Rivaliseringen når nye høyder i «Need for Speed»

- Utvider politi-mot-røver-aspektet.

13. november 2013 18:36

LONDON (PressFire.no): Er det egentlig tøffest å være en lovløs råkjører, eller å sette seg bak rattet på en politibil og skru på sirenene?

Årets «Need for Speed» dundrer ned samme gata som «Hot Pursuit» og «Most Wanted», men produsent Mat Thomas vil ikke være med på at dette føles som sisteakten i en «trilogi».

- Det er definitivt mer en evolusjon fra disse to spillene, mener han.

- Skal lage svære racingspill

Mat Thomas er en av flere briter som har emigrert til Sverige og Göteborg for å mekke bilspill. Tidligere har Thomas jobbet i Vancouver hos EA Black Box, som også har lagd flere «Need for Speed» gjennom åra.

- Ghost Games er et ganske nytt studio, men med en skikkelig racing-stamtavle. Vi består av folk som har jobbet i Criterion, også har vi åpenbart en del mennesker fra Sverige.

Det har i tillegg vært rekruttering fra DICE, folka i Stockholm som lager «Battlefield».

Vi har også utviklere som ikke har jobbet i EA før. Målet for Ghost Games er å lage et spillstudio for svære racingtitler. «Rivals» er et skikkelig morsomt spill, og et bra første skritt for oss, sier Thomas til PressFire.

Mer rivalisering

«Hot Pursuit» (2010) og «Most Wanted» (2012), skrudd sammen av britene i Criterion, byr på en kjørefølelse og fysikk du kan bli bestevenn med om du liker «Burnout»-ene fra samme gjeng.

Det betyr actionspekka bilmoro, ganske tunge doninger på fire hjul og det karakteristiske «tapp-litt-på-bremsen-før-en-sving»-trikset om du vil drifte gjennom en kurve.

En annen smak Criterion har strekt seg etter å kunne tilby «Need for Speed»-opplevelsen, er en ny måte å tenke rivalisering på.

Først kom Autolog til «Hot Pursuit», et statistikk- og sammenligningsverktøy som også er bygd for å hele veien servere utfordringer og holde øye med hva venner har gjort i spillet. «Det skal føles som å være online, selv om du ikke er det», beskrev Criterion i 2010 da de snakket om tanken bak Autolog.

- Spillet føles friskt

Navnet «Rivals» er ikke tilfeldig valgt. Dette spillet vil pirre konkurranseinstinktet med mer enn Autolog. AllDrive kaller de en av stolthetene sine, der du lett kan velge om du vil bryne deg på datastyrte biler eller førere av kjøtt og blod på via nett. En kombinasjon av AI- og online-konkurrenter er selvsagt også mulig.

- Vi utvider politi-mot-røver-aspektet. AllDrive handler om å putte disse to sidene i en felles spillverden der ting skjer og utvikler seg. Det gjør at spillet føles friskt, sier produsenten.

Criterion har lekt med konseptet før - helt siden «Burnout Paradise» i 2008: stort og sømløst, med mange ulike utfordringer å huke tak i.

Fjorårets «Most Wanted» hadde en større verden enn vi vanligvis forbinder med «Need for Speed», og utviklerne oppfordret den gang til å sette opp «spillelister» med favorittkonkurranser og utfordre venner.

I «Rivals» er alt vi kjenner fra tidligere «NfS»-spill visstnok videreutviklet, flettet sammen og åpnet opp. AllDrive innebærer at du har en fortellerstemme som oppfordrer deg til å pushe deg selv og pisker opp stemningen mellom politi og råkjørere underveis – men strukturen er ikke særlig stram. Det er ikke lenger en egen menyknapp for flerspiller oppå en trang sti for enspiller. 

Det minner litt om hvordan Respawn har tenkt med sitt EA-utgitte «Titanfall». Det er et rent online-spill, der du mellom slagene får bruddstykker av historie.

I «Rivals» velger du selv om du vil starte på en av de to retningene, politi eller røver, men kan når som helst hoppe inn i en uniformert bil om du blir lei av å operere på den andre siden av loven. Som i «Most Wanted» og «Hot Pursuit», låses rikelig med biler opp når du har høstet nok poeng – og de kan oppgraderes.

Hvordan er next-gen «Rivals»?

Selv testet vi spillet på Xbox One i halvannen time denne uka (mot fem andre). Etter å ha kommet til nivå seks og låst opp en håndfull biler, var strategien å begynne med oppgraderingen av en BMW. Gjøre bilen både sterkere og raskere, konsentrere alle pengene i ett prosjekt snarere enn å pynte litt på tverrsnittet av garasjen.

Det går også an å oppgradere bilens kjøreegenskaper eller utruste den med turbo, EMP-våpen og andre kjekke tjuvtriks du kan ta med ut på veiene. Dette er likt «Hot Pursuit» (2010).

En detalj som er viktig for mange i disse dager: nestegenerasjonsversjonen av «Rivals» kjører i 1080p-grafikk, både på PS4 og Xbox One – men med bare 30 bilder i sekundet, ikke 60. (Det samme gjelder pc-utgaven).

Det er trenden hos flere av de høyprofilerte titlene som både utgis på dagens konsoller og de nye, for eksempel «Call of Duty: Ghosts» og «Battlefield 4».

Forhåpentligvis skyldes dette innkjøringsvansker eller en overgangsfase for flere utviklere, ikke et tegn på hva normen for PS4 og Xbox One blir.

Haka di kommer neppe til å synke til knærne i sjokk og vantro over hvor fantastisk et nestegenerasjonsspill kan se ut når du setter deg med «Rivals» på en av de nye maskinene. De to seneste Criterion-bilspillene har da også vært lekre å se på.

Men det er et pent spill, spesielt om du løfter blikket fra rattet og ser mot horisonten.

«Battlefield 4»-teknologien, Frostbite 3, er brukt til spillet. Det er flere hestekrefter tilgjengelig enn før, men Ghost Games innrømmer at det har vært utfordrende både å forholde seg til en fersk spillmotor samtidig med at Sony og Microsoft nærmet seg å låse spesifikasjonene til sine nye konsoller.

En ekstra skjerm

Det er om du leter litt i omgivelsene, ser på ramma rundt, at du skjønner hvor forbedringene ligger. For det første endres været fra strålende solskinn til slemme tordenstormer. Banene er mer varierte og kartet er som ventet stort.

Det er heller i form av samarbeids- og konkurransebiten at utviklerne har fått boltre seg med mer maskinkraft.

Det sømløse aspektet, der du både kan utfordre en annen spiller og blande AI-førere i miksen, er en viktig del av spillet. Det andre er hvordan eksterne skjermer også kan bakes inn og påvirker opplevelsen.

På et nettbrett kan du se hva vennene dine holder på med. Sjekke hvor de befinner seg på et kart, eller gjøre noe mer drastisk. Midt i en nettdyst kan du velge å belønne en spiller med ekstra «boost» eller reparere bilen deres. Hvis du ikke føler deg fullt så gavmild, er det bare å sette ut noen ekstra veisperringer.

- Det er plenty vi kan utforske fremover

AllDrive, second screen-støtte og et spill som skal ut på to generasjoner konsoller samtidig. Hvilke utfordringer bød det på?

- Det er et sett av utfordringer. Ikke bare nestegenerasjons teknologi, men også nye maskiner vi skal forstå og opprettelsen av et nytt spillstudio. Forsøket på å dytte «Need for Speed» videre og finne nye elementer til «Rivals». Som et studio syns jeg vi har taklet disse utfordringene veldig bra, oppsummerer Mat Thomas til PressFire.

Hvor ser du fremtiden for en bilspillserie som nå fyller 20 år? Blir Ghost Games sittende i førersetet fremover?

- Absolutt. Ghost skal ta denne serien videre. Jeg syns Criterion gjorde en kjempebra jobb med de to foregående spillene sine, vi skal forsøke å ta stafettpinnen derfra og heve lista ytterligere. Framover … jeg kan åpenbart ikke fortelle noe om hva planene for neste «Need for Speed» er, men serien har en spesiell rolle blant racingspillene. Utvilsomt mer actionspekka. Det er plenty vi kan utforske fremover, setter produsenten punktum. 

«Need for Speed Rivals» lanseres til dagens konsoller pluss pc 19. november. Samtidig med at PlayStation 4 er ute i Norge, er også denne utgaven av «Rivals» tilgjengelig. (Xbox One får nye «Need for Speed» når denne maskinen kommer til Norge, «tidlig neste år»).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3