Slik hyller norsk indie-spill Nikola Tesla

Ble kontaktet av Nintendo.

4. august 2013 10:03

(PressFire.no): Det norske indie-spillet «Teslagrad» har kommet et godt stykke siden bergenserne Peter Wingaard Meldahl og Ole Ivar Rudi drømte om å lage spillet vinteren 2010.

- Olli (Ole Ivar Rudi. journ. anm) og jeg satt og frøys på et lite lokale på et kunstnerkollektiv, nesten helt uten isolasjon og drømte opp grunnlaget for «Teslagrad», minnes Meldahl.

Men noe ser ut til å ha løsnet for utviklerne i Rain Games. Det siste året har spillet fått mye oppmerksomhet, og er på vei til både Wii U, PS3, Linux, Mac og Windows. Faktisk ligger de godt an til å bli forhåndsgodkjent for verdens største digitale spillbutikk, Steam.

Magnetisk

Meldahl forteller til PressFire at de ville ta i bruk klassiske håndtegnede animasjonsteknikker.

- Dette er en av våre styrker. Samtidig er platformspill i 2D et format hvor det er mulig å leke med fysikk på en noenlunde kontrollert måte, slik at vi kunne eksperimentere med magnetismemekanikken vi hadde lyst til å ha med.

Plattformspillet, som kan bli sett på som en hyllest til vitenskapsmannen Nikola Tesla, tar i bruk fysikkbaserte gåter hvor elektromagnetisme har hovedrollen.

I demoen vi fikk prøve, får du tilgang på et par spesielle hansker. Disse hanskene gir deg mulighet til å magnetisere enkelte elementer i miljøet, eller endre «polariseringen» deres. 

På den måten må du løse gåtene, delvis med fysikkanalyse i bakhodet.

Inspirert av seg selv

Indie-utviklere er glade i å bruke plattformsjangeren når de lager spill, noe Meldahl tror skyldes at konseptet er enkelt å eksperimentere med.

- Alle er allerede kjent med grunnmekanikkene som hopping og løping, så man kan gå rett på de spennende delene. Mange vil også peke på «Braid» som et av spillene som startet indie-bølgen, og mange er inspirert av dette.

- Når det er sagt, er dette en sjanger med mange spill. Skal man lage en ny puzzle-platformer i dag, må man komme med noe nytt. For oss kommer dette gjennom den visuelle stilen, mekanikkene og måten vi forteller historien i spillet på.

Inspirasjonen hentet utviklerne hos seg selv.

- Vi lagde verdenen alt til det forrige spillprosjektet vårt, «Minute Mayhem». Teslagrad er navnet på hovedstaden i landet Elektropia i verdenen vi bygget.

Peter Wingaard Meldahl forteller om universet, hvor Tesla-familien og deres elever er kjent som Teslamancere. I spillet tar du rollen som et medlem av denne slekten.

- Idéene til spillmekanikken kom fra det universet, avslører Meldahl videre, og påpeker at det var viktig med et samspill mellom universet og spillmekanikken.

- Hva som kom først er ikke så viktig, så lenge de forskjellige elementene i spillet jobber sammen om å lage en god opplevelse.

Ble kontaktet av Nintendo

I utlandet har også den japanske spillgiganten Nintendo fått med seg spillet, og meldt sin interesse.

- Vi var heldige nok til at Nintendo kontaktet oss direkte tidligere i år. De var interessert i å få spillet på Wii U, og har vært storartet å samarbeide med.

- Med Sony gikk vi gjennom de offisielle kanalene, men også her hadde ryktet om spillet kommet oss i forkjøpet, så det tok ikke lang tid å få det godkjent. Nå som vi er godkjent utgiver for begge disse selskapene, kommer det til å være enda lettere å få spill gjennom framover.

- Nøkkelen for oss har vært å lage et bra spill, og deretter passe på å få ut ordet om det, forteller Meldahl som påpeker at det er viktig å være synlig i spilljungelen, men at de kjenner til rundt 300 nettsteder som har skrevet om spillet deres.

Microsoft og Xbox har de imidlertid ikke fått på plass ennå:

- Vi får se. Det er en hel del som skal på plass per konsoll man slipper et spill på. Avtaler, lisenser og tilpasninger.

De er nå interessert i hvordan det løses med selvpublisering på Microsofts plattformer.

- Det er omlag en måned til Microsoft skal åpne et nytt system for selvpublisering på platformene. Det blir spennende å se hvordan det fungerer, men det er ikke med det sagt at vi kommer ut på Xbox.

- Er dere bekymret for det svake Wii U-salget?

- Den nye e-shopen til Nintendo er bygget på erfarigen fra WiiWare. Den har blant annet ingen slik nedre grense for salg. Ellers er vi ikke så bekymret for WiiU-salget. Vi er spredt over flere plattformer, og takket være en avtale mellom Niintendo og Unity, produsenten av vår spillmotor, så er de definitivt den billigste plattformen å utvikle for.

- Jeg vil også påpeke at de fleste plattformer begynner med noe svakt salg. De som har fulgt med en stund husker kanskje hvordan 3DS ble dømt nord og ned, og det samme med PlayStation 3 før det.

- Jeg tror Wii U vil begynne å selge så fort Nintendo har de sterke titlene sine på plass, sier Meldahl til PressFire.

«Teslagrad» planlegges for utgivelse høsten 2013.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3