gi PlayStation-spillerne mest mulig for penga. Det vil alltid være et spørsmål om å finne rett balanse mellom disse to kreftene.

Ryan har nå levert det rause standardsvaret. Han tygger litt, og serverer denne kjapt etterpå:

 Godt forsøk med å prøve å fiske ut prisen, forresten.

«No Man's Sky».

Hvorfor får ikke «gullrekka» til Sony VR-støtte?

Pressekonferansen tirsdag var litt selvmotsigende. De vil gjerne inn på VR-markedet, åpenbart, men var forsiktige med å kunngjøre konkret støtte til noen av sine storsatsninger.

«Dreams», det nye fra «Little Big Planet»-folka i Media Molecule, for eksempel. Nye «Gran Turismo» får også en type VR-støtte.

Men vi vet ikke enda om alt havner i Sony-brillene.

Se reaksjonene etter «Dreams» ble demonstrert i Paris.

Sean Murray i Hello Games
demonstrerer på E3 i år.
(Foto: Christian Petersen, Afp/Scanpix).
– 

Kan fungere i virtual reality

Sony viste i tillegg mer fra «No Man's Sky» i Paris. Et skikkelig sikle-spill de har frista med lenge nå, som egentlig passer perfekt med virtual reality-brillene fra Sony.

– Dette er et veldig spesielt prosjekt, og en historie bak utviklinga til «No Man's Sky». Blir dette spillet som skal skille dere ut fra konkurrenter?

– Jeg tror dette, inkludert i Paris, var tredje gangen vi har brukt tid med det spillet på en av våre verdensomspennende presseeventer, og det har blitt en veldig god indikator på det potensialet vi anser dette spillet å ha, sier Jim Ryan.

For å svare på det du egentlig spurte om, når det gjelder å skille oss ut med «No Man's Sky». Jeg vil gjerne, på ydmykt vis, argumentere for at vi har flere spill ute allerede som skiller oss fra konkurrentene, og flere slippes neste år. Jeg tror dette blir ett av spillene som skal skille oss ut, men ikke det eneste, og hvis Hello Games leverer premissiet de har lagt ... jeg vet at jeg kommer til å bruke masse tid selv, bare på å fly rundt mellom planetene for å utforske, sier europasjefen i PlayStation.

– Er dette også et spill som potensielt kan spille en nøkkelrolle i Sonys virtual reality-bølge, eller er det risikabelt for dere å foreslå noe slikt til Hello Games - så langt de er kommet i utviklinga nå?

– Et godt spørsmål. Og for å understreke: det er ingenting å annonsere i dag.

Du ser åpenbart for deg at spillet kan fungere i virtual reality, og jeg tror det er mulig å fantasere om at «No Man's Sky» kan fungere i VR, sier Ryan til PressFire.

Hvordan staker du egentlig ut kursen, i et romskip?

– På GDC, da Morpheus ble annonsert, nevnte dere et samarbeid med NASA til PlayStation VR. Er det en klar indikasjon på at Sony som selskap ser på denne teknologien som langt mer enn bare ekstra moro til skrekkspill eller berg-og-dalbaneturer – og den «The Walk»-demoen dere viste her i Paris?

Personlig tror jeg PlayStation VR kommer til å appellere til et såkalt kjernepublikum. Forhåpentligvis mer enn å bli skremt eller kun være på berg-og-dalbane-tur.

– Jeg tror forutsetningen for at VR skal lykkes, og bli et produkt for det bredere publikummet, er blant annet den «Walk»-demonstrasjonen. Der møter du folk som ikke ser ut som hardcore-gamere, og de ser ut til å ha det veldig morsomt, sier Jim Ryan til PressFire.

Både Sony og Oculus Rift lanseres i 2016. Priser og konkrete datoer må vi vente på, for ingen av partene har hittil avslørt det.

PressFire har selv betalt reise og opphold til Paris.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3