«The Last of Us» blir ingen «zombie-blodfest»

- Forventer du noe slikt blir du skuffa. Intervju med Naughty Dog-sjefene .

16. januar 2012 18:53

LOS ANGELES (PressFire.no): Etter «Uncharted»-serien kommer «The Last of Us» fra Naughty Dog. Et spill som fokuserer på kampen om overlevelse i et USA herjet av et virus som har gjort store deler av menneskeheten om til zombie-lignende vesener, og der naturen er i ferd med å spise opp det som for ikke lenge siden var en moderne sivilisasjon.

Utviklerne fortalte PressFire at de har latt seg inspirere av filmer som blant annet «28 Days Later» og «The Road», men også «The Walking Dead». Når det gjelder dette sopplignende viruset, som vokser ut fra hodene til mennesker, fikk man idéen fra en fascinerende episode av BBC-serien «Planet Earth».

De to hovedkarakterene i spillet er Joel og jenta Ellie (14 år), der vi spiller som førstnevnte. Deres kamp om å finne mat og ammunisjon, og holde seg i live en ny dag, er essensen i det vi har fått se fra PlayStation 3-spillet «The Last of Us» til nå.

NB! Se den første traileren fra «The Last of Us» nederst.

Vil fortelle en engasjerende historie

Like etter at «The Last of Us» formelt ble avslørt i forbindelse med Video Game Awards i Los Angeles før jul, ytret mange nettbrukere følelsen av en slags skrekkblandet fryd over at Naughty Dog nå gir seg i kast med en sjanger som dette.

Overlevelseseventyr, «zombier» og en kamp på liv og død om ressursene…? Dette er ingredienser som ligger langt unna det vi vanligvis kjenner fra denne gjengen.

Evan Wells og Christophe Balestra, som deler «presidentskapet» i Naughty Dog, mener dette er en spillsjanger som fint kan tilføres noe nytt og friskt, som potensielt også kan gi dem en mulighet til å overraske positivt hvis de lykkes med ambisjonene sine.

- Det er åpenbart en fordel, for det er stor appetitt for slike spill. Mange andre spillskapere bruker en lignende setting. Vi bruker den som en kulisse.

- Forventer du derfor «enda et zombie-spill», blir du nok skuffa. Dette er et overlevelsesspill der det riktig nok også foregår noen skrekkelige ting. Men «The Last of Us» blir på ingen måte en «blodfest», og ikke groteskt bare for å være det. Dette er kun faktorer som legger et eksternt press på våre karakterer.

- Vi ønsker å fortelle deres historie, sier Evan Wells til PressFire.

- Vi vil ta det vi gjorde med «Uncharted»-spillene og fortelle en minst like engasjerende historie. Spilleren skal føle hvordan disse karakterene har det. Vi ønsker at du som spiller «The Last of Us» skal spørre deg selv hva du hadde gjort i en tilsvarende situasjon, fortsetter han.

- Tiden var riktig

«The Last of Us» har foreløpig ikke fått en lanseringsdato. Hvorvidt det blir slipp i løpet av året, eller om vi må vente til 2013, er vanskelig å spå.

I en demonstrasjon tok Evan Wells oss med på en liten visitt til områdene vi så i traileren. Disse kjørte i spillmotoren rett fra en PS3, men var ikke en spillbar demo.

Ryktene gikk på nettet om at disse scenene neppe kunne kjøre på en PS3, men vi fikk se beviser for det motsatte. Når vi ser på spill som «Uncharted 3», og de tidligere spillene fra Naughty Dog, er det heller ingen grunn til å tvile på at grafikken vi så er den samme som vi får servert i spillet.

Det er ikke mange månedene siden Bruce Straley (director) og Neil Druckman (creative director) fikk sysselsatt flere til «The Last of Us»-prosjektet, etter at «Uncharted 3» var ferdig. Straley og Druckman begynte på sitt drømmeprosjekt like etter lanseringen av «Uncharted 2: Among Thieves» i 2009. 

- Hvordan har denne prosessen vært, der dere i en tid har sjonglert to prosjekter parallelt for første gang?

- Som et spillstudio var det en stor beslutning for oss å ta. På mange måter var det riktig tidspunkt for oss å gjøre noe slikt. Med «Uncharted 2» hadde vi skaffet oss en bra spillmotor og teknologi som holdt høy standard, nødvendige verktøy som begge teamene kunne benytte seg av, sier Christophe Balestra til PressFire.

Man kan også få inntrykk av at talentfulle, kreative «prosjektledere» i Naughty Dog trengte å få litt mer plass til å svinge albuene sine. Amy Hennig har vært ansvarlig for å koke opp historien og er øverste sjef for «Uncharted»-serien. Bruce Straley og Neil Druckman var verpesjuke med å få laget sitt spill, «The Last of Us».

- Neil Druckman trengte sitt eget prosjekt, der han og Bruce kunne skape noe, vedgår Christophe Balestra.

- Vi følte at vi nå har nok lederskikkelser i selskapet til at vi kan ha to slike prosjekter gående samtidig.

Ansetter også fra filmskoler

Helt fram til «Uncharted 3» lå i butikkene i november, jobbet de fleste i Naughty Dog med Nathan Drakes seneste eventyr. Inkludert Evan Wells, Christophe Balestra og de aller fleste andre av de om lag 150 spillskaperne i Santa Monica-spillstudioet.

Men de siste månedene av 2011 ble flere ressurser flyttet over til «The Last of Us», og på den måten satt under ledelsen til Druckmann og Straley.

Evan Wells forteller oss at dette ikke bare var en ny øvelse for Naughty Dog. Det var også en vanskelig prosess.

- Vi ønsket på én side ikke å bygge et team som skal jobbe med «The Last of Us» som bare besto av ferske spillskapere, uten særlig erfaring. Vi ville ha et fundament med noen veteraner om bord før vi inkluderte nye talenter, sier Wells.

I løpet av en guidet tur gjennom lokalene fikk vi hilse på noen av disse som nå jobber fulltid med «The Last of Us». Blant annet Ryan James, som har utdanning fra filmskole. Dette er typisk for Naughty Dog. Neil Druckman forteller at de alltid hyrer inn en med filmregibakgrunn, som jobber både med trailere og filmsekvenser i selve spillet – for at alt som handler om timing, klippeteknikker og kameravinkler skal gi deg en smak av Hollywood.

- Noe helt annet enn «Uncharted»

Begge sjefene i Naughty Dog understreker at man til tross for en ny organisering internt aldri vil gå på kompromiss med kvalitetssikringen. Naturlig nok fikk «Uncharted 3» særbehandling og flere ressurser, ettersom dette spillet skulle være lanseringsklart først.

Balestra forteller at mannskapet, teknologien og erfaringen som man satt med i denne fasen av livsløpet til PlayStation 3, åpnet for å sparke i gang et nytt prosjekt, parallelt med at gullkalven «Uncharted 3» var inne i siste fase av utviklingen.

- På det første «Uncharted»-spillet hadde vi egentlig ingen spillmotor til å starte med. Vi måtte gjøre alt fra bunnen av. Med «The Last of Us» var det annerledes. Vi kunne begynne å prototype spillet med teknologien allerede i hus. Vi brukte Nathan Drake-karakteren til de tidlige prototypene, i det nye spillmiljøet, før vi gikk videre til neste fase.

- Til tross for en mørkere historie, en annen tone og ny sjanger, hva har «Uncharted»-spillene til felles med «The Last of Us»?

- Historien i sentrum og fokuset på karakterene, i tillegg til vårt enorme fokus på kvalitetssikring. Det er fellesnevnere. Vi kommer til å dytte inn tonnevis av detaljer og polere masse, slik vi alltid gjør med alle våre spill. Perfeksjonisten i oss ville aldri tillate noe annet, smiler Evan Wells.

- Dette er noe folk vil kjenne igjen fra andre Naughty Dog-spill. Men selve spillopplevelsen vil selvsagt bli noe helt annet sammenlignet med «Uncharted»-spillene.

- Skal innovere og overraske

Både i den første pressemeldingen, og i løpet av intervjuene i hovedkvarteret til Naughty Dog like før jul, har Evan Wells hintet kraftig om at de kommer til å overraske stort når det gjelder spillmekanikken.

Wells sa blant annet til PressFire at dette ikke blir som å spille et annet overlevelseseventyr. Ikke noe i samme gate som «Resident Evil» eller et «Silent Hill». Naughty Dog vil overraske og innovere gjennom «The Last of Us» - to stikkord som gikk igjen et utall ganger i løpet av vårt besøk hos Naughty Dog.

Kanskje Wells kan utdype litt hva han legger i det?

- Vel, åpenbart kan jeg ikke si så mye om dette akkurat nå. Men det blir selvsagt et spill skildret i tredjeperson. Jeg tror ingen forventer at vi plutselig skal gi ut et skytespill i førsteperson, ler Wells.

- Vi føler tredjepersonsperspektivet er viktig for at spilleren skal føle tilknytningen til spillfigurene og deres historie. Når det gjelder flere detaljer om spillmekanikken, må du nesten vente noen måneder. Da vil vi snakke mer om den slags.

NB! Vi kommer tilbake med mer stoff fra «The Last of Us» senere denne uka, da fra intervjuet vårt med de to spillregissørene, Neil Druckman og Bruce Straley.

«The Last of Us» utvikles eksklusivt til PlayStation 3. Foreløpig har ikke Sony eller Naughty Dog sagt noe om når spillet skal være lanseringsklart. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3